Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pieni mutta kiusallinen vika
Osaiskohan kukaan neuvoa, millä saa kiusallisen nitinän tapettua defen kytkinpolkimen jousesta? Aina kun kytkintä painaa, kuuluu kiusallinen NIUUNIUU polkimesta muuten niin "hiljaisessa" autossa. Olen hölvännyt sinne kaikki tuntemani voiteluaineet vaseliinista CRC:hen, mutta mikään ei tunnu auttavan. Vai pitäiskö purkaa jousi pois ja korvata uudella kuivalla jousella?
Reply
Poistettu
Reply
Kyllä melko varma. Täkäläisessä LR huollossa kuuntelivat ääntä ja olivat myös sitä mieltä että se kuuluu kabiinin sisällä olevasta polkimen jousesta. Yrittivät myös ruiskia sinne jotain voiteluainetta, mutta ei ollut apua.
Reply
Poistettu
Reply
No seuraavassa huollossa sitten....
Reply
Mä edellisessä defessä sain äänen paikallistettua polkimen "palautus" jouseen joka lähtee polkimen varresta ja menee kojelaudan alaosaan. Crc ei auttanut, oli tarkoitus kokeilla vaseliinia mutta auto vaihtoi omistajaa.

Aivan varma en ole tuleeko ääni polkimen ja jousen kitkasta vai jousen ja tulipellin. Aika vahvasti oli jousi alumiinia hangannut..

Vai olikohan se sittenkin jarrupoljin..?
Reply
Kyllä se kytkinpolkimesta kuuluupi. Onkos vaikeaa irrottaa tuo palautusjousi ettei paukahda päin naamaa? Vois kattoa onko sama vaiva.
Reply
Siinä se on eristeiden alla. Mä kurkkaan huomenna, laitan vaikka kuvan.
Reply
Mulla oli 2000 mallisessa Defessä kanssa tuommoinen kitisevä jousi,
jonka asennus näytti todella hölmöltä, vetojousi menee pellin ja eristeen
välistä. Poikkihan se jossain vaiheessa meni jousen hangatessa peltiin.
Taisin laittaa sinne jonkun romulaatikosta löytyneen vetojousen tilalle.
Uudessa mallissa onkin todella järeä hakajousi polkimen nivelpisteessä.

Niin, ei se jousi kyllä päin naamaa paukahda, kaksi sormea riittää
käsittelyyn, jos saman mallinen kuin TD5 mallissa.
Reply
Mulla on sellanen monimutkaisen näköinen kierrejousihässäkkä, jossa polkimen varren molemmin puolin jousikierukat. Näyttää aika jämäkältä, ja sen poistaminen tai uudelleen paikalleen asentaminen voi olla hankalaa. Pitäis varmaan korvata yksinkertaisella vetojousella myös.
Yritin kyllä liittää tähän kuvankin tuosta hässäkästä, mutta eihän se mun tumpulataidoilla onnistu Sad.
Reply
Tuossa on kuva siitä kytkimen palautus jousesta. Jarrussa on molemmilla puolilla omat jousensa.

http://forums.offipalsta.com/album.php?a...reid=66341
Reply
No joo näyttää tarpeeksi simppeliltä jotta minäkin sen ymmärrän. Taidan muuttaa tuon oman jousihässäkän samannäköiseksi.

PS. kertoisitko vielä miten sait ton kuvan liitettyä viestiisi. Ite yritin sitä temppua reilut puoli tuntia eikä vaan onnistunut.
Reply
Siirrät kuvan jonnekkin palvelimelle. Avaat kuvan, kopioit kuvan osoitteen http kentästä. Liität tekstin suoraan vastaus kenttään. Kone tekee siitä linkin.

