Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TDI 300 ja kulutus
Tervehdys!
Tässä olen jonkusen tankillisen ajanut tuolla TDI 300 Discolla ja mielestäni kuluttaa pikkasen liikaa. Ainakin kun katselee sitä, minkälaisiin kulutuslukemiin niillä on päästy.

Keskikulutus on nyt monen tankkauksen keskiarvona noin 11-11,5 l/100 km. Pitäisi kyllä saada tippumaan kun RR 2,4 TD menee kymppiin, samoin kuin TDI 300 Defender 110 myös. Mulla tosin oli aikanaan yksi TDI300 koneinen Land Rover ja se söi tuota samaa 11-12 litraa... jotta onko niissä vaan laatueroja?

EGR on tulpattu ja luulinkin, että venttiili on vähän raollaan ym. mutta hommalla ei ollut mitään vaikutusta, joten EGR oli kunnossa.

Mitä seuraavaksi? Onko ajoituksilla miten vähästä vaikutusta kulutukseen? Tämä ainakin lähtee tosi hyvin käyntiin, että sinänsä ajoitus on kohdillaan. Tarvisiko keskivaimennin poistaa ihan muuten vaan...

TT
LR Discovery TDI 300

LR 110 Defender STW TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply
Pakkanen
leveet renkaat
talvilaatu polttoaineena
kattoteline
korotus
nelivedonmerkkivalo
ilmastointi

lisäävät kulutusta
Jäsen *1346*
RR L322 Metropool -04, Rover 623 Si A
EX-RRC Westminster Gray, EX-LR Defender Td5 HCPU, EX-D1 3D, EX-MINI METRO 1.3, EX-MINI x3...
Reply
Moi
Mulla hörppää automaatti S1 disco nurkkarallissa nyt pakkasten tultua 12/l sadalla.
Lyhyttä ajoa, paljon kylmäkäynnistyksiä...yms. Renkaina pienet all-terrainit.
Tuntuu että menee vähän liikaa, mutta pitää kattella kun tulee ajettua enemmän maantieajoa.

t. Tomppa
RY 1516
Reply
Kyllä mun 300 defe on viimeaikoina liikkunut n. 11/lit keskikulutuksella. ERG on poistettu, alla 265/75R16 Nokialaiset. Työmatkaa tulee se 13km / suunta eli aika kylmänä mennään jatkuvasti. Kuten täällä on mainittukin niin varsinkin voimansiirrosta tuntee sen kohmeuden. Kun lähden kotoa liikkeelle niin ensimmäinen ylämäki pitää mennä pykälää pienemmällä vaihteella kuin kesällä, sen verran kohmeessa on voimansiirto vaikka on täyssynteettiset joka paikassa.
T: Tommi "ryobi", RY 1586

Land Rover 110 -1983, 200tdi
Reply
-NewJuhani- Wrote:Pakkanen
leveet renkaat
talvilaatu polttoaineena
kattoteline
korotus
nelivedonmerkkivalo
ilmastointi

lisäävät kulutusta

Kumm ajuttu kun 110 STW TDI 300 Defe menee silti kaikilla noilla spekseillä siihen kymppiin.

Tosin multa taitaa olla nelivedon merkkivalo rikki - en ole sellaista koskaan huomannut palavan ;-) ja ilmastointikin toimii etuluukuilla...

TT
LR Discovery TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply
Ihan normaali kulutushan toi on 300TDI:lle..

Jos pitää ruveta kulutusta itekmään, miksi pitää ostaa iso auto? :lol:
Joku pikkunen Daihatsu olisi sitten paljon parempi työnurkka ajoon.. 8)
Timo.
Reply
Vakiokokosilla Cooper STT:llä mä sain maantieajossa Defen 9.7L/100km. Nyt pakkasilla vie ihan varmasti enemmän.

Jollain sileemmillä kumeilla sais ehkä reilun litran kulutuksesta, mutta en mä nyt oikein käsitä että miten pienellä se pitäisi saada kulkemaan? Se vie minkä se vie, ja lukemat pyörii kympin tienoilla plus miinus pari litraa.
Reply
HNT Wrote:Vakiokokosilla Cooper STT:llä mä sain maantieajossa Defen 9.7L/100km. Nyt pakkasilla vie ihan varmasti enemmän..

Sen mitä minä ehdin defellä ajelemaan niin Coopperin S/T alla meni 8,5-9l/100km. Kaupunki ajoa ei yhtään.

//Janne
Janne Suurholma

SM2YJK

044-7513573

"projekt Fenix" disco 1 V8 -98, "".........British humour....!""

https://picasaweb.google.com/10729240645...831/Fenix2

https://plus.google.com/photos/107292406...banner=pwa
Reply
kokkolanpoika Wrote:Jos pitää ruveta kulutusta itekmään, miksi pitää ostaa iso auto? :lol:
Joku pikkunen Daihatsu olisi sitten paljon parempi työnurkka ajoon.. 8)

Joo, mutta kun mun päähän nyt ei vain mahdu, että miksi "aerodynaamisempi" Discovery syö samanlaisella kaasujalalla ja pienemmillä pyörillä ihan selvästi enempi, kuin vastaavanlaisella tekniikalla oleva Defe karkeilla 33" / 11.5" renkailla, seka-ajossa ja kuormalla...

