18-09-2012, 04:07
Onko kukaan hitsannut noita serieksen/defen korin alumiiniosia tigillä?
Jotain vinkkejä ennen kun kokeilen?
|
alumiinin hitsaus
|
|
18-09-2012, 04:07
Onko kukaan hitsannut noita serieksen/defen korin alumiiniosia tigillä?
18-09-2012, 09:47
Rapsuta alupinta kirkkaaks just ennen hitsausta. Eikös se ollutkin niin että alumiini sulaa jossain 660 asteessa, mutta hapettunut pinta kestää paljon enemmän sulamatta, jonka johdosta ensin ei tapahdu mitään ja sitten yhtäkkiä PLURTS. Näin muistelen...Viisaammat ammattihitsurit korjailkoon jos ihan väärässä.
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína" Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
18-09-2012, 11:50
Muistankohan ihan väärin et olisin nähnyt jossain myytävän puikkoja alumiinin hitsaukseen?
Onnistuuko edes pelkällä puikolla? Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions. "There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
19-09-2012, 06:17
Eri kaasupullo ja aluun soveltuva lanka. En nyt suoraan muista mitä metaania piti käyttää...
Andy
19-09-2012, 06:59
Kaitsu Wrote:Muistankohan ihan väärin et olisin nähnyt jossain myytävän puikkoja alumiinin hitsaukseen? Nähty on myös ja kokeiltu. Ei onnistu peltihommat alumiinin kanssa ja jälki on aivan karmeeta. 30cm puikon saa työntää alumiinilattoja yhteen hitsatessa loppuun asti n.4ssä sekunnissa. Ja tyyriitä, n.2.79€ kappale kuin viimeksi hain hitsitaloweldistä. Mutta kyllä noilla jo vähän paksumpaan tavaraan onnistuu. Pääasiallinen käyttö puikoilla kuuleman mukaan on alumiinisten rakennustelineidän korjaushitsaukset.
19-09-2012, 07:54
L-Andy Wrote:Eri kaasupullo ja aluun soveltuva lanka. En nyt suoraan muista mitä metaania piti käyttää... Meneeks defen pellit kaasulla? Mitä, hä? Mä olin ajatellu vaihtovirta TIGiä ja argonia.
19-09-2012, 01:37
Siitä en mene sanomaan mitään, en tiedä hitsauksesta yhtään mitään. Sivusilmällä vaan mestareiden toilailut tullut seurattua...
![]() Andy
22-09-2012, 09:01
Kyllähän tuon ohuen pellin hitsaus on haastavaa vaikka olisi vaihtovirtatig ja argon, mutta se on ainoa jolla se onnistuu. Ammattimies hitsaa alumiinisen jäähdyttimenkin kuntoon tigillä, joten miksi ei defen peltejä kuntoon saisi kun vain osuu oikealle pajalle.
TT LR 110 Defender STW TDI 300 RR 3.5 TDiC MB E300TD
22-09-2012, 08:27
Ajattelin jos joku ois tienny millä lisäaineella tota kannattaa lähteä sohimaan. Mutta kokeilemalla selviää.
22-09-2012, 09:55
Tarkoitatko jotta kaasulla ja lisäaineella? Veikkaan, että se alumiini vaan valahtaa kaasulla enkä ole lisäaineista siihen kuullut. Se ei tosin tarkoita etteikö sellaisia aineita voisi olla...
Yksi keino on hitsata kaasulla kuin terästä ikään ja käyttää alumiinista hitsauspuikkoa, jossa on juoksute päällä. Mutta peltihän vetelee kovasti ja hapettuu saman tien, että kun olet hionut saumakohdan hitsausta varten niin hitsaa se saman tien äläkä päästä kaasua pois välillä saumasta. Onnea kokeiluun...kokeile ensin jotakin muuta kuin Lantikan kylkeä... TT LR 110 Defender STW TDI 300 RR 3.5 TDiC MB E300TD
22-09-2012, 10:36
Tomppa79 Wrote:Ajattelin jos joku ois tienny millä lisäaineella tota kannattaa lähteä sohimaan. Mutta kokeilemalla selviää. Minä en tiedä hitsauksesta mitään, mutta googlata osaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_tungste..._magnesium ja sama suppeammin suomeksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/TIG-hitsaus#Elektrodit
23-09-2012, 09:09
Huoh.
Kyllä mä alumiinia tigillä hitsata osaan, sitä tuskiin oppii googlettamalla. Jotta vois arpoa jonkun sopivan lisäaineen ois hyvä tietää minkälaista alumiiniseosta hitsattavat pellit ovat. Eli lähinnä kiinnostaisi sinkin ja magnesiumin osuus prosentteina.
