Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Freelanderin 4 td turboko?
Olen suht tuore freelander 4td vuosimalli -04 omistaja. Viime kesä laitettu menopeli, jolla ajamiseen olen ollut tyytyväinen näihin päiviin asti.

Moottorinhäiriövalo alkoi palamaan tuossa jokunen viikko sitten. Auto käytettiin liikkeessä ja vastaus oli tietokoneen mukaan turbon aputoiminnoissa vikaa. Vika löytyi; kuulerin jälkeisessä kumiputkessa oli reikä joka on nyt vaihdettu.

Nyt auto on tehoton. Kiihdyttäessä kulkee n. 60 suurin piirtein normaalisti sen jälkeen moottorissa ei ole voimaa, tehot pois.
Kun saavuttaa tietyn nopeuden esim. moottoritiellä 100 niin kulkee ihan hyvin. Mikään merkki- tai muukaan valo ei pala. Moottori ei savuuta.

Missähän vika vois olla?

Tietäiskö kukaan että missä auto kannattais korjauttaa täällä Oulun suunnalla jos tuo turbo on sökö? Tai jokin muu sattuu hajomaan.
Reply
Oulunsuunnalla veisin esim Oulun turbo ja autosähkö vai mikä lieneekään, kärkkäistä vastapäätä. Itse olen käyttänyt normikorjauksissa Kiimingin autohuolto A Tolonen. Vetterillä asioimisen olen lopettanut aikoja sitten..
Defender 110 TD5 RRC 200Tdi
Reply
defet Wrote:Oulunsuunnalla veisin esim Oulun turbo ja autosähkö vai mikä lieneekään, kärkkäistä vastapäätä. Itse olen käyttänyt normikorjauksissa Kiimingin autohuolto A Tolonen. Vetterillä asioimisen olen lopettanut aikoja sitten..

Kiitokset vastausesta, en itsekään tuonne vetterille vie ennenkuin on ihan pakko...
Reply
Asia edennyt niin pitkälle että pitäis saada ahtopaineen ohjausventtiili. Venttiilissä numerot 7.21903. 231 ja 2246175, ajattelin että jos itse tilais, mutta onko se http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/bdd...GR%20VALVE vai http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd/...URBO%20EGR ? Ehdotuksia että mistä sais suht helposti tilattua (huonolla englannin kielellä)? Olisko täällä suomen maalla missään tuota kohtuu hintaan myynnissä? Tulee tuon merkkiliikkeen kautta melkoisesti hintaa lisää.
Reply
andlover Wrote:päräytäppä turkuun puhelu offroad pajalle antille tai markulle.

Minäpä päräytän tai laitan tuon miehen päräyttämään heti aamusella.
Kiitos sinulle.
Reply
defet Wrote:Itse olen käyttänyt normikorjauksissa Kiimingin autohuolto A Tolonen. Vetterillä asioimisen olen lopettanut aikoja sitten..

Toinen vaihtoehto lantikkaspesifisissä normikorjauksissa on Autokorjaamo Jakari Kempeleessä. Wetteriin vain pakon edessä.
Reply
Jakarissa ollaan käyty ja Oulun turbo ja autosähköllä.

Osakin saatiin kiitokset siitä Antille.

Ei kyllä muuttunut miksikään, eli oireet ovat edelleenkin samat.

Ensi viikolla tulee tuonne Oulun turbon kuulemma uusi laite, mittari, jolla pitäis näkyä paremmin nuita sähkövikoja. Lupasivat ilmoitella laitteen saapumisessa, otetaan uusi aika sitten sinne ja kokeillaan jos vaikka löytyis se "oikea" alkuperäinen vika.

