Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kesäksi renkaat vai kesärenkaat
Viime syksynä halusi terävä sepelin kappale mennä 30 - 40% ajetusta normikokoisesta 4x4 syncron michelinistä läpi. Onneksi talvi oli tulossa ja vaihdoinkin samantien talvirenkaat 245/75 16 Nokian LT:t alle. Nyt kesä lähestyy ja olen miettinyt eri vaihtoehtoja.

1. Järkevintä olisi etsiä samankokoinen käytetty rikkoutuneen misukan tilalle. (paljonko renkaissa voi olla kokoeroa, vaikuttaako muutama milli)

2. Toiseksi järkevintä olisi ostaa uudet pikkuisen karkeammat ja hieman isommat esim tuo talvirenkaan koko tai vielä hieman suurempi. Esim BF allterrain. Millainen on ko renkaan melu / kulutus verrattuna ns tierenkaaseen.

3. Järjettömintä olisi ostaa niin isot kuin alle sopii ja karkeat esim mudterrainit. Nouseeko näillä melu maantiellä minkäverran.

Suurin osa autolle kertyvästä n 35000 kilometristä tulee maantieltä, josta tosin iso osa huonoja sorateitä, osa siitä tosi huonoa tietä ja vieläkin satunnaisemmin oikeaa maastoa.

Kertokeehan kommentteja
Reply
Poistettu, syytä voi miettiä
Reply
Quote:2. BFG AT on hyvä yleisrengas. Kannattaa pyrkia kaikissa rengassarjoissa samaan kokoon, silloin vararenkaan kanssa ei tule kohdan 1. ongelmia.

Just näin.

Mulla on just noi serieksessä alla kesällä. Melu ei ylitä ainakaan muuta normaalia ajomelua :lol:

Osta allterrainit. Mä mietin kun olin ostamassa noita että ottaakko mud- vai allterrainit ja erittäin tyytyväinen kun otin noi. 98% kuitenkin maantieajoa... Sitten jos kyseessä on rypemisauto pelkästään, voi mudterrainit olla parempi vaihtoehto.

Noi Bfg at on lisäksi edulliset. Mun setti maksoi 235/85R16 kokoa 4kpl. vanteelle asetettuna tasapainotettuna 550€ vuonna 2004. Tosin en tiedä mitä nyt maksaa... Nokialaista maastorengasta ei oikein ole suomen markkinoilla, jota muuten kannattais ostaa kotimaisuuden vuoksi.

Toisaalta voit saada edullisen käytetyn nakin ja ajaa vanhan setin ensin loppuun. Näin i mene rahat "hukkaan" kun vanhoissa pintaa vielä paljon jäljellä.
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"

Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"

Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Reply
Moi...

Multa jäi "yli" 4 kpl BFG A/T 245/75-16, kun Frontera meni myyntiin.
Just mietin mitä niille tekis. Mulla on alla samat ja toimii DII ihan hyvin.
Pintaa niissä on vaikka kuinka, ehtivät vuoden(15000km) olla alla.
Ostin ne 2006 joten ihan "tuoreet" ne ei ole.
Kiinnostaisiko ?
Tarviitko vanteita ? 4-5 kpl aluja DII vois myös olla kaupan.
On muutama kesärengaskin 4-5mm pintaa.
Pitää mennä talliin tekemään inventaario.

050.viisi 6 8 kolme 4 1 nolla
D2 Td5 Autom -04
D2 Td5 Autom -99 ex.
D2 Td5 Autom -00 ex.
Reply
Inventaarion tulos:
ei olleetkaan kesäkumeja, vaan

4 kpl Michelin 4x4 Synchrone 255/65 R16
joista 2 kpl irtonaisia ja 2 kpl DII aluvanteilla kuvan mukaisilla
Antin taulukosta halkaisija 29.1 tuumaa

4 kpl BFG A/T LT245/75 R16 120/116Q M+S
joista 2 kpl irtonaisia ja 2 kpl DII aluvanteilla kuvan mukaisilla.
Antin taulukosta halkaisija 30.5 tuumaa

1 kpl irtovanne

Renkaat myyn 4kpl sarjoissa vanteilla tai ilman.
Vanteita saa ostaa 1 kpl tai 4kpl tai kaikki 5kpl

Kaikki löytyy Mynämäeltä

ja tuossa linkki kuviin renkaista ja vanteesta (kaikki 5 on noita samoja)
http://picasaweb.google.fi/jomppez/Renkaat#

kun kyseltiin, niin laitoin virallisen myynti-ilmon:
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=1353
D2 Td5 Autom -04
D2 Td5 Autom -99 ex.
D2 Td5 Autom -00 ex.
Reply
Piste Michelinin Syncronille. Vaikka se on pliisu kesäkumi, eikä sillä maastoon ole asiaa, on se kuitenkin helkatin hyvä kesärengas. Joskaan sillä ei juurikaan elvistellä eikä se näytä miltään. Kulutus tippuu tuolla renkaalla huomattavasti verrattuna A/T - M/T -renkaisiin.

TT
Reply
Vaihtoehto 4
Revi niistä nokialaisista nastat pois jos semmosia sattuu olemaan ja ajelet niillä kesällä.

Ostat sitte ensi talvelle uuet talvirenkaat! Kun talvirenkaitten ois syytä olla aina hyvät, kesällähän ajaa vaikka huopatossuilla. Kokemusperäisen tiedon mukaan nokialaiset talvirenkaat on aika innokkaita kovettumaan eivätkä ole parhaillaan kovin montaa talvea.
Range Owner
Reply
Reply
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)