Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rufína. Series 3 vm.1974 88" diesel.
Perämurikka tartti hankkia. Se oli välttämättömyys.
Eipä internetti ollut vielä mitenkään erityisen toimiva taikka yleinen, joten serkunmiehelle soittoa vaan. Olihan hänellä tuttavapiiriä mistä kysellä.
Sainkin sitten kehotuksen soitella taas Korson suunnille suuremman luokan Land Rover-harrastajalle ja kysellä josko tietäis mistä perämurikka löytyisi.
Eipä suoraan ollut serieksen irtomurikka sillä hetkellä tarjolla, mutta Rangen vastaavat olisi jouten. Hetken keskustelulla kartoitettiin että pääasiallinen käyttö kun oli mulla maantieajoa ja moottorissa riittävästi vääntöä, niin voisi harkita Rangen perämurikoiden vaihtoa serieksen välitysten tilalle. Vaihtohan sopii ihan suoraan ja kokonaisvälityssuhde pitenee rangen välityksillä n.32%. Tämä operaatio tietty vaatii sekä etu- että takaperän murikan vaihdon... Mietintään...
Maantiellä tuo välitys-suhteen muutos tarkoitti että Cedricin koneella välitys-suhteet vakiorenkailla oli aika nappi valinta! Maastossa tosin hitaan puolen vaihteet luonnollisesti kasvoivat myös sen 32%, joka hiukan ensin epäilytti. Päätin kuitenkin vaihtaa Rangen välityksiin.
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"

Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"

Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Reply
Historian Havinaa:

Mulla oli aikoinaan Rufínassa vaihdekepin alapään kuula HIUKAN ehkä kulunut. Se mahdollisti sen, että laiskasti jos vaihtoi, - eikä noudattanut selkeää H-kuviota-, luikahti tikku karkuteille siirtohahlojen välistä pois ja niiden ulkopuolelle! Siis totaalisen karkuun työtehtävistään! Yleensä 2-vaihde jäi tuolloin päälle. Eipä haitannut tuokaan ominaisuus menoa juuri, kun itse melkeen olin  ainoa joka Kullannupulla ajoin. Isä oli ainoa joka välillä lainasi kulkupeliä.  Homma toimi ihan hyvin,  kunhan muisti mitä viimeksi soppakauhalla oli tehnyt, jos vahinko pääsi käymään!

Katsastuksessa kerran sitten Inssi meni hämmentämään soppaa oikeen kunnolla... Käydessämme lopuksi koeajolenkillä jarruja kokeilemassa pihalla,  -aivan katsastuksen loppumetreillä- ,  jumitti hän sitten jonkin arvotun vaihteen päälle ja vaihdekepin aivan täysjumiin... Leima tuli, kun hän sattui ajamaan juuri silloin parkkiin, mutta mulla olikin sitten AIKA operaatio ajaa vaivihkaa konttorin pihalta kulman taa selvittämään mikä oli katsastusmiehen viimeisin Shakkisiirto....!!!?‍♂️??

Reply
Mulla katsastuksessa kolmossarjalaisen kanssa katsuri koitti aina pakittaa ykkösellä ja mennä eteenpäin kolmosella....vaikkei siinä ollut tota sun ongelmaa. Pientä opastusta varovasti "nyt taitaa olla ykkönen päällä" kun ei lähtenykkään taaksepäin tai "taitaa olla kolmonen, ykkönen on se ihan lyhyt liike siinä vieressä"
Kaitsu

Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.

"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Reply
Se on ilmeisesti tottumattomalle uskomattoman vaikeaa tehdä vaihtoliikkeet silleen selkeän päättäväisesti, mutta samalla hitaasti ja hellästi.  Mulla on ollu ihan samat kokemukset tosta! Ja useamman kerran...
Se mikä on yks syypää on tietty toi väljä kepin ja vaon sovitus.... Pakin "estejousia" kun kuuluis olla kaksi, niin mulla ainakin molemmista käyttiksistä toinen poikki tai irti. Uus rempattu loota ehti olla käytössä aika lyhyen aikaa ennenkuin toinen uusi jousi joko irtosi tai katkesi...
No, normimeininkiä. Eli ei jaksa välittää, jos se ei estä ajamista tai vaaranna turvallisuutta... Kun hajoo kuitenkin taas jos sen korjaa .... Big Grin Tongue

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)