muoks. Olisko täällä tietäjää/jiä että missä vika voisi olla kun tuolla Oulun Turbolla näkyi siis alkuperäisissä mittauksissa, että Erg- venttiilin jälkeen ei ole kunnon alipainetta ja yllä olevat on siis vaihdettu. Vipu joka säätää turbon siipiä, (oikea nimi ei tiedossa), toimii myös. Oliskohan vika sitten jossain sähköissä? Mutta missä?
Reply
Tää voi olla kaukaa haettu ihan eri juttu kun on kyse 90 luvun alun vehkeestä, mutta naapurin "Tölkki" eli vw transporterissa on semmonen vika että ruiskutuspumpussa on ymmärtääkseni joku gummikalvo mikä säätää lisää ruokaa koneelle kun se huomaa että turbo rupee ahtamaan. Toi kalvo kun hajoaa niin pumppu ei annakkaan lisää soppaa ja auto on laiska. Naapuri on korjannu ongelman kumihanskalla jolla pääsee taas n.10000km ennenkuin hajoaa... 8)

Viisaammat lapiokaa hiekkaa päälle jos oon ihan pihalla...
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"

Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"

Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Reply
Poistettu
Reply
Toinen putkista on vaihdettu tuo L -mallinen ja toinen on myös ehjä.

Pitänee odottaa uutta aikaa tuonne autotohtorille. Harmittaa vaan kun lantukka seisoo nyt talissa tyhjän panttina. Sad
Reply
Entäpä jos se EGR-venttiili on jumittunut auki, tai on vain yksinkertaisesti karstoittunut tukkoon ihan totaalisesti. En ole vielä kerennyt tutkia LR:n sielunelämää ko. palikan osalta, mutta ainakin VAG-kulkineissa on hyvinkin yleinen vika, koska huohotuksen mukana imuputkistoon menee öljysumua, joka kohdatessaan takaisinkierrätettyä pakokaasua muodostaa mielenkiintoisia muodostumia... Confusedhock:
...Bensa on pensseleiden pesua varten...
Reply
Poistettu
Reply
Vajaa 180 000 km on ajettu.
Reply
Itselläni meni turbo perjantai aamuna varoittamatta. Torstaina ajelin noin 200 km ilman ongelmia. Perjantaina lähdin liikkeeelle ja kiinnitin huomion että käynnisty huonommin kuin normaalisti. Liikkeelle lähdössä puuttui voima. Muutaman sadan metrin jälkeen kurkkasin pellin alle mutta ei mitään elimellistä, uudelleen käyntiin ja veti paremmin. Kilometrin jälkeen alkoi puskea savua ja toisen kilsan jälkeen hirvittävä savu. Pysäytin ja koko tienoo oli savun peitossa. Mitään selvää ei näkynyt mutta arvelin ahtimen hajonneen
Käynnistysyrityksessä kone ei pyörähtänyt yli. Joten öljyä männän päällä.

Purin imusarjan auki ja totesin aivan karstaiseksi. Täytyy irroitella ahdin ja kertoa sitten jatkoja.
Hyvin menee mutta menköön
Reply
Oletko jo irrottanut ahtimen?

