Noin, tulipa hankittua Defelle seuraaja, Discovery 2 TD5 manuaali askilla.
Disco
Eli raivo vakio lukuunottamatta lisävaloja ja mukana tulevia vanteettomia all terrain renkaita. Jotainhan tuolle pitää tietysti tehdä, eli alla listaa tulevasta:
- korotus - Tehty
- perien ja ohjausvarsien suojat - Tehty
- Kunnolliset maastorenkaat - Sopivammat haussa
- Vinssi + kunnon vetopisteet - Tehty
- Kattoteline
- Maastovalot
- Helmojen vahvistus ja tree sliderssit - Vaiheessa
- Tupla akut
- Lukko taka-akselille
- Jakolaatikon lukolle käyttövivusto
Noilla päässee taas alkuun ja sinne suuntaa minne pitäisi päästä. Alla vielä kuva toivotusta lopputulemasta...
![[Image: DSC_0492.JPG]](http://2.bp.blogspot.com/-X3mbxWcURkU/T-tJuGJbwzI/AAAAAAAAAZ8/LltnUZj5Vv8/s1600/DSC_0492.JPG)
Nice 8) !
Meinaatko laitta myös noi "facelift" etuvaloumpiot?
Oli suunnitelmissa. Tosin en vielä ole opiskellut, että meneekö ns heittämällä vai vaatiiko isompaa jumppaa. Xenon muutos sarjakin kävi mielessä kun tuosta löytyy nuo lampunpesurit mitä se muutos vaatii.
Pata Wrote:Oli suunnitelmissa. Tosin en vielä ole opiskellut, että meneekö ns heittämällä vai vaatiiko isompaa jumppaa.
Jotenkin muistelen lukeneeni, että toi vaihto olis ollut aika "bolt on"-homma.
Renkaat tulee ensimmäisenä vastaan, ideana kun on työmatkojen lyhentymisen jälkeen pärjätä yhdellä renkaalla ympäri vuoden. (Ja vaihtoehtona on huonon aamun kohdalla tehdä etätöitä.) Coopperin Discoverer STT renkaat on pyörineet mielessä, koossa 265/75/16. Mahtuvatko vakio korkuisen alle, jos vanteina on modulaarit ET8?
Korotusta on suunnitelmissa about 2" verran. Onko jousi/iskari suosituksia? Tarvitseeko käännettujä tukivarsia vai meneekö vakioilla?
Pata Wrote:Oli suunnitelmissa. Tosin en vielä ole opiskellut, että meneekö ns heittämällä vai vaatiiko isompaa jumppaa. Xenon muutos sarjakin kävi mielessä kun tuosta löytyy nuo lampunpesurit mitä se muutos vaatii.
hienon näköinen peli. laita vaan ne facelift valot. tekee autosta reippaasti uudemman näköisen. mielenkiintoinen projekti tulossa sekä auton että reissun tiimoilta. taustalla seuraillaan :wink:
ei kannata laittaa noita xenon muutoksia kun ne ei toimi hyvin rihlatulla lasilla olevissa umpioissa eikä ne ole laillisetkaan sellaisissa. ne häikäisee ikävästi vastaantulevia hajavalon takia.
Jos xenonit laitan, niin ne tulee noihin facelift umpioihin. Sillon on kirkas lasi, eikä pitäisi tulla tuota hajavalo ongelmaa. Mutta katsotaan nyt. Noi on niitä viimeisimpiä muutoksia.
Onnea hankinnasta, siisti peli!
Hetken olin huolissani kun puskaradiot kertoivat että sivuston Adminilla ei ole enää Rover-kalustoa... nyt voi taas nukkua hyvin :lol:
Onnea "uuden" auton johdosta!
Onko tuo tosiaan normikorkuinen? Näyttäisi olevan reilusti tilaa pyöräaukossa... Matalat renkaat ehkä?
Itse näen auton livenä vasta perjantaina, sittenhän tuo selviää. Tietysti ei haittaa, mikäli on jo korotettu valmiiksi. Onpahan yksi kohta vähemmän listalla mitä pitää tehdä.
Joku oli ehtinyt ennen mua viemään auton oikeanlaiseksi.
Disco 35 renkaat
35" renkailla ja näyttäisi ettei kaaria ole leikelty. Vanne vaikuttaa 15":lta, sopiiko tuommoinen vanne? Ulkomaan elävät laittavat BMW:n 15" vanteita alle, että saavat renkaaseen profiilia.
Offipalstan puolella olisi passelisti 35" KM2 MT renkaat 5kpl setti 15" modulaareilla kaupan...

