Threads: 97
Tervehdys!
Itse olen vain pistänyt merkille, että vanhat, 70-luvun Ranget eivät enää ole jokapäiväistä myytävää offiporukoissakaan eikä vanhaa Rangea enää näe myytävänä "tonnin autona" juurikaan. Suurin osa näistä on ajettu loppuun ja rivit harvenevat kuin veteraanien iltahuudossa.
Sama koskee 80-luvun Classicia, onhan hinta vielä edullinen, pohjamudissa mutta lienevätköhän kaikki myytävät yksilöt oikeasti kovin hyvässä hapessakaan? Sellaisia suht orkkiksia ja räpeltämättömiä > 20 vuotta vanhoja Rangeja ei juurikaan näe. Jossakin vaiheessa ikää kun autoon aletaan yleensä tekemään kaikenlaisia euron remontteja niillä osilla joita nurkista sattuu löytymään.
Ainakin 5-oviset Classicit ovat katoava luonnonvara. Niitä ei tule enää juurikaan vastaan tienpäällä, niin kuin 2-3 vuotta sitten.
Alkaako arvo pikkuhijlaa olla nousemaan päin - hyvällä yksilöllä? Vai lieneekö käyttöarvo se tärkeämpi, kun kukapa noita oikeasti haluaisi...vai koetanko tässä vain hinnoitella omiani arvoon parempaan?
TT
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD
Threads: 59
Harvinaisia ovat kyllä nykyään.. Käsi nousee lähes aina, kun vastaan tulee  Suureksi kysymysmerkiksi asettasin, että miksi ne ovat niin harvinaisia.. Jos autoa pitää ihan orkkis osilla hyvässä kunnossa, niin nehän ovat suht edullisia moneen muuhun merkkiin verrattuna.. Toki RRC sisältää kulutusosia suht paljon ja on voiteluaine vaatimuksiltaan Corollaa hiukan diivampi. Polttoaineen kulutusta kuitenkin moititaan ehkä hiukan turhaan.. Minusta on outoa, että eräs japanilainen kulkuneuvovalmista, jonka malli on muun muassa Corolla, ei ole joutunut polttoaineensa kulutuksesta kiusan kohteeksi. Heillä on sellainen iso SUV luokan ajoneuvo, jota kutsuvat 4runneriksi. Pelkästään jo mallin nimi on harhaanjohtava. Outoa nimittää pääsääntöisesti pelkällä takavedolla ajettavaa kulkinetta 4runneriksi. Se on mitoiltaan suurempi, mutta sisätilojen ahtaus on suorastaan esimerkillinen. Kuinka niin iso auto voi olla niin ahdas? 4-runner on suunnillen samanpainoinen RRC:n kanssa ja siinä on pienempi moottori, joka kuluttaa bensiiniä samanverrran bensiiniä, kuin RRC. Eli isompi ja ahtaampi, rumempi, epämiellyttävämpi, persoonaton ja ehkä hiukan janoinen iskutilavuuteensa nähden. Taitavat köydäkkin vain kuudella pytyllä.. Edellyttäen toki, että kaikissa kaminoissa on tulet. Miksi näitä tulee useammin vastaan? Minulla ei ole tuota autoa vastaan mitään, mutta ihmetyttää vaan, että miksi ihmiset ostaa huonomman, kun samalla rahalla saisi jotain parempaakin.. Viimeiset hienokuntoiset RRC:t toivottavasti pysyvätkin niillä omistajilla, joilla ne ovat hyvänä pysyneet tai ovat uuden elämän alkuun päässet. Pelastamisen arvoisia yksilöitä taas on vaikka kuinka.. Niille täytys tehdä jotaki. Myös jotain muuta, kuin laittaa isommat renkaat ja pidemmät jouset..
No other luxurycar can make you this comfortable - Range Rover 3.9 efi
Kimmo Manninen
Threads: 5
Morjens !
Ite kun tollasella 80-luvun puolenvälin jälkeisellä Rangella ajelen, niin omana tuntemuksenani tulee mieleeni joitakin asioita tähän liittyen. Edellinen omistaja oli pitänyt autoa huonosti, ei ollut edes palaneita polttimoita viitsinyt vaihtaa. Tuosta johtuen autoon piti aluksi tehdä kaikenlaista pikkufiksausta, joka kulutti sekä aikaa, rahaa että hermoja. Itsessään auto oli vähän ajettu ja kunnoltaan yleisesti ottaen hyvä. Olen ajanut tuolla nyt ehkä joku 80000 km neljässä vuodessa. Mielessäni on käynyt monta kertaa vaihtaa se johonkin pienempään ja vähemmän polttoainetta kuluttavaan, mutta lopuksi aina se tilantarve on voittanut. Ja se, että iso bensankulutus korvaantuu sillä, että ei tarvitse maksaa sitä toisen auton hankintahintaa eikä siihen taas huoltokuluja. Tähän jotain pystyy itsekin tekemään vaikka ei tallia olekaan. Tai siis, jos olisi aikaa, niin pystyisi. Uuden opettelu taas veisi sitä aikaa. Kyllä täälläpäin, Rauman maalaiskunnassa (jota ei silti enää virallisesti ole), noita samanlaisen näköisiä tulee aina silloin tällöin vastaan ja niistä osa näyttäisi olevan paikallisia. Ei siis mikään ihan harvinainen kuitenkaan. Vaikka saattaa olla, että Defendereitä on silti enemmän, kun lähes joka päivä pari-kolme näen. Oma autoni on sillä pienimmällä 3,5 litran koneella ja vaikka sitä on aina moitittukin huonommaksi, ei minulla ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Kunhan tuon kaasuttimen korvikkeen (imukammio kaikkine ympärillä olevine laitteineen) muistaa aina silloin tällöin puhdistaa, varsinkin sen sinne venttiilikopan poistosuodattimelta menevän letkun. Ja nyt viimeksi olen huomannut ajavani koneen karstaiseksi, vaikka kohtuullisilla kierroksilla olen sitä käyttänytkin. Käytännössä ainut hankaluus tämän omistamisessa on tuon ainoan huoltopaikan oleminen kummassakin suunnassa yli sadan kilometrin päässä. Mutta, ja aika iso mutta, oli tosiaan huomata aluksi se, että näissä on ihan samanlaisia sähköjuttuja kuin Brittiläisperäisessä Intiassa valmistetussa moottoripyörässäni, vaikka se onkin alunperin peräisin jo kolmisenkymmentä vuotta vanhemmalta aikakaudelta (siis valmistuksen Intiaan siirtymisestä, itse kone on 1930-luvulla kehitetty). Onneksi noihin sähköihinkin tottuu aikanaan ja alkaa ymmärtää niitä "ominaisuuksia".
