Rover Ystävät ry Keskustelupalsta

Full Version: Range L322
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Viimeaikoina on useasti tullut mieleen hommata päivittäiseen käyttöön automaattivaihteinen rover-tuote ja hankkia erikseen sitten sarjalainen tai RRC semmoiseksi peliksi, jolla tulisi mentyä myös metsään. Nykyisellä Defellä en sitä kuitenkaan tee kun auto on siihen mielestäni turhan arvokas.

No siis varsinaiseen aiheeseen. Minulla olisi nyt mahdollisuus vaihtaa auto tuollaiseen isoon Vogue Rangeen TdV6-koneella. Ajettu 179 tuhatta. Huollettu ja ainakin omistajan mukaan hyvin pidetty peli.
Laatikko on jo vaihdettu ja suutinremppa hoidettais ennen vaihtoja. Saisin vielä rahaakin, jolla hankkia harrastepeli.
Onko ajatuksellani järjen häivääkään vai ei?
No jos Defellä et metsään aio, niin onhan toi Range ihan toista ajaa maantiellä ja varmaan turvallisempi. Vaikka onhan Defe taas omassa karuudessaan hieno peli myös...

Jos mulla ei olis työnantajan (vääränmerkkistä) työsuhdeautoa ja pitäisi olla oma "uudempi" käyttis niin itse kyllä ehkä silloin laittaisin ton L322:en... 8)
Järkevämpi käyttöauto tuo L322 on varmaankin.

Turvallisempi, mukavampi...

Haittapuolina, että jakkaroita ei ole niin monelle ja ulkonäkö ei ole niin karu kuin Defessä.

Elektroniikkaahan tuossa on vaikka muille jakaa, mutta mitä sitten?

Enköhän minäkin jossakin vaiheessa tuommoisen Rangen hanki - kunhan vähän vielä halpenevat.

Tai sitten haen ulkomailta...

Kannatusääni siis täältä Big Grin
Range-miehenä pidän tietysti Pappa/Iso-Rangesta. Oilywadderin tapaan uskon että joskus vielä sellaista ajan. Muutamassa olen ollut kyydissä, yhdessä niistä myös hetken maastossa, ja kyyti oli aina todella hienoa: hiljaista, yleellistä ja jotenkin vaan vakuuttavaa. Penkkiluku teille riittää ja varmasti mahtuu Simokin mukaan.

Sitten miinuksia. Olen kuullut että laatikko hajoaa (tuossa toki jo korjattu), ja sen elektroniikan kanssa tulee varmasti hommia. Ylipäätään ylläpitokulut saattavat olla korkeat siis muistakin kuin vain käyttömaksuista johtuen. Ja jos ajo on etupäässä yksin, voi tietysti miettiä tarvitaanko liki kolme tonnia kamaa ympärille - tämä tietty koskee kaikkia suurempia autoja. L322Confuseden jällenmyynti voi olla kimuranttia; hintaa ja ikää kun väkisinkin on.

Mutta onhan se aivan hemmetin komea auto!
Kiitos vastauksista.
En mä oikeen tiedä mitä pitäis tehdä.. Toisaalta houkuttelee tuon Rangen hiljainen ja ylevä kyyti ja sitten taas toisaalta Defenderissä on meisseliä enemmän kuin missään muussa autossa..
Halvempi defe ja käyttöauto erikseen vois tietty olla yks ratkaisu, mut toisaalta kun kerran on päässyt puman puikkoihin ni askel taaksepäinkään ei tunnu ehkä oikealta. Tää nyt on tämmöstä ääneen ajattelua vaan Big Grin

Guest

Sanoin itselleni silloin kun sun entinen S3 päätyi Sipooseen että nyt ei mene kauan ennen kuin Vesku on taas autokaupoissa... :wink:

Onhan se L322 hieno auto, ja saattaa ollakin että niitä tulee enemmän myyntiin nyt kun L405 on markkinoilla ja jokainen itseään kunnioittava moljonääri pitää hetieilensamantien vaihtaa vanhempi uudempaan. Se voisi vaikuttaa positiivisesti vaihtoautojen hinnoitteluun. Kenties. Ehkäpä.

