Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vinkkejä Defenderin omistajalle
No niin. Nyt se on vihdoin hankittu -02 Defender 90. Ensimmäinen Defender tällä omistajalla ja siksi mielessä monia kysymyksiä.

Onko kellään antaa vinkkejä rengasliikkeestä pääkaupunkiseudulla, mistä saisi asiantuntemusta Land Roverin maastorenkaisiin? Autossa alla alkuperäiset peltivanteet sisäkumeilla 7.5*16 ja mietin pitäisikö vaihtaa tubeless vanteet vai onko sisäkumivanteet paremmat maastossa. Joka tapauksessa nykyset kumit ajattu loppuun eli uudet renkaat tai renkaat+vanteet hankintalistalla.

Toisekseen olisin kysellyt löytyykö pääkaupunkiseudulta Defender/Land Rover osaavaa liikettä, missä voisi teettää huollot, korjaukset ja asennukset (esim. vinssi, pohjapanssarit)?

Nimim.
Kaikista vinkeistä kiitollinen.

Defender 90 TD5 2002
Reply
Ainakin näissä on pääkaupunkiseudulla Land Rover osaamista:

Karaasi
http://www.karaasi.com/

Huoltorep
http://www.huoltorep.fi/

ja lisäksi renkaita, vinssiä ym offitarviketta ja niiden asennusta Offivarusteessa

http://www.offivaruste.com/sivu.php
Kaitsu

Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.

"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Reply
Onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon!

Renkaista, tai lähinnä vanteista sen verran että joku hullu (minä) ajoi vuodet tubetype-vanteilla ja tubeless-renkailla. TR-415 venttiili (rekkamalli) istuu oikein nätisti tubetype-vanteen venttiilireiässä. Laillisuudesta en ota kantaa mut käytännössä toimii. Toinen juttu on sit taas se että tubetype-vanteet ovat 5,5" leveät jolloin jopa niinkin kapea rengas kuin 235/85R16 on melkein liian leveä vanteelle. Tosin, sekä 7.50 että 235/85 on erinomaisia talvikokoja nimenomaan kapeutensa takia joten orkkisvanteita ei ehkä kannata hukata mihinkään... Ja koska nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja moposi on jo karkuteillä suosittelen heti kättelystä leveämpää vannetta, käytännössä 7"
Reply
Huomenta! Ja minäkin ajelen teräsvanteilla ja sisäkumeilla. Vannesuojat olen ostanut www.rengas-online.com/ ja sisärenkaat saa edullisesti vaikka tästä http://www.johnrichardssurplus.co.uk
Defender -89

300TDI
Reply
Tällä vinkillä säästät tuhansia: Älä innostu liikaa. Laita alle vaikka mud terrainit ja hommaa maastotunkki. Niillä pääset jo pitkälle.

Lisää hommaat, jos joskus tulee tarvetta. Naapureilla on liian hauskaa, jos asennuttaa koko Land Rover Lifestyle Midlife Crisis Trophy Packagen® kerralla.
Reply
Kaikki tuntuu haluuvan isoja varsinkin leveitä renkaita. Itse olen päässyt eteenpäin juuri noilla 7.5 R16 renkuloilla. Jos ei ole päässyt niin olen jäänyt jumiin.

http://www.youtube.com/watch?v=ZNybnRkj-MY
LandRover 110 300Tdi

Range Rover Classic "projekti"

LandRover Freelander

Pajero 2.8 -> Suuntana afrikka?

Pajero 2.5 Tdic automatic ->Ajettu afrikkaan =)

http://teamdiesel2015.blogspot.fi/

-------------------------------------------------------
Reply
Jos aiot ulkoiluttaa sitä autoa metsässä, niin käy jollain vakiosafarilla mukana katsomassa miten se auto siellä metsässä liikkuu noin vakionakin. Jos taas tarkoitus on vain saada siitä "ärjyn" näköinen niinkuin Norjassa on tapana, niin sittenhän sillä ei ole yhtään mitään väliä miten mikäkin maastossa toimii, hommaat vain semmoiset vermeet mitkä näyttää omaan silmään hyviltä.
Reply
Olen itse liian nuori kuuluakseni keski-ikäkriisin kohderyhmään joten minä yritin heikentää mahdollisen kriisin vaikutuksia hankkimalla valmiuspaketin joka on myöhemmin laajennettavissa eli Land Rover Lifestyle Pre-Midlife Crisis Trophy Package® Limited Edition kun kerran Paddock möi halvalla. Oli vanhoilla sivuilla Salvage-osiolla eli Take-Off. Saattaa olla että Blanchard tai LRSeries myy New Old Stock'ina... :lol:

Wanha Wiidakkosanonta meneekin näin: Korkealla autolla, isoilla renkailla ja pohjapanssareilla pääsee huomattavasti syvempiin ja pahempiin jumituksiin...!