Jos vertaan Rangeani täsmälleen samanikäiseen vuoden 1987 Suzukin maasturiini, jolla on ajettu yli 100000 km enemmän kuin Rangella, voisin sanoa sen, että Suzuki on parempi auto kestävyydeltään, ketteryydeltään ja toiminnaltaan. Range taas mukavampi ja tietysti tilavampi jyrä, joka menee eteenpäin väkisin peräkoukku maata kuokkien. Suzukin peltejä on täytynyt hitsailla paljon, muuten ei juurikaan mitään ole tarvinnut korjata. Rangessa taas olen hitsannut vain etulattiat. Juuri muuta en itse osaisikaan. En kuitenkaan voi tietää millainen Range olisi jos minulla olisi ollut ilo omistaa se heti alusta lähtien kuten Suzuki on ollut.
Kummastakaan en enää haluaisi luopua niihin totuttuani. Huomannut olen kuitenkin, että samanikäisiä Rangeja on tarpeettoman usein laitettu purkuun jonkin pienen vian takia kun ei ole viitsitty vikaa etsiä ja korjata. Tiedän yhden Rangen, joka on vuodelta 1971, tuotu Ruotsista ja dieselöity Ivecon koneella. Käytetty Utsjoella jokapäiväisessä ajossa, joka sisältää paljon ihan oikeaa maastoajoa, ajettu pari miljoonaa kilometriä rungolla ja miljoonan verran koneella. Ja kestää. Paljon yksinkertaisempi kuin minun Rangeni, sellainen tuon pitäisi olla. Eli ei ole mitään järkeä romuttaa noita vanhoja kovin pienin perustein, kannattaisi aina korjata ja ajaa maailman tappiin. Tosin Utsjoella ei runko ruostu kun ei suolata. Minä luulen pitäväni Rangen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti eläköitymiseeni asti ja senjälkeenkin ajaa varmaan silti sillä pidemmät matkat, vaikka eläkepäiviä varten olen Suzukia säästänyt. Enää kahdeksan vuotta ja sitten koittaa vapaus, elleivät poliitikot toisin päätä tai tule jokin aiempaa pahempi sairaus.
Terv. Risto
Tervehdys!
No, no, eipäs aleta mollaamaan muita merkkejä, saadakseen omalle suosikkimerkilleen jotakin etuja! :twisted:
Olen itse aina joskus ajoittain pohtinut RR:n käyttökuluja. Tottahan on, että punaisella kansanauto -Corollalla ajaisi huokeammin, mutta vanha Range on silti käyttiksenä kohtalaisen halpa ylläpitää, jos ei huomioi roisia dieselveroa.
Osat on halpoja ja niitä menee sen mitä menee. Yksinkertainen ja helppo korjata siinä määrin, ettei tarvitse rahojaan roudata huoltoliikkeille. Loppuviimeksi Rangen ylläpito taitaa tulla halvemmaksi kuin se, että ajaisi jollakin uudemmalla ja teknisesti edelläkäyvällä autolla, joka vaatii diaknoosipiuhaan laittoa vähän väliä. Ainakin kun huomioi uudempaan autoon sidotun (velka)pääoman määrän.
Ja, ja, Rangessa kaiken harmin päälle saa ajonautinnon. Sanoisin, että käyttöharrasteauto on autoharrastusta parhaillaan. Ei tarvitse erikseen harrastaa autoilua, kun sitä voi tehdä ihan arkielämässä.
TT
LR Discovery TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD
Threads: 59
Eihän tässä mitään merkiä ole mollattu. Ikäluokassaan RRC:lle löytyy suht vähän vertailukelpoisia muun merkkisiä.. Kai näitä nyt voi vertailla ihan päivänvalossa?
No other luxurycar can make you this comfortable - Range Rover 3.9 efi
Kimmo Manninen
Tervehdys!
Eikös tuo kerro jo RR:n ylivoimaisuudesta, kun vastaavan ikäisiä ajokkeja ei juurikaan enää ole vertailtavaksi?  Vaikka harvenee ne RR:n rivitkin...
HJ tietenkin on ja pysyy mutta se on vähän eri luokassa, lähinnä ("kevytkuorma-auto") ajo-ominaisuuksiensa takia.
TT
LR Discovery TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD
|