Andy
Joo. Joku onnellisuuskeskus aivoissa huutaa taas hoosiannaa ja siks on interweppi taas kuumana ja vehkeet polttelee Big Grin

Jos tuosta pumasta sais helpolla ja kohtuuhintaan automaattivaihteisen ni sehän ois parhautta, mut kun se taitaa maksaa asennettuna Englannissa vähintään 6000 euroo ni karkaa täysin budjetista. Siks mä aloin taas kattoo noit muita vaihtoehtoi. Kai tää ohi menee koht ja tajuun, et mul on jo maailman hienoin auto jollasta oon aina halunnu!
Pitää varmaan taas ostaa ja myydä bassoja ja vahvistimia ja traktoreita ynnä muuta jotta GASConfusedsin saa tyydytettyä Big Grin
L322 on ruma. Ihme möhköfantti jossa on auton mittasuhteisiin nähden liian pienet pyörät.

Mutta jos sellaisen silti tahtoo niin... Big Grin

...Kannattaa pitää mielessä, että vaikka itse auton saisikin halvalla niin noiden arvokkaampien ajokkien korjaushinnat voivat silti olla lähes samoja kuin mitä ne ovat niillä uutena olleet. Ts. osat maksaa ihan helvetisti ja itse et tee juuri mitään.

Järkeväksi valinnaksi en itse kyllä sanoisi... Smile

3.2 Puma Defender automaatilla, ja eikun säästämään. Wink
Munsta kyllä hieno peli!
No nyt mä vasta tajusin, et sehän on melkeen sama peli tekniikaltaan ku bemarin X5. Kiinnostus lopahti!
Automaatti edelleen kyllä haaveissa, mutta kaippa se siitä rauhoittuu. Meinaan mieli Big Grin
Musta tuntuu et nyt on aika rekisteröidä se Defe vaimon nimiin niin loppuu nää hypoteesit autonvaihdosta... Big Grin
Joo. Jä mä otan sen automaattivaihteisen Volvon Big Grin
vesku Wrote:Munsta kyllä hieno peli!
No nyt mä vasta tajusin, et sehän on melkeen sama peli tekniikaltaan ku bemarin X5. Kiinnostus lopahti!

Joo, mutta kopan piirteissä on mun mielestä saatu kuitenkin paremmin Classicin muotoja mukaeltua kuin P38Confusedsa....eli kyllä se mun mielestä kanssa näyttää ihan hyvältä tollaseks uuskoppaseks...

HNT Wrote:L322 on ruma. Ihme möhköfantti

Sehän on niin, että toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä, kolmas molemmista :wink: :lol:

Sä ootkin vielä nuori ja mulla jo maileja sen verran takana, niin ehkä toi "pappamalli" siksi miellyttää silmää.... :wink:
Mun mielestä vanhan Sportin mittasuhteet on ihan nappiin. Vastaa Classicia kaiken parhaiten. Uudessa Sportissa taas on liikaa sitä keulan tennispallo muotoilua. Ja yhteneväisesti kaikissa liian isot vanteet.... Disco 4 on mun mielestä huomattavasti paremmin muotoiltu laatikko kun L322...

L405 eli uusi iso Range oli kuvissa ihan oksettava, mutta nyt livenä muutaman nähneenä voin sanoa ettei se nyt ihan niin paha ole kuin kuvissa, mutta melko ruma silti. Linjakas se kait on, mutta mun mielestä tuollaisessa kolossissa aerodynaamiset muodot ja leikkaukset näyttävät vähän hassuilta.

Kantti kertaa kantti ja pinoon ***kele! Kunnon tankki sen olla pitää. Lantrooberin. Kaikki korealaiset voivat sitten kasata niitä muovisia muotoiluihmeitä.

Kuka nyt kuulostaa vanhalta, häh? Big Grin
HNT Wrote:Mun mielestä vanhan Sportin mittasuhteet on ihan nappiin. Vastaa Classicia kaiken parhaiten. Uudessa Sportissa taas on liikaa sitä keulan tennispallo muotoilua. Ja yhteneväisesti kaikissa liian isot vanteet....

Välihuomatuksena, uudessa sportissa on noin 31" renkaat vakiona kun vanhassa on nahtusta vajaat 29". Tämä on iso plussa jos ja kun sen vie metsään ulkoilemaan. Vanteista olen kyllä samaa mieltä.

