Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Disco 1 jouset ja iskarit
juuri näin kuin jänö edellä kirjoitti...

Mieluummin laitan alle halvan silmämääräisesti ja käsituntumalla lievän ja pehmeän pitkähkön "vakio"jousen kuin korottavan kovan vieterin. Jos auto kulkee sitten liian matalalla muutoksen jälkeen, niin korottaa sitten sen 2" tai enempi saadakseen alustan haluttuun korkeuteen. Kun jouset ovat puristuneet hieman normia enempi, on silloin tarjolla myös ulosjoustoa selvästi enempi ja kun jousien päällä on riittävästi massaa jousen kantavuuteen nähden, on pehmeyskin myös taattu heti pintajoustoilla. Näin minä koen saavani toimivan alustan autoon, joka ei ole mikään HC-offipeli, ne on asia erikseen.

Siksihän nämä HD-jousetkin toimivat kovasti kuormitetuissa autossa kohtalaisesti kun on vinssiä ja muuta tilpehööriä mutta kuormittamattomana kuin kivireki. Ainoa miinus mielestäni on se, että jouset kuolevat varmasti nopeammin kun on koko ajan kovempi kuorma päällä jos ovat ns. alimitoitetut. Olen vain huomannut että nämä kaikki halvat korottavat jouset eivät oikeasti ole joustavia, korotus on tehty vain lisäpituudella mutta ei ne jouset ulosjoustoa lisää vaan niiden joustovara on huonoimmissa jousissa kovinkin huono.

Hyvä korottava jousihan kuuluu olla tosi pitkä ja tosi pehmeä, ei 2" pidempi ja kova...mutta laadukas jousiaines on varmasti kalliimpaa kuin paksu ja jäykkä aines...

Siksi minä ainakin tykkään näistä ns. vakiojousista ilman HD-statusta tai korottavia ominaisuuksia, koska vielä en ole korottavaa, hyvää ja pehmeää jousta koskaan nähnyt - en ainakaan sellaista jonka saa pikkurahalla. Jousituskittiin en rahojani laittaisi.

Lähinnä mua kiinnostaakin, että onko tuosta taulukosta suosituksia että mitkä kannattaisi alle hankkia tai onko jollakulla muita suosituksia. Toki on päivän selvää, että jousi on täysin eri ainesta jos se on OEM tai jonkun Shitpartin tekemä.

http://red90.ca/rovers/springinfo.html

TT
LR Discovery TDI 300

LR 110 Defender STW TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply

Messages In This Thread

Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  disco 1 iskarit timperi 0 1´677 01-07-2011, 09:13
Last Post: timperi