14-01-2024, 11:29
oilywadder post_id=115825 time=1704475250 user_id=39 Wrote:Kaveri laittoi pellettisysteemin uuteen taloonsa (vuosia sitten toki jo).
Sanoi, että ei ole ollut päivääkään katumatta.
Sopii kuulemma ihmiselle, joka haluaa asua pannuhuoneessa.
Vaihtoi sittemmin maalämpöön.
Oon pelletillä lämmittäny nyt 22 vuotta. Tykkään ainavaan enemmän. Ariterm pellic poltin (-12 oli päivitys uuteen 900€:lla) ja kattila on saman puljun mikälie jossa 300litran varaaja ja alkuun poltin klapeja, sitten siirryin tähän pellettiin. Öljypoltintakin jossaivaiheessa meinasin käytettynä varalle.
Eipä pannuhuoneessa oo tarvinu asua. Nuohous ja tuhkanpoisto kattilasta 6-8krt vuodessa, miten sattuu muistamaa (5-10min/krt), polttimen palopään puhdistus pari kertaa vuodessa (30min), siilon täyttö suursäkeistä 6krt/v (40min/krt) jne
Pellettiruuvin oon kerran osittain uusinu, eli moottori lasahti jokunen vuosi sitte ja poltin päivittyi uuteen fiksumpaan 12v sitte. Asennus, huolto, korjailut oon ite tehny, osia saa valmistajalta parissa päivässä. Kolme kertaa on tarvinu tilata kuluvaa ja edukasta osaa. Ensimmäiseen polttimeen kaikki meni takuuseen ja se oli ronkelimpaa mutta ei mitään yönyli häikkää oo lämpimän veden saannissa ollu.
Tiiän tapauksia joilla ongelmia on riittäny, ja aina ollu ihan erilainen järjestelmä. Ja yks ariterm systeemi lähipiirissä ei toiminu ja vaihtovat maalämpöön hetimiten (ku heillä rahaa on), mutta siinä ongelmien aiheuttaja oli täysin väärin toteutettu savupiippu.
Ainaki viis kaveria joien kans samaan aikaan samalainen järjestelmä väsättiin (yhteishankinta) ollaan ihan samoilla ja erittäin tyytyväisillä kokemuksilla. Isoin ärsyttävä tekijä on ollu satunnainen aamuinen kylmä vesi kun on siilo päässy tyhjeneen varkain (mulla 1000kg mahtuu ite tekemääni siiloon). Kesäaikana saaattaa mennä 3kk ettei muista pannuhuonees käyä ollenkaan. Sähkövastusta varalla ei mulla oo, tai on se sinne asennettu muttei koskaan käytössä ollu ja jostai syystä n.10v sitte sitä kokeillessa totesin sen pimenneen, eli ei ees toimi. Eli mulla kyllä erittäin hyvät kokemukset pellettijärjestelmästä. Puuta toki koputan näissä hekuman hetkissä niinku lantikoidenkin kohalla ??
Series 3 109 2.3 diesel -79

Haku
Jäsenet
Kalenteri
Apuja
Portaali