Threads: 337
Miksiköhän jotkut ajavat pimeällä valtatiellä puolikkailla? Tuntuu vähän että jopa neljännes kuljettajista ei lainkaan vaihda pitkille vaan ajaa koko ajan puolikkailla valoilla kahdeksaakymppiä vaikka niillä ei näe kuin jonkun 30-40 m eteenpäin.
Onko muilla vastaavaa havaintoa?
Threads: 217
moi!
täälläpäin kun taas on päinvastoi! volvo ja saappin nokalla on VÄHINTÄÄN 3kpl ISOJA valoja ja niitä käytetään!
Joskun ihan olen vi**tunut ja miettinyt jos laittais diskon katolle patterin ja suuntais ne vastaantulevan koppiin....ihan vaan kiusaksi! :twisted: :evil:
--Janne--
Threads: 84
Jos se ei ole kädettömyydestä kiinni niin ehkä auton valoissa on parantamisen varaa? Tiedä vaikka uusavuttomuuteen totutetut kuljettajat eivät osaa kytkeä päivävaloilta "oikeille" ajovaloille jolloin pitkät eivät jää päälle-> luulevat että rikki on ja ajavat lyhyillä.
Pari esimerkkiä:
Tuo meitin Scenic-kiituri, aivan surkeat valot. Ilman lisäpitkiä on oikeastaan yks ja sama onko lyhyet vai pitkät.
Kustannuspaikan VW LT (MB Sprinter), pitkien merkkivalo on niin kirkas ja pitkät kumminkin aika huonot. Paremmin näkee lyhyillä jotka ovat ihan asialliset, ei häikäise se merkkivalokaan.
Tällä maantiepätkällä jota paljon sahataan eestaas käytetään kyllä valoja "oikein". Eli Mäntsälä-Haarajoki.
Moottoritiellä sitten variaatioita on enemmän, siellähän ei tarttis räpsiä valoja eestaas suorilla tai niiden näyttäessä ulkokaarteeseen.
Yleensä samaansuuntaan menijää on sen verran että lyhyillä on kuitenkin ajettava.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car=Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Threads: 93
AVRO Wrote:Kustannuspaikan VW LT (MB Sprinter), pitkien merkkivalo on niin kirkas Tästäpä tuli mieleen hauska juttu vuosien takaa: Suomalaiset alppihiihtäjät olivat yöllä liikkeellä jossain Keski-Euroopassa, kun öljynpaineen merkkivalo syttyi. Ratkaisuna laitettiin mustaa teippiä merkkivalon päälle, ettei se häikäise
Threads: 39
Enpä ole kiinnitänyt huomiota lyhyillä valoilla ajamiseen. Sitävastoin minua ihmetyttää vaihtaa pitkätvalot päälle juuri ennen kuin autot sivuuttavat toisensa. Lisävaloilla varustettu vastaantulija kun sytyttää koko patteriston, niin siinä on hetken aikaa ihan sokkona.
Mistä ihmeestä tällainen käytäntö on oikein tullut ?. Malttia pitäisi olla enemmän ,ennenkuin liipasee pitkät päälle.
- Elämä on pelkkää säätöä -
Threads: 2
Autokoulussa muistan (kolmisen vuotta sitten?) kun opettaja neuvoi pimeän ajon tunnilla, että pitkät tulee ottaa pois n. 100m ennen kohtaamista, ja takaisin päälle nokkien kohdalla.
Itse kun en ole pystynyt, kuin pakon edessä, olemaan ajamatta päivääkään niin on tullut itselle hyväksi koettua se, että vaihtaa vasta pitkät takaisin päälle kun on kyljet vastakkain. Tällöin ei vastapuolikaan tarvitse aurinkolaseja. 8)
Mitä sitten kanssa-autoilijoihin tulee niin monet vaihtavat jo jopa 400m ennen kohtaamista lähivaloille, eli siis yleensä melkein heti kun vastaantuleva näkyy horisontissa. Tätä en itse pidä hyvänä sillä hirvien kanssa mm. saa olla todella tarkkana tällöin, koska niiden silmät eivät edes kiillu, ja ovat jalkoja lukuunottamatta tummia läpi vuoden. "Nuorena" hirvimiehenä tiedän myös sen, ettei niitä kyllä tuulilasiin halua. :lol:
Taas sitten toinen ääripää on se, että ajetaan tyylillä 'All-Included'. Monta kertaa saa hämärällä ajaessa vilauttaa valoja vastaantulijoille kun tullaan täydet päällä kohti. Paras kerran oli kun VW transporter 55W xenonpitkillä ja Siriuksen lisäxenoneilla tuli vastaan niin luuli jo, että on päässyt taivaaseen. :lol:
Myös sumuvalojen käyttö on osittain joskus todella ärsyttävää, varsinkin takasumarin, jota ei oikeasti tarvitsisi käyttää juuri koskaan...