Ennen tännekkin sai laitettua suoraan kuvia, nyt ei jostain syystä onnistu. :?:
Reply
No joo, nyt selkis. Elikkä tuolla on kuva siitä mun jousihässäkästä:

http://ellunkana.kuvat.fi/kuvat/Defender...njousi.jpg
Reply
Mielenkiintoista. Ellunkanan kuvassa on samanlainen systeemi kuin
mulla -07 mallissa, Angelon kuvassa samanlainen kuin -00 mallissa.
Onko varmaa, että ääni tulee tuosta jousesta?
Reply
Kyllä, lähes satavarmaa. Kun työntää korvansa aivan jouseen kiinni, kuulee että ääni tulee juuri tuosta. Taitaa jousen kierrokset hankautua toisiaan vasten koska kitinä kuuluu lähes kaiken aikaa kun polkimessa on liikettä.
Reply
Mä en aivan varma ole, mut vaikutti ainakin sen jousen ääneltä. Polkimen varresta kun piti kiinni ja toinen painoi pedaalia juuri kitinän aikaan poljin värisi. Jos vika tulisi työsylinteriltä tai haarukasta, neste tuskin saisi poljinta tärisemään.
Polkimen akseli oli rasvattu.

Yksi mahdollisuus on jos kytkimen pääsylinteri ääntää nesteen kierron takia? Liekö edes mahdollista..
Reply
No, kuten Ahosensetä sanoi, asia on helppo todeta ottamalla jousi irti ja kokeilemalla sitten. Mites tollanen "kaksoishakaneulajousihässäkkä" irroitetaan ilman että se hyppää silmille?
Reply
En tiedä Defendereistä sen enempää että nekin vuotaa öljyä... Smile

Mutta, Angelon kuvissa näkyy prikulleen samanlainen jousi mikä löytyy Serieksen vastaavasta paikasta. Olisikohan peräti samalla varaosanumerolla vielä. Siis sama jousi joka pitää astinlaudat lukittuna yläasennossa... Joka tapauksessa, Serieksessä toi jousi vinkuu välillä kuin avovaimo.

Ellunkanan kuvissa näkyvä jousi on varmaa eroista huolimatta syypää natinaan. Kuin jarrupoljin painuu alaspäin joutuu jousi kierreliikkeen alaiseksi jolloin metalliosat liikkuvat toisiinsa vastaan. Oletteko te esim. ikinä törmänneet hiljaiseen tällaiseen:

http://www.mainsport.dk/images/T252_32003.jpg

Andy
Reply
L-Andy Wrote:Oletteko te esim. ikinä törmänneet hiljaiseen tällaiseen:

No nyt selvis tääkin juttu. Noita joskus puristelleena mä luulin että sormien nivelet kirskuu ja lopetin koko touhun Big Grin .
Reply
Uppia: Tääkin juttu jäi jotenkin ilmaan roikkumaan. Elikkä mites ton jousen sais siististi irti? Onko uudet jouset samanlaisia joissa kierteet ottaa kiinni toisiinsa, vai onko niissä "ilmaa välissä"? Olisko uusia jousia hyllyssä?
Reply
Tuossa Ellunkanan kuvassa näyttäis toi jousi menevän hiukan kieroon,
eli noi kierreosat eivät ole enää saman suuntaisia.

Jousen irtopäät on käännetty ällän muotoisiksi ja menevät polkimen
kiinnitysraudan reikiin. Reiissä taitaa olla muoviholkit, jotka kuluvat
toispuoleisesti saaden jousen menemään tolleen kierteelle, joten
hankausta syntyy enemmän.

Tämä oli arvausta, ei tietoa :roll:
Reply
Poistettu
Reply
Jousi ei ota kiinni mihinkään, kitinä tulee nähtävästi jousen kierteiden nirhatessa toisiaan vasten. Näyttää niin jämäkältä tuo jousi ja paikka on sen verran ahdas, että pelkäänpä että jos sitä käy irrottamaan, se hyppää silmille, eikä takaisin saa enää millään. Olisko irroitukseen jotain "kikka kolmosta", vai kuuntelenko vaan kitinää hamaan tulevaisuuteen?
Reply
Poistettu
Reply
Jousen ei tarvitse poljin yläasennossa painaa poljinta kummoisellakaan voimalla ylöspäin, joten tuskin se silmille hyppää.
Reply
Kokeile grafiitti tai molybdeeni vaseliinia. Pitäis pysyä paikallaankin.
Reply
Ahosensetä Wrote:Saiskos niiden kierteiden väliin uitettua ohuita muovilevyjä?

T, Antti

Tämä saattais toimia, samoin tuo Angelon esittämä grafiitti/molybdeenivaseliini. Kokeilenpa niitä seuraavaksi.
Reply
Muovilevyt jousen kierteiden välissä toimivat loistavasti. Ei enää kitise. Ahosensedälle kiitos vinkistä! Big Grin
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)