Defellä olen pyörinyt nurkissa ja Discolla 70 km työmatka-ajoa suuntaansa pitäisi kyllä mennä vähän vähemmällä naftalla.

Tuo kulutus vielä menisi jotenkin läpi, jos olisi suorituskykyä mutta nuhapumppu mikä nuhapumppu...

Jostakin minä sen vian/ominaisuuden syyn vielä etsin.

TT
LR Discovery TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply
solihull Wrote:
kokkolanpoika Wrote:Defellä olen pyörinyt nurkissa ja Discolla 70 km työmatka-ajoa suuntaansa pitäisi kyllä mennä vähän vähemmällä naftalla.

Tuo kulutus vielä menisi jotenkin läpi, jos olisi suorituskykyä mutta nuhapumppu mikä nuhapumppu...

Jostakin minä sen vian/ominaisuuden syyn vielä etsin.

TT

Ensimmäiseksi epäilykset välityssuhteista sekä jäätyneistä/ruostuneista jarrujen laahamisesta ja toiseksi itsekriittinen tarkastelu sen nuhapumpun polkijan raskaasta kaasujalasta. :wink:
Projektia edelleen vailla.....
Reply
kokkolanpoika Wrote:Joku pikkunen Daihatsu olisi sitten paljon parempi työnurkka ajoon.. 8)

Guilty! toyota Yaris "työautona"..! 90% ajoista sillä! Muuten se V8!
Janne Suurholma

SM2YJK

044-7513573

"projekt Fenix" disco 1 V8 -98, "".........British humour....!""

https://picasaweb.google.com/10729240645...831/Fenix2

https://plus.google.com/photos/107292406...banner=pwa
Reply
Defe2 Wrote:Ensimmäiseksi epäilykset välityssuhteista sekä jäätyneistä/ruostuneista jarrujen laahamisesta ja toiseksi itsekriittinen tarkastelu sen nuhapumpun polkijan raskaasta kaasujalasta. :wink:

Jarrut ok ja se kaasujalka on Defen kanssa ainakin yhtä raskas,,,
tai siis kevyellä jalallahan sitä tulee näillä ajettua kun tajuaa, että eihän nämä mihinkään lähde. Semmonen polkeminen on ihan turhaa mutta mikäänhän ei estä pitämästä tasaista ja lain sallimissa rajoissa reipasta ajovauhtia II- ja III- hoitoluokankin teillä.

TT
LR Discovery TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply
solihull Wrote:
leveet renkaat
talvilaatu polttoaineena
kattoteline
korotus
nelivedonmerkkivalo
ilmastointi

lisäävät kulutusta

Kumm ajuttu kun 110 STW TDI 300 Defe menee silti kaikilla noilla spekseillä siihen kymppiin.

Tosin multa taitaa olla nelivedon merkkivalo rikki - en ole sellaista koskaan huomannut palavan ;-) ja ilmastointikin toimii etuluukuilla...
TT

ja ilman noita 8 litralla :wink:
Jäsen *1346*
RR L322 Metropool -04, Rover 623 Si A
EX-RRC Westminster Gray, EX-LR Defender Td5 HCPU, EX-D1 3D, EX-MINI METRO 1.3, EX-MINI x3...
Reply
Eikös se defe ole kevyempi kuin discovery? Diskon möhkymassa vaatii enemmän kaasua jotta se liikkuu, etenkin valoista lähtiessä.
Itse ajoin 300TDI diskolla 7.6l maanitelukeman kesällä 235/70-16 coopper discoverer m+s renkailla. Talviolosuhteissa meni 13.5l nurkkaajossa max.. kesällä pääsi nurkkaajossa 11-12.5 tuntumaan joka kerta.
Mulla oli syöttöä lisätty ja ahtopainetta nostettu. Mutta ei ainakaan kaupungissa vaikuttanut kulutukseen mitenkään.

Kyllä tohdin väittää että se paino vaikuttaa jopa maantielukemaan..
Timo.
Reply
-NewJuhani- Wrote:
solihull Wrote:
leveet renkaat
talvilaatu polttoaineena
kattoteline
korotus
nelivedonmerkkivalo
ilmastointi

lisäävät kulutusta

TT

ja ilman noita 8 litralla :wink:
Hö, minulla näytti kulutusmittari suunnilleen samaa kuin pakkasmittari, 38.
Työmatkalla ei alle 20l/100 mennyt millään kun on yli 20 pakkasta, mutta kun pääsi ajamaan yhtä soittoa tankille (72km) niin sitten oli enää se normaali 11l/100km. Ainakin 20km pitää ajaa että voimansiirto herkkenee. Pihasta lähtiessä kun kaasun nostaa niin töksähtää kovempaa kuin jarruilla...
Reply
Voimansiirrosta pakkasella puheen ollen... mitä öljyä teilä R380 laatikossa on? On aika tavalla suo vaihteensiirto pakkasessa jämäkkää.
Laatikossa oli jotakin ATF:ää väristä päätellen mutta vaihdoin 80w-90 laatikkoöljyt ominaisuuksien takia mutta tuli aika jäykkä keppi kylmällä.

Kannattaisiko lisäaineistaa jollakin XXX1-lisämömmöllä vai pistää Land Roverin erityisesti suosittelemaa omaa (Castroil) öljyä?

Ei liene vaarallista laittaa öljyä vähän liikaa, ainakin kaiketi voitelu paranee vai onko haittaa?

TT
LR Discovery TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)