Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Series III uudempi moottori
Poistettu, syytä voi miettiä
Reply
Bensa vai diesel?

L-Andy laittoi Discoveryn 200TDi diesel moottorin ilman turboa Seriekseen:
¨
http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewt...077a7b3f1a
Tmi Rabbit Garage "Parts for Land Rovers" https://www.facebook.com/pages/Rabbit-Ga...5030851829

"Tiny Tools Racing ry" https://www.facebook.com/tinytoolsracing

Land Rover 110 County 200Tdi -88 "Lamb Rover"
Reply
Reply
Quote:Series 2A pick-up -63 projekti
Otsikon alta viimesellä sivulla MTI lupaili tämmösiä:
Jos joku innostuu laittamaan seriekseen Nissanin SD23 dieselmoottorin niin minulta saa lainaan adapterilaipan piirrotussapluunan ja keskitystyökalun. Neuvoja irtoo myös kytkinakselin sorvausmittoihin ym. Kytkinlevyksi menee serieksen 9" levy ja asetelmaksi Nissanin oma.

Mulla taas on Nissan Cedrikin LD28 6-syl.diesel (vm.n.84-88) mun 88" serieksessä ja oon ollu todella tyytyväinen. Näillä kuulemma ajetaan 500-750 tuhatta ilman suurempia onkelmia. Nokkaketjullinen kone. Koneiden/ osien saatavuus? Vielä ainakin olen osia saanu hyvin.

Omista kilometreistä ei mitään hajua. Vakiovälityksillä oli tehoa ja vääntöä vaikka kuinka ja tällä hetkellä mulla range roverin perävälitykset, jotka on 32prosenttia pidemmät,eli ihanteelliset maantieajoon(rengaskoko mulla sama kuin pitkässä mallissa vakiona). Tosin pitkässä mallissa menee rangen välityksillä jo varmaan laiskaksi,mutta vakiovälityksillä varmaan toimis hyvin, tai jollain 1:3.8 tai 1:4.2 perävälityksillä (Offroadpajalta tarkempia tietoja noista). Vaatii adapterilaipan koneen ja laatikon väliin, silmälaakerin modaus vauhtipyörään(?), moottorin korvakkeiden siirron,tulipellin pientä muotoilua ja jotain muutakin. Vakio lantikan kytkinosat mulla, eli vain kone nissan.
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"

Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"

Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Reply
Iltaa/huomenta/päivää

Tarkennetaan vielä sen verran että pelkästään paperihommilla pärjättiin myös tällä kertaa. Katsastushetkellä inssi oli ensin sitä mieltä että tarvittaisi tarkkaa tietoa siitä kuinka paljon tehoa ahtaamaton 200TDI kehittää, kunnes lopulta tajusi itsekin että sellaista konetta ei ole ikinä tehty, joten penkittämättä ei selviä. Inssi tyytyi siihen ajatukseen että ahtaamattomassa 200'ssa ei voi olla enemmän tehoja kuin ahdetussa, joten merkkasi otteeseen kalsareistaansa revitty 50kW ja siirtyi jarrujen tarkastamiseen...

Näitä Series/200TDI-paketteja on tehty jo kolme Svanten pajalla, ja kilveissä kaikki, joten se Pajan taulukko ei tässä kohtaa pidä paikkaansa. (Olettaen että osasin lukea sitä oikein :roll: ) Discon 200'sen sovittaminen Seriekseen ei olekaan mahdotonta, itse asiassa se on yllättävän helppoa, kunhan jättää ahtimen pois...

Andy
Reply
Reply
tuosta perävälityksistä.paljonkos ne konkreettisesti vaikuttaa?
jos joskus omasta porsii perät, niin vois samalla laittaa nopeammat.
80 kmh vauhdissa huutaa kone jo tarpeetoman lujaa Cry
Reply
Näin on, turbon kera mahdoton operaatio! Kun taas Briteissä se onnistuu turboineen koska ohjaus on oikealla, epistä...

