Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Värinää
Onkohan kukaan törmännyt tälläiseen murheeseen:
Erityisesti kiihdyttäessä alkaa auto värisemään aika voimakkaasti
ja samaa havaittavissa tasaisessakin ajossa,eri nopeuksilla hieman
satunnaisesti,mutta pääsääntöisesti nopeuden nosto nostaa tärinää/värinää.

Epäilys menee tuonne ZF:n suuntaan,en ole vielä katsonut öljyjä-tarkastettu about viikko sitten ja silloin oli Ok.Huomenna tarkistetaan ne.
Edellisenä talvena vaihdettu varmaan n.puolet öljyistä,kun hajosi öljynjäähdyttäjälle menevät letkut yhden lumeen jumituksen seurauksena.
Tuli huomattua,ettei se neliveto auta jos auto pohjasta kiinni... :oops:
Itse kun tekee niin tulee sellainen,kun sattuu tulemaan...

Range Rover Vogue -83(3.5 HW Efi)

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Daimler Doublesix ser.III -94

Kawasaki H2 750 Mach IV -74

Suzuki GSX 1100 Katana -83
Reply
Kardaanien ristikot ovat tietysti kunnossa...?

Andy
Reply
Juu,hyvä pointti.Olivat ainakin kesällä ja silloin lyötiin hieman uutta rasvaakin.Saakohan niistä tolkkua esim.heiluttelemalla,onko laakerit jo tattis?

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Reply
Itsellä hieman värisee kun lähtee kiihdyttämään lappu lattiassa. Jakolaatikossa on etukardaanin lähdön laakerissa hieman väljää, joka tuon voi ehkä aiheuttaa. En ole jaksanut siihen paneutua, kun se ei normiajossa häiritse mitenkään.
Reply
Saa niistä, tosin vika vaeltaa... Big Grin Olin ihan varma vähän aikaa sitten että etuliuku oli väljä taikka jomman kumman laippojen mutterista löysä mutta olikin vain ristikko antautumassa. Repimällä saa osviittaa, jos on klappia niin jordaani irti lisätutkimuksia varten.

Andy
Reply
Kardaanit irti ja sitten keikuttelet käsin kaikkia niveliä KAIKKIIN suuntiin.

Mulla kerran vian ei pitäny olla ristikoissa ja suunnittelin jo jakolaatikon laakerinvaihtoa, kun uudelleen keikutellessa huomasin nivelen olevan jumissa. Ekalla kerralla tein sen synnin etten muistanu rasvata niveliä. Tuhat kilsaa ajettua uutta niveltä sen sijaan rasvasin liikkaa, jonka seurauksena nivelristikon suojakumi pullahti paikoiltaan ja kuravesi pääsi sisään tekemään kepposia. Ei kestäny kauaa... :roll:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"

Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"

Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Reply
Pitääkin huomenna hieman ihmetellä.Tuo pakkaskeli tekee vaan hommista ankeita,kun ei(vielä) ole lämmintä tallia...

Takakardaani on ollut kovilla remonteissa(käsijarru/voimansiirto),niin pitänee aloittaa siitä.Oli alunperin toi liuku aika juntturassa siinä...
Vaati kahden miehen voimat,että saatiin se kasaan ja kässärin jarrurumpu auki... :evil:

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Reply
Jos ei kardaanin ristikoista vikaa löydy niin ZFConfusedtä puheen ollen se voi olla sitten vaikka vetolevy...oireet sopii tosi hyvin molempiin. Ristinivel tosin aika nopeasti alkaa tuntua välyksenä, vetolevy vaan sitten värisee ja kohta tärisee...

TT
LR Discovery TDI 300

LR 110 Defender STW TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply
...ja samalla kun kardaani on irti voisit mielenrauhasi takia kokeilla että jakiksen ja perän vetolaippojen kiinnitysmutterit ovat kunnolla kiinni.

Andy
Reply
Eikös tuon vetolevyn vahingoittuminen pitäisi näkyä värinänä/äänenä myös,vaikka vaihteisto olisi P tai N-asennoissa?