Mitä lähivaloilla ajamiseen tulee niin itse käytän niitä hyvin valaistuilla alueilla, kuten kaupunki- ja moottoriteillä. Toisaalta monilla 'lyhkäsillä' ajamiseen saattaa vaikuttaa kuskin luulo siitä että hänen lähivalonsa ovat riittävät hänelle, eikä hän täten myöskään häikäise ketään...Vähän kaksipiippuinen juttu.
Itse suosin kaikkien valojen käyttöä tarpeen tullen, myös sitä vilkkua.
Rover 200 -99 + Fiat Punto -95
Ex:
Ford Fiesta -89, Mazda 626 SS -88, Peugeot 309 -88, Peugeot 306 x 2, Peugeot 106 GTI -97
Threads: 9
JariJ Wrote:Enpä ole kiinnitänyt huomiota lyhyillä valoilla ajamiseen. Sitävastoin minua ihmetyttää vaihtaa pitkätvalot päälle juuri ennen kuin autot sivuuttavat toisensa. Lisävaloilla varustettu vastaantulija kun sytyttää koko patteriston, niin siinä on hetken aikaa ihan sokkona.
Mistä ihmeestä tällainen käytäntö on oikein tullut ?. Malttia pitäisi olla enemmän ,ennenkuin liipasee pitkät päälle.
Tämähän on vanha jo autokoulusta peräisin oleva ohje (myös Enska etc), vaihdetaan pitkille just ennen ku ollaan kohdalla. Ei häiki kun ei tuijota vastaantulijoiden valoihin. Tarkoitus on, että nähdään mahdollisimman pitkälle kohtaamistilanteessa.
Yleensä vastaantulijat vaihtaa aivan liian aikaisin lyhyille jostain kumman syystä. Ilmeisesti samasta syystä porukka polttaa jatkuvasti niitä sumareita. Eikä uskalla ajaa ku körötellen kuuttakymppiä pimeällä tiellä, vaan kun koittaa valaistus niin rajoituksilla ei ole mitään väliä.
JariJ Wrote:Sitävastoin minua ihmetyttää vaihtaa pitkätvalot päälle juuri ennen kuin autot sivuuttavat toisensa. Lisävaloilla varustettu vastaantulija kun sytyttää koko patteriston, niin siinä on hetken aikaa ihan sokkona.
Mistä ihmeestä tällainen käytäntö on oikein tullut ?. Malttia pitäisi olla enemmän ,ennenkuin liipasee pitkät päälle. Tätä opetetaan vieläkin autokouluissa. Kun pitkät kuulemma valaisevat vain eteenpäin, ainakin kirjojen kuvissa. Tosiasiassa koko etusektoriin lähtee valoa, joka noin läheltä kyllä häikäisee.
Olen ihan samaa mieltä, pitkät päälle vasta kun nokat ovat ihasn kohdakkain. Syttymisviive hoitaa sen pari metriä.
T, Antti
andlover Wrote:VS:olen huomannut etelä suomesssa päin enempi tuota ilmmiötä, ja jos 4 kaistainen motari ja ajat "hitaan puolen" kaistaa ja vastaantuleva myös niin ihan hyvin voi suhata minun mielestä pitkillä jos katseen siis pitää ajoradassa eikä kehuta apparille et kato ku häikäisee piip ton vol... piip valot--- Tähän liittyen: Ruotsissa on joku asia sentään paremmin 
Useilla moottoriteillä on korkea valli tai istutuksia eri suuntaan menevien autojen välillä ja omalla puolella voi ajaa pitkillä vastaantulijoista välittämättä. Miksei meilläkin voisi olla näin?