Pähkäiltiin Svanten kanssa että olisihan se mahdollista siirtää ahdinta pyöräkoteloon ja sieltä välijäähdyttäjän letkut eteen. Mutta en itse jaksa siihen lähteä, en tarvitse kuin pohjavääntöä ja max.nopeus 80km/h joten näillä mennään.

Toinen vaihtoehto on Defen ahdin, imu- ja pakosarja, mutta mistä niitä saa halvalla Suomesta...
:?
Reply
Widnas kyseli:

Mulla on siis Series3 88" lantikkaan asennettu vanhan rangen perät. Välitys muuttuu 4.7:1Confusedtä 3.54:1:een. Muutos on muistaakseni 32% harvempi välitys. Lisäksi rengaskoko on halkasijaltaan suurennettu vastaamaan pitkän mallin 7.5R16 kokoa. Kone on Nissan Cedric 6syl. diesel.

Konkreettisesti toi vaihto vaikuttaa sen verran että kun ajan nopeusmittarin mukaan 53km/h on oikea nopeus 80km/h rengaskoolla 235/85R16(7.5R16)(halkasija n.80cm). Rengaskoolla 205R16(halkasija n.74cm) vastaavasti kun ajaa mittarin mukaan 60km/h niin ajaa 80km/h. Ei tarvi huudattaa. Hitaan puolen välitykset tietysti myös pitenee,mutta kyllä esim. kumlingen kallioilla pärjäs pitemmillä välityksillä hyvin, tosin tyhjäkäynnillä väännettiin hitaissa paikoissa ja pikkukakkosta tartti harvoin. En sitten tiedä kuinka sitkee roverin kone on tyhjäkäynnillä.
Peräkärryn(330kg omapaino jarrullinen tyhjänä) kun heittää perään niin voi joutua ylämäissä heittämään kolmoselle.

Koita heittää koelenkki ja aja 53km/h mittarin mukaan ja kuvittele että auto kulkee 80km/h. Näin saa käsityksen melusta/moottorin kierrosluvusta matkanopeudessa.

Kunhan saadaan käyttöauto hankittua vaihtuu mulla taka akseli salisburyks ja takas tulee vanhat välitykset, kun series siirtyy /harraste/projekti/offroadkäytöön, joten jos tarviit niin multa jää ylimääräseks jossain vaiheessa rangen perät.

Tehovertailuja ja specsejä eri koneista löytyy alla olevasta osotteesta. Pitävät paikkansa? Tuolla mm. Nissanin LD28 ja monia muita.

http://www.expeditionlandrover.info/enginePwrSpecs.htm

Reply
Ahosensetä Wrote:Katsuri saattaa vielä saada pyyhkeitä tuosta Smile

Katsuri on sittemmin siirtynyt jarrujen tarkastamisesta eläkkeelle, joten selvisi tällä kertaa ilman nuhjeita... :lol:

Andy
Reply
RH Wrote:
series3kalle Wrote:Jos joku innostuu laittamaan seriekseen Nissanin dieselmoottorin

Muotoillaan se vaikka niin, että jos haaksirikkoutuneena autiolla saarella...sorry Tongue

Itse päädyin Nissanin koneeseen ihan vain niin yksinkertaisesta syystä kuin kestävyys. SD koneet on ns. monikäyttökoneita joita on nissanin pakuissa, trukeissa jne. Tietty toinen vaihtoehto olisi ollut Toyotan diesel, mutta niissä hinta on korkeampi. Serieksen dieselin kestävyydestäkun en ole kuullut kauheasti kehuja. :lol:
Series IIA 1 TON conversio -63 pickup (Nissan LD28)
Reply
Quote:Näillä kuulemma ajetaan 500-750 tuhatta ilman suurempia onkelmia.
Nissan club finlandin foorumilla poijjaat kyselivät toisiltaan paljonko heidän cedriceillä oli ajettu ilman koneremppoja... :roll:

Reply

Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  Serieksen uudempi öljynsuodatin Ahosensetä 4 3´125 21-04-2011, 08:35
Last Post: Ahosensetä

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)