Rahalleen saa kyllä varmasti eniten rangea nykyään nimen omaan tolla III-Rangella ja alkupään td koneilla, mikä ei tosiaan ole tdv6 vaan toi bimmerin kone. Tämähän sinänsä on kiva koskapa siinä on ketju, eikä kuminauha, varsinkin jos asuu Oulussa. Big Grin Tosin surullisena puolena on toi automaagiloota, ikiöljyineen. Sad
LR4/Disco 4 alle menee 33" Smile

[Image: 555108_10151775363023275_77475630_n.jpg]
Niin mun pointti oli se että jos lähtökoko on 31" laillisesti alle saa sen 33". Sehän on jokaisen asia haittaako laillusuus vai ei. Näissä uudemissahan on muutenkin nihkeetä toi kun ei saa laittaa uutta puskuaria eikä muutakaan jos ei oo e-hyväksyntää. :-(
Defenderissä vara parempi. :wink:
Mikä laatikko tossa L322Confusedsa muuten on kun se noin helposti porsii?

Onkse ees ZF?
Automaatti on ZF:n. Siinä on varmaankin käynyt mitoitus virhe kun on haluttu säästää eli automaatti on sama kun esim 530d e39 bimmerissä. Siihen se riittää juuri ja juuri, mutta melkein tonnia painavampi maasturi onkin sitten jo liikaa. Vieläpä kun rangella saa kiskoa 3500kg kärriä niin koville joutuu. Tämän kun yhdistää vielä tuon ajan ikiöljy ajatteluun niin ongelmia voi seurata. Ikiöljyssä kun on omat riskinsä jos ne päättää vaihtaa ja toisaalta yhtälailla on riskejä jos ei vaihda.

Tosin toi laatikko on mainetaan parempi. Ainakin aikasemmin tehdaskorjattu laatikko ei maksanut omaisuuksia saksata ostettuna.
e39 dieselbmwConfusedsä on GM:n laatikko...
Interwebin mukaan TD6:n (M57) perää on pultattu GM:n 5L40E joka olisi suunniteltu 340Nm silmällä pitäen. Confusedhock: TD6 (M57) laiskimman version vääntö on jo 390Nm ja chippaamalla enemmän. Tämä saattaa tietenkin aiheuttaa epäilyksen laatikon eliniästä. :lol: Aika paljon näytti löytyvän keskusteluita laatikon vahvistamisesta 5L50:n tasolle (max. 422Nm) ,joten ehkei tuo nyt ihan mahdoton kompastuskivi ko. mallissa ole. Seuraava sulake taitaa olla sitten perät. :roll:
ei se patonginpurijoitten lisenssillä valmistama GM:n loota tahdo kestää Bemarissakaan vakiona. Saati sitten painavammassa Rangessa.

omassa ex-530dConfusedsä tosin pelasi hienosti.
Pääsulake siis sisältää vaihdekepin 8)
L322 käyttöautona on mielestäni ihan OK. Mielipide perustuu n. 2 vuoden käyttöön, n. 26 tkm ajolla. Toistaiseksi olen pystynyt tekemään tarvittavat huollot / korjaukset itse. Osien saanti on hyvä, netti auttaa useimmin, eikä osien hinnatkaan ole aivan hirveitä. Bensiinin kulutus on ollut keskim. n. 14 l, olen kyllä maantielajossa päässyt 12 l/100km keskinopeudella 90 km/h.

Siis + ääni L322:lle.

t. MaSa

ps. Harkitsen nyt päivityksen hankintaa, eli haku Saksasta tms. -06 / -07 malliin.
Aika jännä kun ovat kuiteskin tunkeneet saman ikäseen Disko 3Confusedeen ZF lootan, ja moottoritkin ovat ihan eri perheenjäsentä.. Bensakonekkin on Jagen eikä bemarin pashetta.. Mutta ei toi TDV6 kaan herkku ole.. Saatikka bimmen 3.0..