T, Antti
Lantarooveri Wrote:Yleensä vastaantulijat vaihtaa aivan liian aikaisin lyhyille jostain kumman syystä. Tämä on munkin mielestä ihan tyhmää. Herkimmät vetäisevät puolikkaille kilometrin päässä ja sitten mennään 450 m näkemättä yhtään mitään. Kannattaa kokeilla ajaa vaikka vähän liian lähelle pitkillä, niin huomaa, että kaiken muun maiseman näkee vielä tosi hyvin, paitsi ihan just siihen vastaantulijan valoihin. Joku 150 m on usein hyvä kohta tuupata puolikkaat päälle.
T, Antti
murkkis Wrote:Mitä sitten kanssa-autoilijoihin tulee niin monet vaihtavat jo jopa 400m ennen kohtaamista lähivaloille, eli siis yleensä melkein heti kun vastaantuleva näkyy horisontissa. Tätä en itse pidä hyvänä sillä hirvien kanssa mm. saa olla todella tarkkana tällöin, koska niiden silmät eivät edes kiillu, ja ovat jalkoja lukuunottamatta tummia läpi vuoden. "Nuorena" hirvimiehenä tiedän myös sen, ettei niitä kyllä tuulilasiin halua. :lol: Tämä on aivan totta ja siksi ajan pitkillä jo hämärän aikaan, vaikka tien vielä näkeekin. Puiden alla olevan hirven silmä alkaa loistaa iloisesti jo pitkän matkan päästä. Puolikkailla tätä ei tapahdu.
murkkis Wrote:Myös sumuvalojen käyttö on osittain joskus todella ärsyttävää, varsinkin takasumarin, jota ei oikeasti tarvitsisi käyttää juuri koskaan... Molempien käyttö kirkkaalla säällä on turhaa, mutta takasumuvaloa kyllä pitää joskus käyttää. Noin kuukausi sitten ajoin Tampereelta Turkuun päin pakkaskelissä kevyen lumen tippuessa taivaalta. Se jäi pyörimään ilmaan autojen jälkeen niin ettei takaparkkeja nähnyt kuin jostain kymmenen metrin päästä. Silloin noita pitää käyttää.
murkkis Wrote:Itse suosin kaikkien valojen käyttöä tarpeen tullen, myös sitä vilkkua.  Näin!
T, Antti
Threads: 10
Kerrotaanpas toisenlainenkin esimerkki..
Olin yhden tuttavan Taunuksen kyydissä matkalla hänen mökilleen sellaiset 10v sitten, päiväsaikaan. Ihmettelin siinä kun hän vaihtoi aina pitkille valoille kun ei tullu ketään vastaan, kesäkelillä ja kello oli about puolipäivä.
Lopulta oli pakko kysyä.
Vastaus:No kun noi H4:n lähivalon hehkulangat hajoo aina ennen kaukovalon lankaa, niin saa ajettua pidempään samalla lampulla kun ajaa pitkillä aina kun voi.
Tää on minust jo äärimmäistä saituutta..
ex 110 HCPU 1998
Ramiv Wrote:Tää on minust jo äärimmäistä saituutta.. Riippuu vähän kuinka vaikeaa polttimon vaihtaminen on. Tosiasia on, että puolikkaan langat palavat aina ensiksi.
T, Antti
Threads: 15
Juu, toi pitkien käyttö auttaa säästämään polttimoita silloin, kun lyhyet sammuu, kun pistää pitkät päälle eli H4:n kanssa. Nykyään monissa jää lyhyet kuitenkin aina päälle eli H7 jne.
Ison veden takan keksittiin jo kauan sitten säästää lyhyiden polttimoita käyttämällä pitkiä valoja "päivävaloina" alennetulla teholla. Musta ihan ok ratkaisu tuokin :!: . Ei ollut vielä ledejä autoissa silloin...
