23-07-2010, 08:55
Hirsirakentajia tuntuu olevan tarjolla paljon. Osaattekop suositella jotain valmistajaa? Projekti on ihan alussa, mutta haluaisin aloittaa heti oikeiden toimittajien kanssa.
|
Mistä hirsimökin kehikko?
|
|
23-07-2010, 08:55
Hirsirakentajia tuntuu olevan tarjolla paljon. Osaattekop suositella jotain valmistajaa? Projekti on ihan alussa, mutta haluaisin aloittaa heti oikeiden toimittajien kanssa.
24-07-2010, 01:20
Miten olis Tee se itse projekti?
Kaada kevättalvella mäntytukit, parkkaat kesäkuun alussa, nila-aikana tai hienomman jos haluat niin sorvaat. Sorvatut tai parkatut puut tapuliin kuivamaan ja seuraavana kesänä salvomaan. Jos et halua kaikkea tehdä itse niin vaihtoehtoja on tosiaankin paljon. Pohjois-suomessa monet ostavat Kuusamo-hirsitaloilta tai Mammuttihirreltä. EN osaa erityisesti suositella kuitenkaan ketään toimijaa. Lamellihirsi on materiaalina aika toimiva, vaikka ei olekaan aivan aitoa hirttä. - LR Defender 110 SW 110 2007 - LR Discovery 2 2004
24-07-2010, 01:26
On tuokin käynyt mielessä kun sopiva hehtaarin kuviokin löytyy. Hommaa ja järjestämistä on vaan aika paljon enemmän kuin pakettiratkaisussa. En kuitenkaan ehdi itse veistohommiin joten jonkun joutuu siihenkin palkkaamaan.
Aitouden puutteestaan huolimatta lamellihirsi kyllä kiinnostaa, koska sillä hirren lämmöneristyskyky on huomattavasti normaalia parempi. T, Antti
24-07-2010, 05:00
kannattaisin aitoa käsintehtyä hirsikehikkoa, joko luonnon pyöreästä tai sitten pelkasta, Puut nurin tammi helmikuussa ja kuorittuna / pelkattuna taapeliin kesän yli ja seuraavana talvena varaamaan. Minulla olisi ammattilaisia tekijöitä tiedossa täältä meiltäpäin mutta kun Antti on niin syrjässä...
Teolliset on toki hyviä mutta hieman tylsiä (varmaan lämpimämpiä, tosin riippuu hirren varaajasta)verrattuna perinnehirteen.
24-07-2010, 05:24
Ja jos meinaat piiluttaa seinät niin mä tiedän kuka sen vois tehdä... :wink:
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína" Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
24-07-2010, 10:23
Mammuttihirsitalossa asuvana uskalla suositella lamellia. Ei ole yhtä kaunista kuin aito hirsi, mutta talopakettina erittäin toimiva. Lämmin? No joo, niin lämmin kuin hirsitalo voi olla. Elää se tämä lamellikin vaikka huomattavasti vähemmän kuin pyöröserkkunsa. Meidän talo on toimitettu 2004 ja asuttu 2005
tä, tämän jälkeen Mammuttihirsi on parantanut talojen energian säästöä mm. paremmilla ikkunoilla. Itse tutustuisin Mammuttihirren ja Honkatalojen tarjontaan. Muistaakseni Honkataloilla oli ainakin paperilla hieman fiksumpi kulmaratkaisu tasanurkka-malleissa.
24-07-2010, 10:41
Pyöreestä tavarasta ei tehdä ku liitereitä ja heinälatoja. Jos sulla kiirus niin painumaton talo syntyy esim pohjan jokien uppotukiesta. En tiedä kuka mantereella työstää noita mutta täällä on ainakin yks porukka joka markkinoi tuotoksiaan. Simonkylässä varmaan oot mallin nähnyt jos oot ohi ajanut. Vaaleemmasta puusta löytyy useampikin työstäjä näillä nurkilla. Sahahirttähän noi on vaan taitaa olla hankalaa tänäpäivänä löytää piiluhirrestä tehtyä torppaa järkevään hintaan/aikatauluun.
25-07-2010, 08:43
Tiedän, että sahahirttä on "jälkipiilutettu" aidomman ulkonäön saamiseksi.
T, Antti
25-07-2010, 12:39
hirsipelkan voi hyvin piiluta ennen seinälle nostoa mm isoon kulmahiomakoneeseen laitettavalla piiluterällä. Terä on lähes samanlainen kuin Vuolu-Kallessa.
Seinälle hirren voi piiluta joko perinteisesti kirveellä tai piilupetkeleellä.
27-07-2010, 11:32
Quote: nostoa mm isoon kulmahiomakoneeseen laitettavalla piiluterällä.Täysin munaton ratkaisu! Käsin se on tehtävä jos tehdä meinaa... Teollisesta höylähirrestäkin saa muuten aivan eri näkösen kun sen naputtaa... Koitan liittää kuvia kun kerkiän... Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína" Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
27-07-2010, 09:45
series3kalle Wrote:Käsin se on tehtävä jos tehdä meinaa... Olisko näin helteillä piilukirveestä mitään apua :o
28-07-2010, 08:16
jJa jos meinaat itse piiluta,niin minulta löytyy piilukirveet lainaksi.On oikea ja vasenkätinen .Ja todella hyvässä kunnossa vaikka moni sanoo että ovat museo tavaraa
Suosittelen itse kokeilemaa ei se niin kamalan vaikeata ole vaan suorastaan hirmu vaikeaa hyvän jäljen aikaan saamiseksi .
29-07-2010, 09:14
Ite pykäsin pihasaunan Vehasen höylähirrestä. Toimitus oli kaikin puolin priimalaatua, kaikki tapahtui niin aikataulun kuin laadunkin suhteen sovitusti.
31-07-2010, 07:24
Jos Halla meinaat luopua kirveistä jossain vaiheessa niin voisin olla kiinostunu... Käyttöön menee,ei seinälle.
Onko Suomalaisia kyläsepän tekemiä, billnäs bruksin kirveitä vai ruotsalaisia uudempia gränsfors bruksin tekeleitä? Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína" Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
01-08-2010, 06:48
Minun mielestäni on kyläsepän tekemiä?Mut kysyn isältäni joka on niitä tosi paljon käyttänyt,mut isäni kohta 90-kymppinen tervaskanto antoi kirveet mulle kun ei jaksa enään niitä heilutella.Talo jossa asustelen,niin siinä on olohuoneen seinät isäni piiluttamat,ja kyllä on paljon kehuja saanut
.
09-08-2010, 08:38
series3kallelle tiedoksi että piilukirveet on kyläseppien tekemiä.Kummatkin on n.1930-40 luvulta.Ilmeisesti jossain Maaningalla.Isäni on saanut kirveet joskus 1950-luvun loppupuolella kaverilta jonka kans olivat kirvesmiehen hommia tehneet.Oli vain tuumannut että sinulta näkkyy piiluhommat käyvän siin on kirveet
.Isäni oli niistä rahaa tarjonnut mut ei ollu kelvannut.
10-08-2010, 06:13
Pari piilutuskuvaa tältä kesältä jos kiinnostaa...
http://picasaweb.google.fi/series3kalle/...nPiilutus# Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína" Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína" |
|
« Next Oldest | Next Newest »
|