Threads: 32
Vähän alkaa akku vetelemään viimeisiä, joten mikä olisi paras akku Defeen mikä mahtuisi kuskin penkin alle. Eli yksi/kaksi akkua, mutta ei sellainn ratkaisu missä takakontissa toinen akku. Ehdotuksia? Pitäisi olla pitkäikänen ja kestää vinssailua jne. Eli mahdollisimman suuri kapasiteetti ratkaisussa.
* Defender 90 SW TD5 -02
Threads: 11
Omaani laitoin 2x75 Ah akut. Mahtuu penkin alle hyvin. Akut on Yuasa merkkiset, mutta ovat olleet vasta pari vuotta käytössä, joten pitkäikäisyydetsä en osaa sanoa.
Threads: 15
Exidestä vain hyviä kokemuksia tähän mennessä. Defeen laitettiin joku iso AGM akku. Olisiko ollut 110 Ah, joka mahtui penkin alle. Aiemmin oli kaksi akkua, mutta niistä toinen tsippasi ja vei toisenkin mennessäään. Ei mun mielestä järkeä käyttää kahta akkua ellei erotettu kytkimellä tms. Yllättävän isokin akku mahtuu penkin alle.
Threads: 112
Erotusrele väliin tai jos jaksaa käsin käännellä niin ihan akkuvalitsin vaikka blue sea merkkinen. Paras on molemmat, tarvittaessa voi sit vaihtaa tai kytkeä molemmat rinnan. Latausrele pitää erotettuna toisistaan ja lataa molempia.
Kaitsu
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Threads: 113
Toinen exide excell putkeen meijän poolossa ja 8vuotta tuli just täyteen!

hock: Ei pahaa sanottavaa, tosin tuo on ihan starttaamiseen ei vinssaamiseen meillä. 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Threads: 4
Minulla on tuossa 130

sä on nykyään kaksi Bilteman 95Ah AGM-akkua kuskin penkin alla ns. poikittain menosuuntaan nähden. Hiukan teki tiukkaa saada menemään ne sinne, mutta onnistui.
Entisessä 110

sä 100Ah akut sekä kuskin että apukuskin penkin alla. Apparin penkin alla saattoi kyllä olla 70Ah... Apparin penkin kotelon kansi oli poissa. Penkin pohjan/kotelon katon ja akun välissä paksu kumimatto ettei tule sähkötuolia.
Kumpaankin laitoin Blue Sea erotusreleen ja manuaalisen kytkimen sekä vinssille/kompuralle erillisen pääkytkimen.
Ex 110 HT -97, Ex 130 HCPU -98. Joskus taas jonkunlainen...
Threads: 7
Akkujen kanssa on sama sääntö kun muidenkin patteri vehkeiden kanssa, vain samanlaisia ja
saman ikäisiä yhteen. Laitat uuden akun huonon rinnalle, niin sulla kaks huonoa.
Erotuskytkimet vaan mutkistaa systeemejä. Tietty jos on paljon kuormaa kun parkissa,
vois puoltaa paikkaansa et saa laitteet käyntiin aamulla. Muuten en ymmärrä mitä etua
niissä on, kertokaa.
Vane
DefeHKI post_id=102601 time=1551992965 user_id=1081 Wrote:mistä pk-seudulla saa hyvät esim Exide akut suoraan hyllystä?
No Exideä olen ainakin nähnyt Motonettien hyllyissä, et sieltä ainakin.
Kaitsu
Threads: 32
Motonetistä löytyi Exideä 110Ah tilaamalla.
* Defender 90 SW TD5 -02
DefeHKI Wrote:Motonetistä löytyi Exideä 110Ah tilaamalla.
Vantaa? Mä oon kyllä nähnyt ihan hyllyssä, tosin käyn useemmin Järvenpään tai Hyvinkään liikkeissä kuin Vantaalla.
Lähetetty minun Land Rover Explore laitteesta Tapatalkilla
Kaitsu
Threads: 16
Motonetin nettisivuilta näkee melko luotettavasti, onko tavaraa hyllyssä, ainakin Pirkkalan myymälästä.