Meillä kyllä käynnistyy samanlailla kuin ennenkin ja ei savuta lainkaan..no katotaan. Asia ei kyllä ole edistynyt eteen eikä taaksepäin. Taitaa olla kiirus tuolla liikkeessäkin kun ei ole kuulunut mitään. Voiko tuota turbon toimivuutta itse nähdä/ todeta mitenkään? Autoista tai niiden tekniikoista en tajua mitään, ne hoitaa tuo mieheni...
Reply
Samoja oireita täälläkin. Oireet ilmaantuivat, kun jouduin toistuvasti ajamaan pätkän kunnostettua karkealla sepelillä olevaa tietä hitaalla vauhdilla, Kun pääsee pikitielle, niin ei millään meinaa saada vauhtiin. Sitten taas kulkee, kun saa kiihtymään sataseen. Oiretta on satunnaisesti ollut aiemminkin juuri jonkun hitaan huonon tien ajon jälkeen. Ikäänkuin automaatti ei haluaisi vaihtaa kiihdytyksessä pienemmälle vaan lähtee matalilta kierroksilta suurimmalla vaihteella keräämään vauhtia. Tänään töistä tullessa vika oli"päällä" vaikka se tavallisesti on häipynyt sammutuksen jälkeen.
V-aukkoiset olla pitää ja 4-veto
Reply
Poistettu
Reply
Joo, en minäkään usko automaatin vikaan, kyllä se jossain muualla. Kaasu tuntuu, kuin kumipalloa polkisi, kun mitään ei tapahdu.
Reply
Minulla oli ilmamassamittarin vika/vääränlaisuus syynä tyhjäkäynnin huonouteen, huonoon kiihtyvyyteen (ajoittain) ja outoon vaihdelaatikon toimintaan. Vaihteli mm. edestakaisin kiihdyttäessä, ohittaessa kierrokset tappiin eikä muuta, ja pihasta ei meinannut päästä pois kun veto hävisi 95%Confusedti palautuen taas hetken päästä. Välillä ei taas huomannut mitään.
Reply
Ilmamassamittari vaihdettu kahteen kertaan, koska luultiin että mittari olis rikki, ei auttanut. Käy tyhjäkäyntiä, mutta ei ota kierroksia. Turbo on aukaistu ei ole väljyksiä.

Auto toimii lähes normaalisti kun ilmamassamittarin pistoke on irti.

Mitähän seuraavaksi :?: :?:

Jakarilla,( siis autokorjaamo jota, joku suositteli täällä,) ei osattu sanoa mitään, tuota mittaria epäilivät kun on ollut viallisia mittareita ennenkin, sen takia vaihdettiin kahteen kertaan.
Reply
Lantukka-04 Wrote:Vika löytyi; kuulerin jälkeisessä kumiputkessa oli reikä joka on nyt vaihdettu.
Pysyivätkö oireet likimain ennallaan tämän letkun vaihdon jälkeen?
Tai palasivatko ne lyhyen ajan jälkeen ennalleen?
Reply
Ahosensetä Wrote:
Lantukka-04 Wrote:Vika löytyi; kuulerin jälkeisessä kumiputkessa oli reikä joka on nyt vaihdettu.
Pysyivätkö oireet likimain ennallaan tämän letkun vaihdon jälkeen?
Tai palasivatko ne lyhyen ajan jälkeen ennalleen?

Tehottomuus tuli ilmi tuon letkun vaihdon jälkeen. Ei siis ole toiminut sen jälkeen ollenkaan oikein.
Reply
Onko siinä nyt jokin vikakoodi päällä?
Taas mennään eri konsernin puolelle, mutta mersun egr:n karstoittuminen aiheutti tyhjäkäyntiin pientä epävarmuutta. Egr-venttiiliä ohjataan alipaineella ja kun tämän alipaineletkun tukkii, moottorinohjaus huomaa ilmeisesti ilmamäärämittarin avulla että egr ei toimi. Ja silloin menee vikatilaan eli on tehoton eikä kierrokset nouse. Vikavalo ei kuitenkaan syty..
Reply
Mitään vikakoodia ei ole päällä, mittalaitteet eivät näytä korjaamoilla mitään vikaa.

Myös Egr- venttiili on vaihdettu...

Tyhjäkäynti on normaali, mutta ei ota kierroksia.
Reply
Freelander ei ole moksiskaan jos EGR:n alipaineletkun irrottaa venttiilistä ja tulppaa letkun. Ei tule vikavaloja, ei tipu tehot ja ei sontaannu imusarja.

Jotenkin tulisi mieleen joku anturivika tai polttoainepumppu lopussa (onko jo vaihdettu?)
Reply
Ilmamassamittari ja suodatin vaihdettiin ja selvä piristys tapahtui. Samalla vaihdettiin ilmastoinnin raitisilmasuodatin ja senkin teho parani huomattavasti Smile 8)
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)