hock:
Muutaman kerran oon tän bongannu kaupungilla. Komee peli livenäkin... siitä sit rakentelusuuntaa =)
Nyt on kunnon auto Padalla ensikesän reissuun!
Löytyykö ilmastointi? :wink:
Pata Wrote:Joku oli ehtinyt ennen mua viemään auton oikeanlaiseksi.
![[Image: 10841476864_1f2fbd1045_z.jpg]](http://farm6.staticflickr.com/5498/10841476864_1f2fbd1045_z.jpg)
Toi sama oli pitkään Nettiautossa, näköjään yhtä järkyttävä hinta RintaJopilla

hock:
Taisi nousta pari tonnia, kun siirtyi poriin?
Kova hinta vanhasta discosta. Pitkään pysyy myynnissä.
Pata Wrote:Offipalstan puolella olisi passelisti 35" KM2 MT renkaat 5kpl setti 15" modulaareilla kaupan...
Ne vanteet on Land Roverin isolla jaolla,ei sovi Disco kakkoseen

Jep, saattaa muutenkin olla parempi pitäytyä aavistuksen pienemmissä pyörissä. Palaan alkuperäiseen suunnitelmaan 265/75/16 renkaista. Pikkuisen enemmän levittävät vanteen houkuttaisi saada ja peltivanteina luonnollisesti. Vaihtoehtoja ei tunnu hirveästi olevan, kaikki tarjoavat aluvanteita. Onko kellään tietoa mistä saisi? Paddock tarjoaa +25 ET:llä modulaareja, löytyykö muita vaihtoehtoja?
Sitten päästäänkin siihen kaikista hauskimpaan, eli renkaan valintaan. Discolla kurvaillaan hyvin vaihtelevilla alustoilla kestopäällysteestä kuoppaisiin hiekkateihin ja sitä kautta mutaisiin polkuihin. Talviolosuhteissakin olisi kiva pärjätä. Kaikkea ei voi saada, mutta mahdollisimman laajan alueen käyttörengas olisi hyvä. Suurin osa ajoista tapahtuu kuitenkin tieuralla. Nyt on tullut selattua vanhoja rengaskekusteluja läpi ja periaatteessa on kolme vaihtoehtoa.
1. BFG AT Tähän varmasti verrataan kaikkia eri vaihtoehtoja. Eli pidetään tätä ns. nollarenkaana. Toimii vissiin talossa ja puutarhassa. Pata jr kurvaili lumilla hienosti viime talvena, eli toiminee myös talvirenkaana.
2. Cooper Discoverer STT luettu hyvää ja huonoa samassa suhteessa. Talvi ominaisuudet mietityttävät.
3. Goodyear Wrangler Duratrack
Tuolla kuulemma pärjäisi jopa talvella. Subahan noilla kurvaili Defenderillä vissiin lumillakin jos muistan oikein. Mutta miten kestävä mahtaa olla kivikossa. Ilmeisesti enemmän katurengas kuin edelliset.
1, Facelift valot eivät ole Bolt-On. Siinä saa oikeasti jo vähän harrastella, että ne saa sopimaan. Ei se mikään ylitsepääsemätn homma ole ja on niitä tehty, mutta työtunteja menee yllättävän paljon.
2, Varmista rengaskoko. Jos aiot ajaa yhdellä setillä niin 265/75R16 on vähän huono, ellet satu tuntemaan jotain höveliä leimamiestä... Se nimittäin ei ole enää katulaillinen rengaskoko ilman poikkeuslupaa... D2 vakiokoko taitaa olla 255/65R16 ja tuo 265/75R16 ampuu siitä yli 66mm sen sallitun 51mm sijaan.
Mä oon vieläkin sitä mieltä, että BFG:n AT on jo vähän aikansa elänyt, mutta hyvä nollarengashan se on.
Olen itse ajanut Cooperin STT:llä about kaikissa mahdollisissa olosuhteista (lumella, jäällä, mudassa, hiekassa, kalliolla, motarilla, jne jne jne) n. 40 000km ja mun mielestä ne on aivan passelit sekakäyttöön. Hiekassa se syö itseään helposti vaan syvemmälle (niinkuin kaikki karkeat mutarenkaat) ja talvella pito on huono verrattuna oikeaan talvirenkaaseen (niinkuin kaikilla mutarenkailla) mutta ei ole mun Defen alla ollut mitään rasittavia ulinoita, tärinöitä tai huminoita maastossa taikka maantiellä.
Kokemusat löytyy myös BFG AT

