Threads: 168
Tähän topicciin saa avautua etu/taka sumuvaloista ja niiden käytöstä
Oma mielipiteeni on että etusumuvalot on aivan turhat valot.
Yhden kerran eläessäni olen tarvinnut sumuvaloja kovan lumipyryn takia ja silloin joutui sammutamaan omat ajovalot pois ja ajonopeus oli max 50km/h.
En ymmärrä miksi 80-100km/h nopeudessa tarvitseen valoja joiden näyttämä on 5-10m?
Takasumuvalo on mielestäni hyvä oikein käytettynä,myös kesällä rankassa vesisateessa.Kannattaa vaan seurata edelläajavien ja vastaantulevien takavalojen näkyvyyttä ja harkita käyttöä sen mukaan.
740 volvossa sumuvalot oli kyllä aivan joutavat ja tarpeettomat valot. Siinä kun oli kohtuulliset valaisimet jo valmiina. Tuossa linttakulkineessa eli 124 mersussa taas mielellään kytkee lähivalojen lisäksi sumarit, nehän on samoissa valolaitteissa kuin lähivalotkin, ja silti ei näe oikein mitään. Lailliseksihan ajoneuvon huonot valot ei niitä tietenkään saa kuin oikeasti sumuisissa oloissa.
Eli ehkä riippuu autosta, kuin jyrkän kannan ottaa. Mutta enimmäkseen niitä tienpäällä varmaan erheellisesti käytetään, ja joskus ne aiheuttaa jopa ärtymystä. Mutta toisaalta minua ei ole häikässy koskaan kenenkään sumarit, mikäli ovat oikein suunnatut. Xenonit senkin edestä kun niitä laittelevat umpioihin joihin ei ole edes sallittua niitä asentaa. Esim 124 mb:n vakioumpioissa xenoni sokaisee hyvin vastaantulevaa vaikka suuntaisi niin alas kuin mahdollista. Siitä on ihan omakohtasia kokemuksia molemmilta puolin
Threads: 93
castillo Wrote:Mutta toisaalta minua ei ole häikässy koskaan kenenkään sumarit, mikäli ovat oikein suunnatut. Xenonit senkin edestä Yhdyn täysin edelliseen puhujaan ja juuri sen takia ihmettelenkin miksi sumareita ei voisi käyttää aina silloin kun niistä omasta mieleastä on hyötyä. Ja takasumarit taas todella häikäisevät. En tiedä sakottaakko virkavalta niiden tarpeettomasta käytöstä yhtä innokkaasti kuin edessä olevien.
Threads: 70
Ei voi kun taas ihmetellä noita, jotka puoltavat sumuvalojen käyttöä muulloin kuin sumussa. Jos ajaa yli 50km/h niin sumuvaloista ole mitään hyötyä kun ne valaisee auton edustaa jolloin näkee vielä heikommin kauemmas. Sumuvalot luovat vain vaikutelman, että näkee paremminm kun tosiasiassa näkee vain entistä heikommin.
Lisäksi kun on vähänkin märkä tienpinta niin sumuvalot häikäisee kyllä pahemmin kuin suurin osa (laittomista) xenoneista.
Takasumuvalo on huomattavati tarpeellisempi ja koska se on punainen niin häikäisee huomattavasti vähemmän kuin valkoinen valo. Lisäksi se on pienempi tehoinen kuin etusummarit. Ilmeisesti myös jarruvalot häikäisevät?
== Range Rover Vogue 3.5EFI -88 ==
Threads: 97
No sitähän nyt sitten saa ja mitä tilaa...väitellään nyt sitten ;-)
a) sumuvalot ovat edessä täysin turha kapistus, siinä olen samaa mieltä. Mutta kun laki ei salli H4-valoja kahdennettavaksi, vaikka RR:n omat 7" uudetkaan umpiot ei niin kovin hyvät valaisimet ole, olkoot sitten Hellat tai Boschit niin umpio ei ole kovin kaksinen, niin tyytyminen b)kohdan laittomaan ratkaisuun.
b)Cibie Bi-Oscar on kuten sanottua - "kompromissi" jolla saa lähes H4 lähivalon ominaisuudet LAILLISESTI. Sen valokeila ei ole tyypillinen sumuvalokeila joka valaiseen ihan etualan, vaan on kyllä ihan toimiva lähivaloksi. Monasti olen kokeillut ja se todellakin valaisee lähivaloalueen ääripäähän saakka hyvin. Lisäksi ne on sädetty melko lähelle, eikä ole tavoiteltu että niillä etsitään hirviä horisontista. Mutta koska ne ovat maanpinnasta suht. ylhäällä niin ei niillä kovassa pyryssä mitään tee, silloin mennään minimivalaistuksella.