Tosta L322 GM laatikosta. Eräs palstalainen vaihtoi rangeensa uuden lootan jokunen vuos sitten ja nyt syksyllä myi autonsa pois. Uudella lootalla ajettu kait 100tkm jos ulkoa muistan oikein. Öljyt vaihdettu säännöllisesti olikohan 40tkm välein. Ja nyt laatikosta tulee metallisilppua öljynmukana. Jospa se sitten toimis vielä hetken kun lastuaa. Öljynvaihto on tieten tehty vaan vaihtamalla, ei huuhtelemalla.?

Ei yhtään ääntä näille uudemmille metallisorveille.
Olen näillä näkymin palaamassa takaisin Suomeen vuoden sisällä ja tarkoitus olisi tuoda L322-sarjan Rankku muuttoautona vuonna 2015 ennen kun veronalennus ehkä poistetaan.

Seuraavat mallit ovat pohdinnassa:

L322 vm. 2004 tai 2005 TD6: Etuina ilmeisesti luotettavin(!) tekniikka pl. automaattilaatikot. 2005 mallissa olisi käsittääkseni korjattu myös aika lailla pikkuvikoja ja siinä olisi uudet sähköt.

L322 vm. 2007 tai 2008 TDV8: Turhan useasta myynnissä olevasta autosta on vaihdettu joko moottori ja/tai jakolaatikko. Ilmeisesti turbot hajoavat näistä kohtalaisen helposti ja pahimmillaan vievät moottorin mukanaan.

Ajokilometrejä on tiedossa toistaiseksi aika vähän, joten bensakone ei ole poissuljettu. Tiedossa ei ole myöskään vetohommia.Varustetaso ei ole itselleni kovin tärkeä, mutta tietysti jälleenmyyntiarvoa ajatellen oleellinen.

Veronalennusta voi saada enintään 13 450 euroa ja siksi tulisikin laskea paras yhtälö tuon veroalen saamiseksi kokonaisuudessaan (tietysti ilman, että pitäisi maksaa juurikaan tuon rajan ylittävää osuutta).

Virossa on aika hyvä valikoima näitä autoja yksityiseltä mutta miinuksena on teiden raskas suolaus, takuun puuttuminen ja kirjava huoltohistoria. (Asun tällä hetkellä Tallinnassa)

Saksasta voisi löytää sopivan yksilön jopa liikkeestä ja 24kk takuulla, mutta sopivan hankkiminen vaatisi enemmän aikaa ja vaivaa.

Optimaalinen tilanne olisi, kun autosta ei pitäisi maksaa veroja Suomeen, sen arvo olisi kolmen vuoden päästä hankintahintaa mahdollisesti korkeampi ja autolle ei tarvitsisi tehdä yksittäisiä kalliita remontteja (esim. vaihteisto, jakolaatikko, moottori, turbot).

Onko hyviä ehdotuksia? Budjetti on aika lailla max 22t.
Päädyin viimein ostamaan vm. 2003 L322Confuseden, sinisenä HSE-tason varusteilla. Reilu kolme tuntia tuli suoritettua koeajoa kaupungissa, maantiellä ja motocross-montulla, testattua koko elektroniikka läpi, nostettua auto ilmaan korjaamolla sekä tarkistettua viat kunnollisella lukijalla.

Auto on tuotu Belgiasta viime vuonna tarttolaisen autokorjaamon toimesta, jonka jälkeen siitä on korjattu vaihdelaatikko, etukardaani/diffi sekä vaihdettu uudet etuilmajouset. Ajokilometrejä oli mittarissa 204t, mutta asiasta ei ole varmuutta.

Vielä ennen luovutusta autoon vaihdetaan uudet etulevyt, asennetaan "recovery point" taakse, alusta käsitellään kokonaisuudessaan ruosteenestoaineella, alkuperäisille vanteille isketään uudet kesäkumit ja Land Roverilta tilataan toinen avain.

Selvisin alle puolella kaavaillusta budjetista.

Auton luovutus on vapun paikkeilla jolloin aloitan siitä uuden projektiosion.
sass Wrote:Päädyin viimein ostamaan vm. 2003 L322Confuseden, sinisenä HSE-tason varusteilla.
Suomessa siis 1kpl lisää onnellisia AUTON omistajia!!!

Onneksi olkoon "uudesta" laitteesta!
Joulukuussa tulee 8 vuotta vuosimallin 2003 L322 td6 koneella jokapäiväisessä käytössä, jolla siis oli ajettu Saksasta maahan tuodessa 110t ja nyt mittarissa on jo yli 270t.

