Threads: 149
Näin syntyi 318cid Rover v8
Ostin atomeina olevan 318cid kokoluokkaa olevan rooverin puol moottorin RPI engineeringiltä. Vikana koliseva alakerta, he eivät löytäneet "vikaa". Sanoivat että yksi mäntä n:4sadasosamilliä pienempi kuin muut. Ainut vika mitä he löysivät pieneen ääneen.?
90mm iskulla oleva tako teräs kampiakseli, painoa 5kg enemmän kuin alkuperäisellä/yleisesti käytetyllä stroukki akselilla. (wild cat insinöörien tekemä alakerta, tuli vaihdossa RPI:lle kolinan vuoksi) Alakerta koskematon vielä.
Uploaded with ImageShack.us
Vahvistettu alakerta ARP:n pinnapulttien kera. Myös lohkon posket sisältä kiillotettu öljyn maksimaalisen palautumisen takia..
96mm poraus ja Top hat liner putket.
H-profiili veivit 5.85" ja Ross takomukit..
Timo.
Kotona paljastui kasatessa että miten ihmeessä moottori on voinut toimia?
Veivin pultti osui lähes lohkoon 1ssä sylinterissä. Ja toisen veivin pultti osui. että ompa kumma jos on kolissut. Ongelmana jäi kuitenkin että moottoria pukissa käsin pyörittäessä kampura löi itsensä lukkoon kun veivin pultti osui lohkoon. Minulle jäi ikuisesti epäselväksi että miten toi moottori on voinnut edes käydä.? Keskustelin kiivaasti RPI:n kanssa asiasta, mutta asia jäi sikseen kun he eivät kantaneet vastuuta vaikka lupasivat että moottori toimisi jos laittaisin sen kasaan. Itse korjasin ongelman, vaikka RPI sanoi että lyö kasaan, toimii se.. :lol:
Nyt välystä n:2.5mm
ARP kansi pinnapultit. Kannen pitäisi pysyä paikallaan noilla? Kuvassa laadultaan "huono" JP performancen tosirullajakopää, ketjussa uutena liikaa löysää.
n:8kg billetti teräs vauhtipyörä takaamassa että moottori reakoi kaasuun..
Ongelmana oli SASCH kytkintä soviteltaessa että poranterä ei oikein pysty kyseiseen vauhtipyörään. Ei meinaa purra sitten mitenkään vaikka mitenkä työstää.. On aika kovaa värkkiä. Päätin sitten että asetelmaan muutetaan pulttijako rooverille sopivaksi. Vauhtipyörään tuli vain 3 reikää asetelman kohistustapeille.
Timo.
Imusarjan viilausta..
Tästä se kaikki lähti.. Päätin isontaa itse imusarjan/trumpetti alustan alapuoliset reijät. isolla pylväskoneella ensin keskittäen poran, sitten 43mm poralla n:10-15mm syvät reijät.. Sitten pirralla lopuksi kairata kanava jouheaksi..
Käytön jälkeen kuvattuna, putsattuna valmiina varastointiin uusien asetuksien takia..
Kanava pikkusen kairattuna ja keskeneräisenä..
Tämän tasoikseksi kaikki 8 kanavaa sitten tuli jäämään. Kuva kääntyy jostain hassusta syystä vinoon..?
Alkuperäinen 3.9sin imusarja alimpana kuvassa.
Ylempänä autotallissa "paranneltu" versio.
Kanavassa pikkuinen koko ero? Virtaus ei riittävä vieläkään..
Timo.
Threads: 59
Ei kai noin löysää jakopäätä kannata laittaa muuten hyvään koneeseen..? Jos on uutena jo tommonen, niin ei sillä monta mutkasta tietä tarvi näkymättömiin ajella, ku se on jo ihan loppu :o
No other luxurycar can make you this comfortable - Range Rover 3.9 efi
Kimmo Manninen
Mistäs parempi tilalle, noitahan ne joka paikassa myy ja SUOSII.. Etenkin RPI..