'69 Rover P6 MkI 3500 / BW35 "White"
'72 Range Rover 3,5 l V8 / LT95 "Masai Red"
Threads: 5
Jospa kertoisin tässä oman pikkujutun viime kesältä, vaikka ei Lantikoihin liitykään. Polttimoihin kylläkin. Olin moottoripyörällä ajelemassa Kittilästä Inariin kun jossakin ennen Pokkaa telttapaikkaa etsiessäni huomasin, että olin ajellut ilman valoja. Polttimo kun ei näyttänyt palavan. Tuossa kun sattuu alunperin olemaan ne vanhantyyppiset Brittipolttimot ja umpiot ja joiden tilalle minä olen itse vaihtanut autokäyttöön tarkoitetut umpiot ja normaalit halogeenit, niin liitännät ovat vähän mitä sattuu tilanahtauden vuoksi. Vaihdoin varapolttimon tilalle enkä saanut sitäkään toimimaan. Joten seuraavana päivänä ajelin sitten Inariin pitkät päällä, jotka sattuivat toimimaan. Siellä ostin uuden polttimon, mutta en saanut sitäkään toimimaan. Jonkin aikaa rassailtuani liitoksia se kuitenkin toimi taas. Mutta toiminta myöhemmin kotiinpäin ajellessa lakkasi tärinästä, jolloin ajelin taas pitkät päällä että edes joku valo olisi. Satoi kaatamalla, etten viitsinyt pysähtyä yrittämäänkään mitään korjauksia tien päällä. Jotkut pyöräilijäthän ajavat yleensä aina pitkät päällä, mutta minä en sitä tee, itseäni ne toisten pitkät vain häiritsevät. Se normaali lyhyillä ajo riittää saamaan pyöränkin näkyvämmäksi, lisää näkyvyyttä tuo kunnon ääni. No, kotona sitten vikaa tutkiessani löysin lyhyistä valoista poikkimenneen johdon, joka oli jonkinlaisessa kosketuksessa aina silloin tällöin. Tämä juttu vain siksi, että joskus saattaa vastaantulija ajaa pitkillä valoilla siksikin, etteivät lyhyet toimi.
Toinen juttu oli se, kun kerran poliisi kehotti minua kytkemään valot keskellä kirkasta kesäpäivää museokuplalla ajaessani, koska minun käyttämäni parkkivalot eivät hänelle riittäneet. Tuossa autossa kun ei silloin lataus toiminut kunnolla. Nyt kyllä jo toimii. Ajattelin vain, että kuplani on vanhempi kuin hän ja sillä on suurempi oikeus olla maantiellä kuin nuorella konstaapelinplantulla, joka ei ymmärrä oikeiden asioiden päälle. Olisihan hän voinut keskittyä valvomaan normaaleja käyttöautoja, joita silloinkin liikkui täysin valottomana. Minä sentään käytin parkkeja, kuten on yleensäkin vanhojen ajoneuvojen kyseessä ollen tapana. Niitä kun ei ole suunniteltu siihen, että valot olisivat käytössä jatkuvasti.
Threads: 53
Ahosensetä Wrote:andlover Wrote:VS:olen huomannut etelä suomesssa päin enempi tuota ilmmiötä, ja jos 4 kaistainen motari ja ajat "hitaan puolen" kaistaa ja vastaantuleva myös niin ihan hyvin voi suhata minun mielestä pitkillä jos katseen siis pitää ajoradassa eikä kehuta apparille et kato ku häikäisee piip ton vol... piip valot--- Tähän liittyen: Ruotsissa on joku asia sentään paremmin 
Useilla moottoriteillä on korkea valli tai istutuksia eri suuntaan menevien autojen välillä ja omalla puolella voi ajaa pitkillä vastaantulijoista välittämättä. Miksei meilläkin voisi olla näin? Kyllä minä ainakin motarilla ajan pitkät päällä, vaikka olisi vastaantulijoita (eikä ole lähellä edessä samaan suuntaan menevää porukkaa). Tai no, ulkokaarteeseen ajaessa vaihdan kyllä lyhyet, jos on vastaantulijoita.
Joku poliisi joskus sanoi raadio-ohjelmassa, että tietysti voi ajaa motarilla pitkillä vastaantulijoista välittämättä. Tämä ei kyllä mielestäni ole ihan näin yksioikoista. Esim. Nokia-Tampere motarilla on sellaisia kurveja, että taatusti pitkillä vastaan tuleva häikäisee - ainakin jos on toimivat valot
// Harrastekäyttöautoileva nörtti (#roverystavat @ IRCnet)
# SD1 V8 -83 & "seittemä väärämmerkkistä"
Kyllä mäkin pitkiä pyrin käyttämään moottoritiellä, mutta ei niillä vilkkaassa liikenteessä ainakaan noilla mun käyttämillä pätkillä juurikaan pääse ajamaan.
T, Antti
Threads: 93
murkkis Wrote:Myös sumuvalojen käyttö on osittain joskus todella ärsyttävää, varsinkin takasumarin, jota ei oikeasti tarvitsisi käyttää juuri koskaan...