Lähes jokaisessa katsastuksessa kasuri tutkii niitä kattiloita keulalla ja toteaa, "ai oli niissä B -merkintä". Jos pistäisin siis nokalle vanhat H4 -valot olisi ne laittomat aina, vaikka eivät palaisikaan. Nyt Bi-Oscar on laiton vain palaessaan sumarit päällä. Kytkentä on ehkä laiton, mutta miksi sumarit eivät voi toimia noin, eli palavat vain jos autossa on ajovaloissa lähivalot päällä, niinhän kovassa tuiskussa ja sumussakin ajetaan. Voin kytkeä erikseen ne palamaan miten haluan, joko sumarit tai kaukovalot erikseen, kaukovalon palaessa pitkät päällä ja sumarit vain puolikkaat päällä.
Jos toiveiden tyhjään tynnyriin saisi toiveita laittaa niin H4 -lisävalot kaikkiin laillisiksi. Huononpana vaihtoehtona pidän päävaloissa jotakin 100/125w rallipolttimoita joilla särkee umpiot ja takuulla häikäisee kaikkia tai jälkiviritteisiä xenoneita ym. en alkaisi rustata kyllä omaani.
Eli puolustuskannalla laittomuuteni kanssa olen edelleen.
Enempi väitän sitä, että ylitehokkaat kaukovalot on ihan turhat, koska vastaantulijan kohdatessa joutuu ajamaan 500m puolivalot päällä kun ne häikäisee vastaantulijaa niin penteleesti. Sitten ajetaan itsekin puolikkailla kuin säkki päässä satoja metrejä ennen kohtaamista.
Hyvin, hyvin harvoin kukaan vilkuttelee mulle sumareistani, jostakin syystä raskaan liikenteen kyrsiintyneet kuskit ne on jotka on kai niin tympääntyneitä ajoonsa että haluavat päteä ratin takaa. Vastaan siihen yleensä reilusti pitkillä....
Sen verran välttelen niiden käyttöä, että vilkkaassa liikenteessä ja pitkillä valaistuilla osuuksilla kytken ne pois. Pääasiassa ajelen kuitenkin aika hiljaiseen aikaan muutenkin.
TT
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD
En ole missään ajamassani autoissa kokenut että etusumarista olisi ollut mitään hyötyä. Serieksessä taas kaipaan takasumaria. Muiden etusumarikäytöstä ei ole koitunut haittaa, ehkä sen takia että istun niin korkealla Serieksessä ettei ne häiritse. Lähinnä huvittaa jollain lapsellisella tasolla muiden sumarikäyttö aurinkoisella kesäpäivällä...
Andy
Threads: 92
En muista et koskaan olisin tarvinnut sumuvaloja oikeesti. Paitsi takasumaria.
Tai et joku olis voinnut todistaa et niillä näkee jotain muuta kuin ojakepin viiden metrin päästä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumuvalo
http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewt...ot&start=0
Jäsen *1346*
RR L322 Metropool -04, Rover 623 Si A
EX-RRC Westminster Gray, EX-LR Defender Td5 HCPU, EX-D1 3D, EX-MINI METRO 1.3, EX-MINI x3...
Threads: 38
Roope Wrote:Lantikan valot on aina "sumuvalot", koska niihin menee vettä 8)
Mut ne kattovalot, vitsi ne oli hyvät tosi pimeessä.
Defen vakio valo systeemin on aivan pelottavan surkea, sellaiset keltaiset hehkut keulalla, ei nää yhtään mitään!
Huonojen ajovalojen paikkaaminen sumareilla voi olla houkuttelevaa ja jossain olosuhteissa jopa laillista.