Kaverilla oli letukassakin saman pajan tekele, ja sano että on löysä ketju..
Hyvimpä toi on pelittänyt n:6tkm ja 2 kertaa ollut pois paikaltaan ja eipä se yhtään enempää ollu venyny..
Pitää kattoo joskus kun jakopää pitää avata että jos laittais piperin kamat sinne..
Timo.
Milläs oot muuten saanu tuon lohkon tollain kiiltäväksi? Kai siinä vähä paremmin öljy huilaa
Kimmo Manninen
Suorahiomakoneella jossa päässä liuskalaikka "virsikirja"
esim: Ton tapanen. ja karkeus halutun pinnan mukaan. Itse käytin muistaakseni 120 paperia
http://www.a-palojoki.fi/tuotteet/hioma-...uskalaikat
Ostaa sellasen n:30mm halkasijaltaan olevan laikan niin pääsee ahtaaseenkin koloon. Isot pinnat toki isommalla laikalla. Ja viimestely dremelillä sitten.
Timo.
Päivitetääs hiukan. Eli kansien porttausta. Ei ole kehumista kuvan laadussa kun ovat vanhoja ja sillon oli käytössä arpajaisissa voitettu halpa digikamera..
Palotilastapäin kuvattuna. Alkuperäiset istukat ovat vaihdettu pykälää isompiin jotta saataisiin mahtumaan isommat venttiilit 43/38mm. Pakopuolen istukka kuulemma lujempaa kamaa kuin normaalisti asennettava?
Kanavat viimeisteltynä, samoin palotila muotoiltuna.
Imukanavat. Bronssiohjarit varmistamassa luotettavan toiminnan rosteri venttiileiden kanssa.
Rullavipat takaamassa parhaan mahdollisen kitkattoman elämän, ja helpottamassa mekaanisen nokan aiheuttamaa turhaa tarvetta säätää venttiilivälyksiä.
Varuilta 76-vuoden rangen vakio kansi vierellä portattuna 4.6sen kansi. Ja pakoreikä kyseessä.
Timo.
Pakosarja rakentelua, muutama kuva "käärmepesä" rojektista. Putket ovat identtisen pituset. (toisella puolella 7senttiä tuli lyhyemmäksi) Putken halkaisija 41.5mm. Kaupasta saatavissa 38mm.
Tommonen siitä tuli kun rupesi kasvamaan sikiöstä lapseksi, lievää mutaatiota.?
Teini-ikäisenä.. Lievää siiamilaisuutta/mutaatiota.. Aika kuulemma parantaa?
Timo.
Vanhetessaan paikat harvenee..
Siiamilaisuuteen löytynyt parannus. Iso leikkaus operaatio jälleen.
8-reikänen erillis imusarja. Mallia JE-developments.
Jenvey ruiskun läppärungot.. 48mm koko luokkaa..
Päältä kuvattuna sama paketti.
Menossa paikalleen..
Timo.
Threads: 1
No nyt alkaa näyttää ihan moottorilta. Kelpais tuommonen miullekkin.
Threads: 5
Sulla näkyy olevan MSD:n jakaja..  Mitä muita kilkkeitä sulla on sen lisäks tuossa sytytysjärjestelmäss?Ite oon meinannu malloryn jakajaa..hmm menee pähkäilyks viel..
T:Jukkis
-92 RR Westminster 4.6
PS:Jos saa kysyy niin missä hintaluokissa nuo hilut on..
Threads: 76
Tuota ei tarvitse (saa) muovikuorella peittää  hock:
range Wrote:Sulla näkyy olevan MSD:n jakaja.. Mitä muita kilkkeitä sulla on sen lisäks tuossa sytytysjärjestelmäss?Ite oon meinannu malloryn jakajaa..hmm menee pähkäilyks viel..
-92 RR Westminster 4.6
PS:Jos saa kysyy niin missä hintaluokissa nuo hilut on..