Viat/korjaukset so far:
Etuperä laitettiin Suomessa aikanaan Inchcapella takaisinkutsuna, vaihteiston turbiini vaihdettu ja peruskunnostettu ja ilmaiskarit kertaalleen omaan piikkiin.

Polttoaineen siirtopumppu, ohjaustehostin ja hammastanko uusittu kertaalleen ja lisäksi jarrulevyt pariin kertaan. Kuljettajan oven pahvin uusin myös kun käsinoja repsotti.

Viimeisin korjaus pari vuotta sitten oli etuapurunko jonka havaittin ruostuneen melkein puhki ja se vaihdettiin Huoltorepissä pari vuotta sitten. Tehtaan jäljiltä ei ilmeisesti ollut ko. kohdassa kunnon massausta. Muualla ei ole vielä ruostetta näkynyt. Löysin ebaystä ko. etuapurungon käytettynä parilla sadalla eurolla, osat saa näihin jo muutenkin ebaysta jtai Britpartsista tilattua järkihintaan.

Muita vikoja ei oikeastaan tule nyt mieleen, tietty puslia, koiranluita tms on mennyt muutama sarja. On muuten aika hentoista palikkaa siellä edessä, eli kannattaa jarrutella hidastetöyssyihin jotta kolinaa ei ala kuulumaan mukulakivillä. Kun on viimeaikoina malttanut ajella rauhassa ei alustassakaan ole ollut mitään uusittavaa pariin viimeiseen vuoteen.

Sähkövikoja ei ole ollut oikeastaan koko aikana, akkua nämä tosin pikkaisen kuitenkin purkaa, joten on syytä olla Ctekkilaturinjohto akun kenkiin asennettuna, -ilmeisesti BCU-yksikkö ei mene kokonaan nukkumaan ainakaan siis ennen kun akku loppuu. Eli jos lentokentälle jättää viikoksi niin voi varautua jumpstarterilla käynnistämään kärryn Suomeen palattuaan. Olen pikkaisen ajatellut päävirtakytkimen asennusta. Akun tyhjeneminen on jonkinlainen tyyppivika.

Summa summarum:

Se on vaan niin, että parempaa kyytiä ei vieläkään ole tullut saatua millään autolla -kerran range aina range. Valtaistuimen ajovakaus ja äänieristys on huippuluokkaa. Veneen vetämiseen ei varmaan ole missään tehty parempaa laitetta, olen vetänyt 3.300 kiloista venetraikkuyhdistelmää monta vuotta ilman ongelmia (viitosta ei tietty saa käyttää). Aikanaan tuli chipattua auto Harisella nelivetopenkissä, reilu parisataa heppaa ja 650 newtonia ei todellakaan hajota autoa kun ymmärtää olla kenkimättä valoissa.

Kaupungissakin möhkö on helppo käsitellä kun kulmat näkyy kurkistelematta ja kääntöympyrä on kohtuupieni, ja edessä ja takana on tutkat ja peruutuskamera (tosin enää en ole omia puskureita varonut ;-).

Sadekelillä ajellessa on boonuksena lisäksi kiva silmäillä konepelliln tunnuspokkauksiin kertyvää järveä :-)

Kulutus on keskimäärin sekalaisessa ajossa 14 litraa/100 km, lapinreissuilla 9-10 litraa rikesakkorajalla.

Eihän nämä L322Confusedet siis tietty mitään tojotoja ole, mutta näidenkin kanssa kyllä pärjää.. Kyllä oon hemmetisti tykänny kärrystä -koppihan on jo kuin perheenjäsen. Kanttikertaa kantti muotoilu on mielestäni ajattoman yksinkertaista, äijämeininkiä löytyy, mutta tyylillä.

Eikun ostoksille vaan kaikki, nyt on kärryjen hinta jo kohdallaan.
Juu kärryjen hinnat on kohdallaan samaten kun korjaus/varaosakulutkin. Köyhän ei kannata ees unelmoida tuollasista autoista. Enemmin tavallisen tallaajan kannattaa hommata se 500tkm ajettu D2nen tai D1nen/RRC..

Tai sitten ottaa kunnolla autolainaa että on se 5000e korjausrahaa..
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11