Tosin vapaasti hengittävä putkisto voi tehokkaasti estää ylimääräisten äänien kuulumisen... Big Grin

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Reply
Aikanaan en ainakaan huomannut mitään ongelmaa P- ja N-asennossa. Oikein kovilla kierroksilla vähän värisi, mutta eihän sitä tiennyt että mistä ne värinät tulivat ja ne kyllä hukkuivat koneen käynnin alle.

Värinä tuli esiin vedossa, etenkin kovemmassa kiihdytyksessä isommilla pykälillä. Normiajossa ei oikein edes huomannut ja sitten yks-kaks - yhtenä päivänä veto vaan loppui kun pisti pakin päälle. Ja se levy oli kyllä todella säleinen. Osat halvat - työ kova...

TT
LR Discovery TDI 300

LR 110 Defender STW TDI 300

RR 3.5 TDiC

MB E300TD
Reply
Aiemmin mainitut on kyllä todennäköisempiä, ku tämä vaihto ehto, mutta tämä on helppo tarkistaa. Panhardin puslat kun alkaa olla tosi lopussa, niin se saa ainakin tosi voimakkaitakin ravistuksia aikaan. Suoralla tiellä kiihdyttäessä ja tasaisissakin nopeuksissa ajaessa saattaa tulla tulla yhtäkkiä niin kova vatkaus, että pitää ihan pysähtyä.

Alottasin kuitenki sieltä kardaaninristikoista Smile
No other luxurycar can make you this comfortable - Range Rover 3.9 efi

Kimmo Manninen
Reply
Vikakin löytyi:Etukardaanin liuku sangen väljä ja taaemmainen ristikkokaan ei ole ihan pränikkä enään.
Siellä kumin alla olikin kierteinen "korkki" joka melkein irti ja kumin alla riitti vaseliinia,muttei oikein booreissa.
Kyllä tuolla vielä hetken ajaa,mutta täytynee käydä kardaanikaupassa.

Pitänee silti tarkistaa tuo panhardkin vielä...

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Reply
Kiitoksia Velarille ja Ylöjärven Offroad-pajalle!
Ei olisi vanhalla kardaanilla enää kotiin asti ajeltu,nyt meni auto
kuin sukkasillaan... Big Grin

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Reply
No hyvä homma, että auto alko kulkea tärisemättä Smile Tais olla se vanha kardaani aika loppu?

Kimmo Manninen
Reply
Juu,taaimmainen ristikko oli aivan tattis. Tässä (taas) näki,kuinka vaikeeta on tehdä diagnoosia tuolla auton alla.Olin aivan varma,että liuku olisi ollut ihan sökö ja ristikko vielä käypäinen... Confusedhock:

Ja nyt tuli myös 100% periaatepäätös lukon hankkimisesta ainakin takaisin,kun naapurin neliveto voorrttia tarvittiin rangen ylöskiskomiseksi ojasta eilen. Taitaa olla kulmakunnan ainoa maasturi,jossa hinausköysi mukana sitä itseään varten... :oops:

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Reply
Juu,taaimmainen ristikko oli aivan tattis. Tässä (taas) näki,kuinka vaikeeta on tehdä diagnoosia tuolla auton alla.Olin aivan varma,että liuku olisi ollut ihan sökö ja ristikko vielä käypäinen... Confusedhock:

Ja nyt tuli myös 100% periaatepäätös lukon hankkimisesta ainakin taakse,kun naapurin nelivetovoorrttia tarvittiin rangen ylöskiskomiseksi ojasta eilen. Taitaa olla kulmakunnan ainoa maasturi,jossa hinausköysi mukana sitä itseään varten... :oops:

Jaguar XJ6 Ser.III -82

Reply
Paljokos sulla korkeutta siihen lisätty? Kattelin vaan, että taitaa ainakin keulassa olla just tuuman verran liikaa. Sen verran siis liikaa, että 1,5 tuuman noston kans vielä selviää, mutta siitä ylös päin ajo-ominaisuudet huononee eksponentiaalisesti. Laske vähä alaspäin, niin pysyy paremmin tiellä Wink Ja ei se naapurin foordikaan varmaan itekseen olis sieltä ojasta tullut Tongue

Kimmo Manninen
Reply
Quote:100% periaatepäätös lukon hankkimisesta ainakin taakse
Osta ensin ketjupari jos talvella ojailet. :wink:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"

Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"

Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)