Andy
Reply
Kiitokset kaikista vinkeistä. Auton ulkonäköä ei tässä olla parantamassa, sillä sehän on Defessä täydellinen jo valmiiksi. Mitään kovin isoja renkaita en ajatellut, mutta nykyisissä ei ole kuviota kuin pari milliä jäljellä, joten pakko ne on vaihtaa. Ajatuksena on jonkin verran metsässä pyöriä, joten joku enemmän maastoonsuunniteltu tullee kysymykseen. Täytyy katsoa ne mud terrainit. Talveksi olin ajatellut nastoja kun pito jäällä niin paljon parempi.
* Defender 90 SW TD5 -02
Reply
Kannattaa mielummin katsoa joku karkea AT. Cooperin ST-Maxx tai Goodyear Duratrac. Voi samalla lykätä nastojen hankinnan seuraavaan talveen. Niistä ajoista kun BFG:n MT ja AT olivat rengaiden "kiistatonta" aatelia ollaan menty jo aikoja sitten ohi. Jos kerran ei ole ulkonäköseikoilla niin suurta väliä, niin onko järkeä ottaa mutarenkaat "ihan vaan siksi" kun karkea AT antaa lähestulkoon saman pidon maastossa, mutta on arki-ajossa paljon parempi.
Reply
Karkea AT kuulostaa juuri oikealta. Hyvä (muttei paras) maastopito ja ok arkiajossa. Tietääkö kukaan saako Goodyearin Duratracia tai Cooperin ST Maxxia Defen alkuperäisille 7.5 R 16 peltivanteille (joissa siis sisäkumi) vai onko edessä vanteiden ostaminen?
* Defender 90 SW TD5 -02
Reply
Kyllä noi on nykyään ihan järkiään melkein kaikki tubeless tyyppisiä renkaita, joten ehkä ihan suosiolla kannattaa vaihtaa samalla ne vanteet, ei ole montaa kymppiä kappaleelta Land Roverin alkuperäiset teräsvanteet.
Reply
Tubeless-renkaita ei voi käyttää (ainakaan pitkään) sisäkumilla, renkaan sisäpinta syö sisäkumiin reikiä. Tubeless-renkaita voi käyttää tubetype-vanteilla (siis ilman sisäkumeja) mutta sitä ei suositella, omalla vastuulla jne, jotkut käyttää, liikkeet ei suostu asentaa... Suurin osa kaikista myynnissä olevista renkaista ovat mallia tubeless, saa hieman etsiä että löytää uusia autorenkaita jotka vaativat sisäkumin.

Andy
Reply
Onnea uudesta autosta!

Häiritsen vähän samaa ketjua. Asennutin keväällä Defen aluvanteille mud terrain km2Confusedet. Kesällä jossain vaiheessa nappulan kylkeen oli ilmestynyt pieni reikä, josta ilmaa valui hissukseen ulos. Vein renkaan yhteen pieneen, mutta omien kokemuksien mukaan osaavaan rengasliikkeeseen, jossa he sitten laittoivat renkaaseen sisäkumin, koska se oli "ainut vaihtoehto". Heidän mukaansa sillä ei ole vaikutusta mihinkään, vaikka paineitakin laskisi. Onko näin? Voinko päästellä yhtä huoletta, kuin ennenkin, vaikka yhdessä renkaassa sisuri onkin?

Minä ostin mud terrainit Defeen offroad tarvikkeesta, josta renkaat sai varsin pikaisesti toimitettua Helsinkiin. Halvimmat hinnat ja silloin ainut paikka, josta niitä edes sai.

Huoltoreppiä on käytetty, kun tarvittu. Ei ole ilmainen paikka, mutta hommat siellä on ainakin hoitunut.
Reply
Siinäs näkee taas, mitä minä tiedän... :roll: :lol:

Andy
Reply
Tervetuloa joukkoon ja onnittelut hankinnasta Defe HKI.

Kommenton tuota rengasasiaa omien vielä alokkaan kokemusten pohjalta. Itsellä Defessä on alla BFG Mutikat 255/85/16 (kehävyys originaalia suurempi). Autolla ajetaan saveraille sekä mestässä puukuormia hakemassa, mutta kilometreissä mitattuna ennen kaikkea maantiellä tavallisia työmatkoja ja kauppamatkoja ym. Nämä mutikat ovat maastossa aivan huippuhyvät, olen mielestäni niillä päässyt etenemään savarilla verraten ongelmitta. Ongelma näissä on maantiemeluisuus ja niiden aiheuttama väpätys, joka tuntuu esim. ohjauksessa. Kärryn vedossa renkaan aiheuttama välityksien muutos vaikuttaa siten, että isointa vaihdetta ei raskaiden kuormien kanssa käytetä juuri ollenkaan. Seuraavaksi olen ehkä aikeissa kokeilla All Terrainia silläkin riskillä, että olisi huonompi safarilla. Rengasoko on pohdinnassa.

Talviajossa oman Defenderin mutikat ovat huonot. Discossa on alla Insa Turbo Ranger 237/70/16 (originaali kehävyys). Nämä ovat maantiellä paremmat kuin Defen mutikat, mutta safarilla en ole niillä käynyt, ja vaikea arvioida kuinka pitävät ovat maastossa. Pienessä maastoajossa ne toimivat hyvin. Nämä All Terrainit toimivat pakkaslumessa, ja pehmeässä sohjossakin, mutta eivät jääkelillä.

Talveksi vaihdan molempiin ajokkeihin vanhan ajan malliin hyväksi todetut nastarenkaat.

Käyttö ja se, aikooko samoilla renkailla ajaa talven läpi ja mahdollinen kuorman vetokin siis ratkaisee. Hieman originaalia kehävämpi All Terrain voisi olla suositukseni DefeHKI:lle-)
Jone

- LR Defender 110 SW 110 2007

- LR Discovery 2 2004
Reply

Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  Defenderin Rover perien öljynvaihto vinkkejä? DefeHKI 26 10´820 26-06-2013, 11:52
Last Post: Mikki3011

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)