Mulla on pari sarjaa Cibien Bi-Oskareita, toiset H4, toiset 2 x H2, en tiedä onko jompikumpi parempi, kun on lamput tallin hyllyssä.
Mä ratkaisin defendereiden valo-ongelman asentamalla uudet umpiot ja motonetin H4+H4 valovahvistin sarjan. Ko sarjaa ei vissiin enään saa?
Purkkeihin tulee akulta oma syöttö ja purnukka nostaa jännitteen kohdalleen. Polttimoiden kesto hieman heikkenee, mutta ei häiritsevästi max 2 kertaa vuodessa tarvii lamput vaihtaa.
Lipsu vähän sivuun itse aiheesta, mutta jotainhan noilla sumareilla koitetaan paikata: egoa, huonoja ajovaloja?
TEMÄHIK
Threads: 97
joo, jos mennään vähän ot, niin samaan hengenvetoon voi kehua sitä miten "todella hyvät" on lisävalo-kattovalot eteenpäin, kun heijastaa tuulilasiin tyyliin "hiacemies"...tai sitten konepellistä. Äärinäköalue häviää ja kapeneen vain lähialueelle.
TT
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD
Threads: 112
ranke Wrote:Mä ratkaisin defendereiden valo-ongelman asentamalla uudet umpiot ja motonetin H4+H4 valovahvistin sarjan. Ko sarjaa ei vissiin enään saa?
Eipä saa ei, meinasin ostaa joku aika sitten mutta "ei oota" enää tarjolla.
Biltemassa on näköjään joku vastaava rele/johto -kitti, vois ehkä koittaa jos toimis.... :roll:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...rja-42680/
Kaitsu
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Threads: 14
Itse käytän sumuvaloja liki aina öisin ajaessani, oli keli mikä tahansa. Sumuvaloilla saan valokeilan niin leveäksi että se valaisee tien reunan puskat ja näin pystyn havaitsemaan eläimet aiemmin kuin pelkillä lähivaloilla tai kaukovaloilla ja tätä kautta saan enemmän aikaa reagoida mahdollisiin tielle tulijoihin. Olen sitten liikkeellä rekalla tai henkilöautolla.
Sumuvalosta sinänsä ei ole hyötyä keskellä ajorataa koska sen kantama on niin lyhyt ja sinänsä saattaa jopa vaikeuttaa tämän kirkkaamman alueen "yli" näkemistä mutta valokeilan leveys on omasta mielestäni lisänä turvallisuuteen.
Takasumarit saisi lailla kieltää! En liikenteessä ole montaa autoilijaa tavannut joka osaisi niitä käyttää. Yleensä ne palaa kirkkaasti kun omatkin takavalot näkyy ihan hyvin ,mutta tekevät niin kirkkaan punaisen sumun auton taakse että ohitse pääseminen on todella vaikeata kun ei kertakaikkiaan näe sen sumun taakse. Takasumareille sopivia kelejä on niin harvoin että sen hyöty kyllä katoaa niiden käytön taitamattomuuteen.
Jari Sillantie
LR130 TD5 -01
LR90 3.9V8 -90
LR86 2.25 -53
Rover P4 -61
AC Cobra 4.6 V8
MG ZT190 -04
Threads: 93
Jankhajoonas Wrote:Itse käytän sumuvaloja liki aina öisin ajaessani, oli keli mikä tahansa. Sumuvaloilla saan valokeilan niin leveäksi että se valaisee tien reunan puskat ja näin pystyn havaitsemaan eläimet aiemmin kuin pelkillä lähivaloilla tai kaukovaloilla ja tätä kautta saan enemmän aikaa reagoida mahdollisiin tielle tulijoihin. Olen sitten liikkeellä rekalla tai henkilöautolla.
Sumuvalosta sinänsä ei ole hyötyä keskellä ajorataa koska sen kantama on niin lyhyt ja sinänsä saattaa jopa vaikeuttaa tämän kirkkaamman alueen "yli" näkemistä mutta valokeilan leveys on omasta mielestäni lisänä turvallisuuteen.
