Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eka Defender ulkomailta - kommentteja kaivataan
Moi!

Olen uusi palstalla ja olisin kaivannut kommentteja tulevaan autonhankintaprojektiini. Olen siis hankkimassa ensimmäistä Land Roveriani (ja ylipäätään maasturia) ja päätynyt Defenderiin, akseliväliltään 110 tuumaa (mahd 90), ja iältään noin 10-15 vuotta vanhaan.

Käytöstä sen verran, että tarkoitus on normaaliajon lisäksi reissata autolla paljon Lapissa ja muuallakin harvaanasutulla alueilla, myös talvisin, joten luotettavuus ja toiminta kylmässä ovat myös valinnassani tärkeitä kriteereitä.

Pakettiautoksi

Ihan taloudellisista syistä (alhaisempi auto- ja ajoneuvovero) olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että haen auton ulkomailta (Saksa, Ruotsi, Viro) ja rekisteröin Suomessa pakettiautoksi. Uusien sääntöjen mukaan tämän pitäsi onnistua vain takapenkit poistamalla, kun vanhat 3 kuution säännöt yms. ovat ilmeisesti poistuneet.

Soitin katsastuskonttorille ja kysyin mahdollisuutta katsastaa malli 90 (alennetun veron) pakuksi, ja sanoivat että onnistuu, jos kantavuuden saa penkkien poiston jälkeen 680 kiloon (alennetun veron kantavuusraja). Jossain on ilmoitettu penkillisen mallin kantavuudeksi 655 kg, joten 25 pitäisi häipyä penkkien ja niiden kiinnitysten mukana. Kellään kokemusta tällaisesta? Onko autossa mitään, mitä voisi katsastuksen punnituksen ajaksi poistaa, jotta kantavuusraja ylittyisi?

Maahantuonnista

Millaisia ongelmia saattaa vaatimuksenmukaisuudessa tulla vastaan? Onko tiedossa, että jokin vuosimalli/moottoriyhdistelmä ei täytäkään Suomen päästömääräyksiä tms. ja että tullee "ison laskun" muutostöitä? Onko lantikoissa ollut EY-tyyppihyväksyntä mistä vuodesta alkaen?

Moottoreista

Etsimääni ikähaarukkaan (1990...2000) kuuluu ilmeisesti kolme eri moottoria, 200 Tdi, 300 Tdi ja Td5. Olen pelannut paljon autojen kanssa, ja tarkoitus olisi huoltaa tämäkin auto itse. Onko noista jokin erityisen vaikea tai helppo tee-se-itse-miehelle. 200 ja 300 Tdi koneissa taitaa olla hankalaa jakohihnan vaihto, mutta ovatko muuten luoettavia koneita?

Onko joku koneista vielä perinteinen diesel, vai ovatko kaikki jo sähköohjattuja? Kumpaa pidätte luotettavampana?

Entä onko jokin vaihteisto (manuaali) erityisen hyvä/huono?

Tyyppivioista

Onko jossain hyvää listaa eri mallien tyyppivioista, eli mitä kannattaisi erityisesti tarkistaa, kun autoa (ulkomailta) ostaa. Tällainen lista oli jossain (hesarissa?):

Moottoriviat:
- Moottorinohjausyksikön vikoja siihen joutuneesta öljystä johtuen.
- Moottorin öljyvuotoja.
- Jakohihnavikoja.
- TDI-mallissa ruiskutuspumppuvikoja. (mitähän mallia tämä tarkoittaa?)
Vaihteiston ja voimansiirron viat:
- Öljyvuodosta johtuvia vaihteistovikoja.
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat:
- Raidetangon pää murtuu.
Ruosteviat
- Teräsosat ruostuvat alumiiniosien liitoskohdista.

Tuleeko muuta erityisesti tarkastettavaa mieleen?

Saksassa taitaa olla ainakin TÜVin asemat, kun tekevät jotain kuntotarkastuksia, mutta olisi lienee hyvä käydä läpi vielä erikseen kaikki yleisimmät tyyppiviat.

Pahoittelen kyselyikääni Smile, mutta tässä projektissa tuntuu olevan uskomattoman paljon kysymyksiä, vaikka kotiläksyjäkin tässä on jo melkoisesti tehty. Olisin kiitollinen kaikenlaisista kommenteista, kokemuksista ja linkeistä autonhankintaprojektiani kohtaan.
Reply

Messages In This Thread

Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
  Defender ulkomailta? vesku 41 25´421 13-09-2017, 01:41
Last Post: HNT
  Kommentteja Lantikan kunnossapitoa ajatellen rejouni 7 4´747 14-05-2010, 12:19
Last Post: Nisu

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)