Myin juuri uutena ostamani Skoda Octavia 4x4:n ja nyt lähdössä hakemaan ulkoa Freeelander2

ta. Olen ihan noviisi näissä Lantikka-asioissa, mutta halusin maastokelpoisen automaatin (ja vähän ylellisyyttä) Skodan tilalle. Sekin on pirun hyvä auto, mutta huonontien alustallakin maavara vain n. 17-18cm ja tosiaan manuaali.
Olen nyt tutkinut Freelander2

ta ja sitä kehutaan loistopeliksi maastossa SUV-luokan autoksi, mutta jotkut sanovat olevan pikkuvikainen ja toiset taas, että on hyvä ja luotettava lukuunottamnatta joitakin pakkasvaivoja webaston/käynnistyvyyden ja huohotinputken kanssa.
Toinen juttu on ulkomailla myytävät mallit 152hv ja 160hv. Mitä eroa niissä on, vai DPF, kun kulutuskin on isompi pienempitehoisessa. Onko eroa, jos ostaa 2007 tai 2008 tai 2009 mallin? Skoda vei seka-ajossa 6.3ltr/100km. Pääseekö Freelanderilla (2007-2009) realistisesti alle 8ltr/100km keskikulutukseen?
Tämä ketju oli kuitenkin maahantuonnista. Olen kerran tuonut aiemmin ulkoa itse ja oli helppoa, mutta hyvä osata ainakin englantia ja mieluimmin vähän saksaa.
Itse aion taas lentää Berliiniin aamulennolla (Airberlin perillä 7.40) ja siitä junalla pariin paikkkaan tsekkaamaan parhaat kohteet. Kaverin kanssa olisi helpompaa esim. vuokra-autolla. Toinen palaa sitten kentälle ja palauttaa auton ja uusi omistaja lautalle ja auto kotiin
Menettely muuten ihan kuin Suomessa: auton tarkastus ja huoltohistoria, katkeamaton rekisteriote, vaatimustemukaisuustodistus (TÜV), maksu ja vientikilvet kiinni, rahat tiskiin ja menoksi. HUOM! Saksassa saat joko keltaiset kilvet (voimassa 5 pvä ja pienmepi maksu) tai punaiset kilvet autoliikkeessä heti, joten helppooa kuin heinänteko.
Suurin ongelma on logistiikka: lentoliput, lauttaliput, ajomatkat. Nytkin minulla on aikaa reilu viikko hoitaa asia, jotta saan Suomeen ennen 1.4 ja veronkorotusta. Seikkailunahan tämä tosin pitää ottaa. Suomen hinnat Freelandereille ovat mielestäni aika kovat, jos haluaa vähänkin varusteita ja kilometrejä on alle 200tkm.