Takasumarit saisi lailla kieltää! En liikenteessä ole montaa autoilijaa tavannut joka osaisi niitä käyttää. Yleensä ne palaa kirkkaasti kun omatkin takavalot näkyy ihan hyvin ,mutta tekevät niin kirkkaan punaisen sumun auton taakse että ohitse pääseminen on todella vaikeata kun ei kertakaikkiaan näe sen sumun taakse. Takasumareille sopivia kelejä on niin harvoin että sen hyöty kyllä katoaa niiden käytön taitamattomuuteen. Täyttä asiaa
Threads: 27
era Wrote:Jankhajoonas Wrote:Itse käytän sumuvaloja liki aina öisin ajaessani, oli keli mikä tahansa. Sumuvaloilla saan valokeilan niin leveäksi että se valaisee tien reunan puskat ja näin pystyn havaitsemaan eläimet aiemmin kuin pelkillä lähivaloilla tai kaukovaloilla ja tätä kautta saan enemmän aikaa reagoida mahdollisiin tielle tulijoihin. Olen sitten liikkeellä rekalla tai henkilöautolla.
Takasumarit saisi lailla kieltää! En liikenteessä ole montaa autoilijaa tavannut joka osaisi niitä käyttää. Yleensä ne palaa kirkkaasti kun omatkin takavalot näkyy ihan hyvin ,mutta tekevät niin kirkkaan punaisen sumun auton taakse että ohitse pääseminen on todella vaikeata kun ei kertakaikkiaan näe sen sumun taakse. Takasumareille sopivia kelejä on niin harvoin että sen hyöty kyllä katoaa niiden käytön taitamattomuuteen. Täyttä asiaa 
hohhoijaa :roll:
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan
Threads: 16
^ Jos puhutaan maantienopeuksista, niin jos sumareiden leveän mutta lyhyen näyttämän alueella havaitsee jotain liikettä, niin tilanne meni jo ohitse. Ei muuta kun vasaraa
Threads: 14
Maantienopeus rekalla, ainakin minulla on vain 84km/h. Mulla valot näyttää tuonne 50-70m päähän joten eikös se matka kuljeta n.3s  sa?
Mutta sehän on loppukädessä jokaisen oma asia miten valoja käyttää, kunhan ei aiheuta toisille vaaratilanteita omalla käytöksellä.
Jari Sillantie
LR130 TD5 -01
LR90 3.9V8 -90
LR86 2.25 -53
Rover P4 -61
AC Cobra 4.6 V8
MG ZT190 -04
Threads: 92
Satumaiset refleksit kun kerkee 5m matkalta väistämään ojasta tulijaa.
Ei ainakaan mun kyydissä olleista kukaan oo voinnut sanoa et ompa noi sun sumarit hyvät.
Edes yö aikaan!
Henkilöautossa, kuorma-autossa tai maasturissa.
Kyllä jokainen on todennut et ei auta mitään jopa häikäisee.
Ehkä mull on vaan ollut niin hyvät ajovalot. :lol: :lol: :roll:
Varsinkin Roovereissa!
Jäsen *1346*
RR L322 Metropool -04, Rover 623 Si A
EX-RRC Westminster Gray, EX-LR Defender Td5 HCPU, EX-D1 3D, EX-MINI METRO 1.3, EX-MINI x3...
Threads: 76
Minä katselen 100-200m päähän jolloin ne sumuvalot häikäisevät, etenkin märällä tiellä jolloin on pantava silmät kiinni muutenkin ja se pelottaa satasen vauhdissa. Silmälääkäri sanoi että on valonarat silmät. Näen pelkillä parkeilla pimeässä paremmin kuin pitkillä vastaantulijan sattuessa, kun silmiin vihloo niin v**maisesti. Vaan muutenkaan ei tie erotu lainkaan jos ei ole valkea reunaviiva (edelleen siis vastaantulijan häikäistessä), kun näkyy vaan semmoinen supernova. Onneksi muistan yleensä ajamani tiet ulkoa.
Vaan mihin niitä sumuvaloja aurinkoisella kelillä tarvitsee? Ne kun on tarkoitettu oikeaan sumuun vuoristotielle alle 40km/h nopeuteen.
|