ta ja Noksun Rotiivasta, ja yhden jeeppiläisen kanssa ollaan juteltu BFG AT vs Duratrac. Hän oli vaihtanut ensimmäisistä jälkimmäisiin. Kehui kyllä yleisrenkaana ihan hyväksi.
Tosin näin ikuisena hifistelijänä sanon, että Cooper tekee nykyään kyllä myös ST-Maxx versiota, jossa on sama vahvistettu runko kuin STT

sä, mutta Duratracin kaltaisella AT kuviolla. BFG AT ja Duratracin kyljet eivät ole samaa vahvuutta kun STT

sä ja ST Maxxissa.
Joo, leimarengas setti on olemassa, eli sen suhteen ei ole probleemaa. Cooperit taitavat olla meikäläisen valinta renkaaksi. Vielä pitäisi ratkaista vanne kuviot.
Mä saatan tietää jonkun jolta vois löytyy 6kpl 235/85R16 STT setti hyväkuntoisena...

Mullahan on talvirenkaana (ja MPK kurssin tokapäivä

tollaset ST Maxxit ja hyvinhän ne viime talven toimi. Tosin laitatin niihin nastat joten ei sellaisenaan vertailukelpoinen kokemus nastattomaan.
Nonni, nyt se auto vihdoin saapui.
image
Positiivista oli se, että auto onkin rekattu pakuksi viidellä pehmeällä penkillä. Ns kaksikäyttöauto. Pienentää tuota veroa mukavasti. Tämän lisäksi alustaa on korotettu parin tuuman verran, kun vertaan siihen mitä kävin vakiokorkuisia ajamassa. Mukana tulleet BFG AT renkaatkin olivat hyväkuntoisen, joten ne taidetaan ruuvata alle, kun saadaan levittävät vanteen hommattua. Yhdelle 245/75/16 renkaalle olisi tarve, niin saisi vararenkaan samaa kokoa ja kuviota. Jos löytyy nurkista, niin ostan pois.
Huomenna pitäisi sitten mennä katuslikseillä koittamaan miten etenee Lammilla. Toivon mukaan ei kolise, koska toistaiseksi on koriltaan suora ja naarmuton...

Pata Wrote:Positiivista oli se, että auto onkin rekattu pakuksi viidellä pehmeällä penkillä. Ns kaksikäyttöauto. Pienentää tuota veroa mukavasti.
Ei kyllä pidä paikkaansa...pakun saa pienellä verolla ja silloin on kaksipaikkanen, kaksikäyttöautoksi saa pakun muutoskatsastettua kyllä viidellä istumapaikalla, mutta vero on silloin sama kuin henkilöautossa.
Komppaan Kaitsua.
Edit: tosin pakettiauton henkilömäärää ei tiettävästi rajattu kahteen, eli paku max 3hlö. Ellei tuu kuutiot täyteen ja istuta kiinteän seinän takana kääntyvillä istuimilla selkä menosuuntaan. Selkä menosuuntaan istuimilla kuutiorajat täyttävillä ei nykyään tarvitse kikkailla istuinpaksuuksilla.
No hittolainen, sitten tuo ei juurikaan eroa Defenderin veroista. Taidan käydä leimaamassa henkilöautoksi, niin saa laillisesti ajella 120km/h.
Kaksikäyttöauton käyttömaksu sama kuin henkilöauton.
Istumapaikkoja pakettiautona tosiaan 5, siinä olet oikeassa.
Oisko ideana pakettiautona alv:n vähennys? Eli jos yrityksen auto...
Edit: kannattaa varmistaa myös vakuutusten hinta. Henkilö-/pakettiautossa yleensä eri hinnat.
Olikos tossa vielä joku sellanen homma, että jos on tuotu pakuna aikanaan Suomeen mahdollisesti pienellä verolla, voi henkilöautoksi muutettaessa tulla jonkunmoinen autovero maksettavaksi? Kuka tietää tän?
Ja pakussa/kaksikäyttöautossa jos on ABS ja turvatyynyt saa ajaa satasta... 8)
Kaitsu Wrote:Ja pakussa/kaksikäyttöautossa jos on ABS ja turvatyynyt saa ajaa satasta... 8)
Defeen ei saa turvatyynyä, mutta kun se on tarpeeksi kevyeksi pakuksi rekattu, saa ajaa satasta, niinkuin esim. minä.
Tai sitten en tee mitään. 100km/h on otteessa oleva rajoitus. Ja kun ei ole 80 lätkää tai mitään, niin taidan lasketella menemään muiden mukana.
Veroschaissen sijaan voisi siirtyä kivempiin aiheisiin. Mistä löytäisi ohjausvarsien suojan teräksisenä. Alumiinisia löytyy, mutta materiaali ei houkuta. Itse tekemällä tietysti saa, mutta jos löytyisi kohtuu rahalla valmis.