Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Miksi joku ajaa pimeällä tiellä puolikkailla?
Autokoulussa muistan (kolmisen vuotta sitten?) kun opettaja neuvoi pimeän ajon tunnilla, että pitkät tulee ottaa pois n. 100m ennen kohtaamista, ja takaisin päälle nokkien kohdalla.

Itse kun en ole pystynyt, kuin pakon edessä, olemaan ajamatta päivääkään niin on tullut itselle hyväksi koettua se, että vaihtaa vasta pitkät takaisin päälle kun on kyljet vastakkain. Tällöin ei vastapuolikaan tarvitse aurinkolaseja. 8)

Mitä sitten kanssa-autoilijoihin tulee niin monet vaihtavat jo jopa 400m ennen kohtaamista lähivaloille, eli siis yleensä melkein heti kun vastaantuleva näkyy horisontissa. Tätä en itse pidä hyvänä sillä hirvien kanssa mm. saa olla todella tarkkana tällöin, koska niiden silmät eivät edes kiillu, ja ovat jalkoja lukuunottamatta tummia läpi vuoden. "Nuorena" hirvimiehenä tiedän myös sen, ettei niitä kyllä tuulilasiin halua. :lol:

Taas sitten toinen ääripää on se, että ajetaan tyylillä 'All-Included'. Monta kertaa saa hämärällä ajaessa vilauttaa valoja vastaantulijoille kun tullaan täydet päällä kohti. Paras kerran oli kun VW transporter 55W xenonpitkillä ja Siriuksen lisäxenoneilla tuli vastaan niin luuli jo, että on päässyt taivaaseen. :lol:

Myös sumuvalojen käyttö on osittain joskus todella ärsyttävää, varsinkin takasumarin, jota ei oikeasti tarvitsisi käyttää juuri koskaan...

Mitä lähivaloilla ajamiseen tulee niin itse käytän niitä hyvin valaistuilla alueilla, kuten kaupunki- ja moottoriteillä. Toisaalta monilla 'lyhkäsillä' ajamiseen saattaa vaikuttaa kuskin luulo siitä että hänen lähivalonsa ovat riittävät hänelle, eikä hän täten myöskään häikäise ketään...Vähän kaksipiippuinen juttu.

Itse suosin kaikkien valojen käyttöä tarpeen tullen, myös sitä vilkkua. Smile
Rover 200 -99 + Fiat Punto -95

Ex:

Ford Fiesta -89, Mazda 626 SS -88, Peugeot 309 -88, Peugeot 306 x 2, Peugeot 106 GTI -97
Reply

Messages In This Thread

Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  Saako B-kortilla ajaa mopoautoa Ahosensetä 5 5´418 06-04-2010, 07:44
Last Post: jomppe

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)