23-09-2012, 09:50
Defen alumiinin koostumuksesta - eikä siten myöskään lisäaineista - ole tietoa, enkä ole pro noissa hitsaushommissakaan. Varmaan alkup. kysyjälle turha neuvoa, mutta ehkä joku muu saa tästä jotain hyötyä; eli monesti alumiinin hitsaamisen helppoutta/lopputulosta edesauttaa hitsattavan osan kunnollinen esilämmitys. Olikos jotenkin siten, että hitsattavat osat olisi hyvä olla n. 400 asteisia. Sama pätee niissä technoweld (vai mitä ne oli) juottohommissa.
Sen verran noista lisäaineista olen kuullut vanhoilta guruilta, että tarvittaessa lisäaineen voi leikata hitsattavasta materiaalista - eli siten ainakin saa varmasti oikeaa materiaalia. Itselläni olisi vähän samoja haasteista vanhan Buster'in kanssa - eli pitäisi veneen saumoja korjaushitsailla, mutta täytyy talvi ensin treenata ennen kuin lähden itse sohimaan tig'illä laitetta, jonka toimivuus perustuu vedenpitäviin saumoihin, joita siis olisin korjailemassa. En tiedä sitten kuinka kriittistä juuri oikean täyteaineen käyttö tuossa tapauksessa on; eihän noita valmiita tig-puikkojakaan aivan jokaisesta seos-vaihtoehdosta ole saatavilla. Kaveri hitsailee rosteri-täyteaineella lähes kaikki rautapohjaiset saumat; olipa sitten mustaa tai rosteria. -t- Audi A6 2.5TDi Quattro -04
23-09-2012, 12:07
Alunperin Land Roverien alumiinipellit tehtiin Birmabright-laadusta. Tässä jotain seosainetietoakin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Birmabright Ja tässä materiaalin käsittelystä: http://www.series123.com/UKhomepages/index94/index.html Uudemmissa on jo eri materiaali.
23-09-2012, 02:43
Kiitos, tästä oli apua.
23-09-2012, 03:11
Thomas Wrote:Defen alumiinin koostumuksesta - eikä siten myöskään lisäaineista - ole tietoa, enkä ole pro noissa hitsaushommissakaan. Varmaan alkup. kysyjälle turha neuvoa, mutta ehkä joku muu saa tästä jotain hyötyä; eli monesti alumiinin hitsaamisen helppoutta/lopputulosta edesauttaa hitsattavan osan kunnollinen esilämmitys. Olikos jotenkin siten, että hitsattavat osat olisi hyvä olla n. 400 asteisia. Sama pätee niissä technoweld (vai mitä ne oli) juottohommissa. Joo siis rst täyteaineella voi hyvin hitsata myös mustaa rautaa. Mutta ei rst täyteaineella kannata haponkestavää hitsata. Olisi tärkeää että täyteaine olisi aina vähän "jalompaa" kuin itse hitsattava aine. Muuten hajoaa aina saumasta... Mutta ei kannata mustaa hitsatessa käyttyy rosteria jossei taas halua että ympärystö saumasta alkaa ruostua kahta kauheammin. Tässä kai vois käyttää vertauksena veneisiin/laivoihin kiinnitettäviä sinkkianodeja. Ja itse omistan niittipohjaisen Busterin ja jos sulla oli ajatus hitsata ne niitit kiinni niin sanosin melkein, että hitsaa migillä. Tää oli siis ihan arvaus vaan ![]() Ei toi tigillä hitsaaminen mitään vaikeeta ole. Yleensä vaan hintakysymys. Taitaa halvin asiallinen muuntaja olla vähän kolmatta tonnia... Jossei haluu kiinalaista. Argon ei oo mitään ihmeellisen kallista jos vertaa ihan hiilidioksidiin. Oisko täyttö ollu 120euroa woikoskella.
23-09-2012, 07:46
Migillä en vaan lähtisi 1mm alumiiniin kokeilemaan. Ei onnistu ainakaan mun taidoilla / kalustolla... (pelkkä Migartonic 273 aluvarustuksella, ei siis vetävää kahvaa jne...).
TT LR 110 Defender STW TDI 300 RR 3.5 TDiC MB E300TD
24-09-2012, 10:08
solihull Wrote:Migillä en vaan lähtisi 1mm alumiiniin kokeilemaan. Ei onnistu ainakaan mun taidoilla / kalustolla... (pelkkä Migartonic 273 aluvarustuksella, ei siis vetävää kahvaa jne...). En varmaksi sano ja en tiedä puhutaanko aivan eri asioista. Mutta mun mielestä Busterin pohja on kyllä paksumpi kuin 1mm. ? Tää migillä alumiinin hitsaaminen ei liittynyt mitenkään Lantikan pelteihin. |
|
« Next Oldest | Next Newest »
|
| Possibly Related Threads… | |||||
| Thread | Author | Replies | Views | Last Post | |
| Vetokoukun hitsaus | LG1 | 15 | 9´322 |
06-05-2013, 07:27 Last Post: Tomppa79 |
|