Takasumarit todella häikäisevät, jos niitä käytetään silloinkin kun niitä ei tarvita. Mutta minun mielestäni etusumuvalojen käytön rajoittaminen on ihan älytöntä. Niistä on mielestäni hyötyä monesti muulloinkin kuin sumussa ja sateessa. Näkee paremmin missä tie kulkee. Eikä tule mieleen sellaista tilannetta, että vastaantulijan sumuvalot olisivat häikäiseet.
era Wrote:Mutta minun mielestäni etusumuvalojen käytön rajoittaminen on ihan älytöntä. Niin munkin mielestä, mutta ne saisivat kyllä palaa VAIN parkkien kanssa, niinkuin aikaisemmin oli. Jos sumuvaloille oikeasti on tarvetta (tosi sankka sumu taui lumisade), niin jo omat puolikkaat häikäisevät.
era Wrote:Näkee paremmin missä tie kulkee. Sumuvalojen kantama on kyllä niin lyhyt, että puolikkaatkin näyttävät pidemmälle. Niiden valaisu kirkastaa vain etualuetta ja antaa vähän valheellisen kuvan näkymästä.
era Wrote:Eikä tule mieleen sellaista tilannetta, että vastaantulijan sumuvalot olisivat häikäiseet. No jaa, eilenkin tuli kyllä useita autoja vastaan sumarit päällä, ja osassa ne kyllä häikäisivät.
T, Antti
Threads: 35
Bullet Wrote:Toinen juttu oli se, kun kerran poliisi kehotti minua kytkemään valot keskellä kirkasta kesäpäivää museokuplalla ajaessani, koska minun käyttämäni parkkivalot eivät hänelle riittäneet. Tuossa autossa kun ei silloin lataus toiminut kunnolla. Nyt kyllä jo toimii. Ajattelin vain, että kuplani on vanhempi kuin hän ja sillä on suurempi oikeus olla maantiellä kuin nuorella konstaapelinplantulla, joka ei ymmärrä oikeiden asioiden päälle. Olisihan hän voinut keskittyä valvomaan normaaleja käyttöautoja, joita silloinkin liikkui täysin valottomana. Minä sentään käytin parkkeja, kuten on yleensäkin vanhojen ajoneuvojen kyseessä ollen tapana. Niitä kun ei ole suunniteltu siihen, että valot olisivat käytössä jatkuvasti.
Taannoin jouduin samasta syystä ajelemaan yli 40 vuotiaalla amerikanpellillä pelkeillä parkeilla. Ainakin täällä meillä päin poliisit suhtautuivat asiaan hyvin ymmärtäväisesti, mitä nyt joskus vastaantullessa valoja väläyttivät  .
Threads: 5
Niin yleensä täälläkin. Tuo nyt sattui olemaan joku virkaintoilija pitämässä ratsiaa. Kaikenlaista ihmistä on noissakin ja joidenkin vaan pitää aina päteä.
Threads: 39
Jos autokoulussa opetetaan ja Enska vielä säestää, että pitkät valot vaihdetaan päälle kun autojen nokat kohtaavat,niin joko opetus ei ole mennyt perille tai sitten arvionti siitä milloin nokat ovat kohdakkain ei oiken suurissa nopeuksissa onnistu, sillä niin monesti laitetaan pitkät päälle liian aikaisin ja vastantulija sokeutuu.
- Ehkä pitäisi lopettaa tuollaisen käytännön opettaminen.
- Elämä on pelkkää säätöä -
Threads: 4
Ahosensetä Wrote:era Wrote:Mutta minun mielestäni etusumuvalojen käytön rajoittaminen on ihan älytöntä. Niin munkin mielestä, mutta ne saisivat kyllä palaa VAIN parkkien kanssa, niinkuin aikaisemmin oli. Jos sumuvaloille oikeasti on tarvetta (tosi sankka sumu taui lumisade), niin jo omat puolikkaat häikäisevät.
era Wrote:Näkee paremmin missä tie kulkee. Sumuvalojen kantama on kyllä niin lyhyt, että puolikkaatkin näyttävät pidemmälle. Niiden valaisu kirkastaa vain etualuetta ja antaa vähän valheellisen kuvan näkymästä.
era Wrote:Eikä tule mieleen sellaista tilannetta, että vastaantulijan sumuvalot olisivat häikäiseet. No jaa, eilenkin tuli kyllä useita autoja vastaan sumarit päällä, ja osassa ne kyllä häikäisivät.