Mulla on MSD jakaja, MSD 6AL sytytysboxi ja MSD tulpanjohdot. Hintaluokka muistaakseni koko paketille n:500e? vajaa 200e oli boxi, jakaja tais olla 280e sillonku dollari oli mitä oli.. ja johdot makso jokusen kympin? (kaikki ostettu Suomesta Racer placesta, teki paremman tarjouksen kuin itse tilaamalla jenkeistä)
MSD ei tarjoa alipaineennakkoa, että sen tarpeellisuus voi tulla eteen jos kulutus on myös etusijalla..
Malloryn jakajissa kuulemma ollut pientä häikkää satunnaisesti.. Tiedä sitten?
Timo.
Hmm..ny vähä ehkä rupee syyhyttämään tuommonen paketti..Oliko nuo hilut ihan "bolt on" vai joutuko kikkailemaan?Mulla rankussa 4.6 ja tornado chip..kävisköhän nuo mulle ilman mahdottomia ongelmia?
Lähes tulkoon bolt on.. Jakajasta täytyy lyhentää akselia about ½" jotta siihen käy sitten "uuden" mallin jakajanratas (eli sellanen jossa se mulkero päässä) ja muistaakseni sitten hammasrattaan sisäreikää piti hoonata 0.2mm jotta se meni ton akselin päälle + uuteen hammasrattaaseen porata reikä jotta sen saa lukittua jakajan akseliin. kun orkkiksessa se reikä tuskin osuu ihan samaan linjaan kuin tuossa MSD jakajassa. Itsekkin käytin jakajaa/ratasta paikallisella konepajalla jossa he hoonasivat hammasrattaan reijän isommaksi ja samalla porasivat lukitusreijän. Makso vain 20e..
Boxille ei tarvi muutakun pari piuhaa.. Eli plussaa ja miinusta, ja jakajalta tulee triggeri tieto boxille. + sitten joudut itse tehdä MSD:n sytytysjohto kaapelista sytytysjohdot. Eli piuhoissa toinen pää valmis, ja sitten lyhennät sen oikeeseen mittaan, kuorit ja puristat mukana tulleella työkalulla kasaan.
Itselle tuli karvan pitkät piuhat kun ekaa kertaa eläissäni moisia tein, mutta parempi niin päin kun liika lyhyet.  Seuraavalla kerralla kun tulee tarve niin vanhoja hyvä käyttää mallina..
Ja lisäyksenä että en anna takuuta toimiiko classikki rankun kierroslukumittari tuon msd boxin kanssa. SD  sä se ei ainakaan toimi kunnolla, vaati tarvike mittarin.
En nyt muista että tuleeko rangessa tieto laturilta vaiko jakajalta? Jos laturilta, niin sillon tuskin ongelmaa. + Radio saattaa ottaa häiriötä tuosta boksista. Mutta MSD myy tarvittaessa jotain suodatin pakettia.
Ei muutakun rakentamaan. :roll:
Timo.
Joo...helevata ku nää on just näitä...kikkailu juttuja :x Mut täytynee yrittää jotain..Kele ku olis bolt on juttuja enemmän..tornado chip on kyl aika hyvä...
Satnn..ku syyhyttää nää sytkäjutut..Tuo putka on aika lähellä..vois mennä sinne kyselee...oliks tuo jakaja buickin koneelle vai roverin..ny mä oon vähä pihalla..
range Wrote:tornado chip on kyl aika hyvä...
Onko tästä Ecun: tornado lastusta jotain kytännön kokemuksia? Jos on niin kerro toki kattavasti..
Kimmo Manninen
Muutaman viikon kokemus on positiivinen..Eläväisempi ja vastaa paremmin kaasuun.On vielä tuore tapaus et tutkitaan asiaa.
-92 RR Westminster 4.6 efi
-73 Rover P6 3500S efi
Pikku viilaus vielä et..mun RRC on modattu..4.6 alakerta,4.6 kansilla..-ikäväkyllä kattimalli..ahistaa..nokka on torque max..3.9 fuel system..+tornado chip ecu  sa.
Ja yks kymysys guruille..et mulla 4.6 alakerta et onko se erilainen sen jakajan osalta ku 3.9..
