01-11-2009, 03:52
niko Wrote:Onkos tuo jarruton kärry?
Mulla on vanha jouseton pikkukärry (surkea, mutta lahjahevoen suuhun jne.).Ajattelin, että jos siihen korottelisi laidat tai tekisi umpikopin ja laittaisi kevyet lehtijouset ja isommat pyörät, niin oilisi loistava. Mutta saakos nykyään noita kärryjä enää modifioida itse?
Kumpaa lie tarkoitit, mutta tuo minun kuvalinkin kärry on tosiaan wanha -74 Muuli 450. Just sopiva tuollaiseen projektiin. Tuli minulle ostaessani Ockelbo kelkan, ja se oli aika romussa kunnossa: Laidat repeilleet lokasuojien riekkuessa niissä vuosikymmenet, jokapuolelta rutussa ja kaiken huippuna akselisto oli eriparia, eli molemmin puolin erilliset kumijousi navat. Toinen oli joskus vaihdettu, jolloin oli vaihtunut pulttijako. Toisessa 4x98 ja toisessa 4x100 minkä lisäksi napa oli hitsattu kiinni väärään kohtaan renkaan ottaessa kiinni laitaan. Shimmattu kohdilleen laittamalla irtomutterit vanteen ja navan väliin. Molemmat vanteet oli kuiten 4x98, vaikkakin eri paria ja väärillä offseteillä.
Nyt on parabooli jouset ja rangen akseli, josta otettu keskeltä noin 90cm pätkä, joka korvattu 3" paksuseinäisellä putkella. Renkaat nyt sattui olemaan nurkissa eli 33x13,5x15 LTB:t. Tarkoitus oli käyttää noita joutilaita 235/85 15 rattaita, mitä on useammatkin rangen orkkis-vanteilla.
Lokasuojina on Parlokin muovit, ja reunoihin tulee vielä hylkyputket kärryn nurkista lokasuojien alalaitaan josta tuki runkoon.
Tuli vain pikaisesti tekastua, kun tarvin tallinrakennustarpeita kuskata jollain "uudemman" (-79) muulin ollessa ivecon säilytyspaikkana.
Ps: Sillä Antin mainitsemalla Priuksella ei saa vetää kärryä lainkaan, tehdas kieltää.

Haku
Jäsenet
Kalenteri
Apuja
Portaali