T, Antti
Antti puhuu asiaa, se mitä tapahtuu oikein suunnattujen sumareiden kantamalla, sillä ei ole mitään merkitystä yli kolmenkympin nopeudessa, kun ei ehdi tekemään mitään reakointia kuitenkaan.
Toinen asia on sitten kun se on säädetty väärin ja niitä käytetään lisä-lyhyinä, mutta sitten häikäisevätkin jo helpommin.
kolmas asia on se että ihmisen silmä sovittaa katseensa valon määrään, eli kun eteen tehdään kirkas alue sumareilla niin sovitetaan silmä kirkkaaseen ja se ei nää sinne alueen taakse minne pitäisi.
Caravaanari Land Rover Series IIA 1970
Bronco II 1989 3/4 moottorilla, sama yksilö ollut projektin kaksi kertaa 8 vuoden välillä.
uudehkot VAG SUV ja Volvo käyttikset
Threads: 97
Jep, H7 polttimot on "lyhytikäisiä" kun ne palaa koko ajan. Ja pääosa niistä on todella keljuja vaihdettavia....
Ja toisekseen, kun ne H7 valot palaa koko ajan, en yhtään tykkää kun etuala on kirkas pitkienkin valojen palaessa. Se heikentää näkyvyyttä kauas.
Toisaalta niiden erillisessä umpiossa olevien puolikkaiden on syytä palaa koko ajan. Muuten saattaa tulla turvallisuusongelmia. Miettikääpä sitä, että ajat pitkän tovin jäätävässä lumisateessa pitkillä ja vaihdat puolikkaat. Voi tulla totaalinen pimeys. Joiden kin Fiat Puntojen kanssa alkuun oli moista ongelmaa ja niistä tuli jotakin noottia.
Sama on varmaan pian ledien kanssa... pitää olla lämpövastukset umpioissa että pysyy sulana. Ideaalista energiansäästöä taas tämäkin. Kuulostaa ihan hehkulamppulainsäädännön idealismilta.
TT
Threads: 10
solihull Wrote:Sama on varmaan pian ledien kanssa... pitää olla lämpövastukset umpioissa että pysyy sulana. Ideaalista energiansäästöä taas tämäkin. Kuulostaa ihan hehkulamppulainsäädännön idealismilta.
TT Jep, näitä lumen peittämiä leditakavaloja on jo tälle talvelle tullut nähtyä (tai siis eihän niitä ole näkynyt) täällä pohjoisessa, arvuuttele siinä sitten mitä kuski on tekemässä!
Threads: 7
Heh, ilmeisesti mitsubishini otti neuvostasi vaarin ja rupesi polttelemaan polttimoita alijännitteellä kokoajan... Laturin kiinnike korahti, remmi hyppäsi paikoiltaan ja salosta karjaalle tultiin eberin vesipumpun voimin kun en pimeässä ja kylmässä jaksanut enää temuta laturin remmiä paikalleen... Kotirinteessä alkoi olla jo melko hämärää....
Tänään Lempäälän ja Turun välillä taas useita (ehkä 20) puolikkailla ajavaa. parhaitenhan nuo huomaa mäen päällä kun auto ilmestyy omiin valoihin ihan varoittamatta. Mahtaa pitkät hetken häikäistä, mutta minkäs mä sille voin kun en näe autoa ajoissa.
Sumuvaloilla tuli kirkkaalla ja lumettomalla kelillä vastaan suurinpiirtein samanverran.
T, Antti
Threads: 7
Näitä riittää etelässä... Pohjoisessa tuntui valot vaihtuvan täysin oikein. Ihmiset siellä vissiin pääosin tajuavat miten pitää ajaa. Tosin, tuli siellä välillä vastaan uusi farmarivolvo suksiboksi katolla valoja puolen kilometrin päästä välkytellen. Vilkutin takaisin, tokihan se pitää kohteliaisuudesta vilkuttaa takaisin  .
Sumuvaloja tuli tarvittua meno ja tulomatkalla... Lunta tuli niin ettei nähnyt eteen tai taakse, eniten näki kun ajoi puolen metrin päässä rekka-auton perästä, näit perävalot vielä ja sitten omissa sumuvaloissa näkyi tien reunat, jos ne nyt 20-30cm alta oli nähtävissä... Kauempana lumipöly lensi suoraan tuulilasiin eikä nähnyt muutakuin vaaleaa puuroa. Osattiin valita juuri ne päivät, jolloin lunta tuli pyryttämällä koko suomessa... Ja ihan rutosti vieläpä...
|