Threads: 18
Onko näissä Rover koneissa tarvinnut laittaa keinuvipuakselin tornien alla shimmejä kuten joillakin brittisivuilla väittävät.
Itse vaihdoin Viperin hurricane nokkaakselin ja esim. tällä sivulla ei puhuta shimmien laitoista mitään.
http://www.deca.eclipse.co.uk/page5.htm
Tiedustelee Jykä
Range-78 Wrote:Onko näissä Rover koneissa tarvinnut laittaa keinuvipuakselin tornien alla shimmejä kuten joillakin brittisivuilla väittävät.
Itse vaihdoin Viperin hurricane nokkaakselin ja esim. tällä sivulla ei puhuta shimmien laitoista mitään.
http://www.deca.eclipse.co.uk/page5.htm
Tiedustelee Jykä
Jahas, sitä on tehty remontti vähän niinkuin sinnepäin..
Noilla shimmeillä säädetään nostajien preload oikeaksi. Jos se on pielessä, voi aiheutua naputusta, nostajien ennenaikaista tyhjenemistä öljystä, yms ongelmaa. Eli suositeltavaa AINA nokan vaihdon yhteydessä, tai kun kansia höylätään.
Toinen asia jota sillä haetaan on keinuvipujen geometria. Eli keinuvivun pään pitäisi liikkua venttiilivarren pään keskipisteestä tasaisesti molempiin suuntiin. = paras mahdollinen moottoriteho täten. Ja kun ton preloadin säätää, nostajien pitäisi olla tyhjät öljystä.
Timo.
range Wrote:Ja yks kymysys guruille..et mulla 4.6 alakerta et onko se erilainen sen jakajan osalta ku 3.9..
Jos sulla on jakaja koneessa, niin sillon siihen käy kaikki yli 76-vuoden jakajat heittämällä, lukuunottamatta sähkötöitä.. Ainut jos sulla on kampiakseli käyttönen öljypumppu/jakopäänkoppa jossa jakajan paikka, niin sillon jakajaan ei muistaakseni tarvi laittaa siihen hammasrattaaseen sitä "mulkeroa" joka pyörittää öljypumppua. Muuten osat ovat yhteen sopivia. Ja sitten siinä virallisessa 4.6sen jakopäänkopassa ei ole paikkaa jakajalle enään. Vaan löytyy hukkakipinä paketti
Timo.
Threads: 18
Kyllä siellä tornien alla on shimmit ja mittaukset on tehty nostajat tyhjänä.
Eli kaikki ok.
T.J
Range-78 Wrote:Kyllä siellä tornien alla on shimmit ja mittaukset on tehty nostajat tyhjänä.
Eli kaikki ok.
T.J
No sitten ei syytä stressiin.. 
Joskus noista "pukeista/torneista" on jouduttu poistaa tavaraakin. On niin tapauksesta kiinni..
Timo.
Kammo ihmettelyt/tuskailut...ehkä mun tsydeemiin sopis parhaiten malloryn kombo ku siinä on se alipainetsydeemi...ku mun rankku on ihan käyttövaunu...sanokaa gurut mitä mieltä olette :roll:
Suosittelen malloryä kun siinä alipaineennakkokin, tai sitten laitat MSD jakajan ja ostat ohjelmoitavan 6AL boxin siihen.. Saat valita itse sytkäennakot tietokoneella ja saat ohjelmoitua ne alipaineen mukaankin sopivaksi.
Itse en katsonut tarvivani alipaineennakkoa kun moottori on muutenkin race henkinen..
Timo.
Burnis testi. (suljetulla alueella)
ITB + Tremec T5 + 3.08diff. ykkös ja 2 vaihteella..
http://www.youtube.com/watch?v=vTafAdgQXPk
0-170km/h mutkasta lähdettynä. Eli käytännössä varmaan +20km/h-170km/h.. (suljettu alue)
http://www.youtube.com/watch?v=4_xe3Z4zBFQ
Timo.
|