Heipä hei!
Olen etsimässä harrastuksiin ja perheen kuljetustarpeisiin maasturia ja lähinnä viimeisen vuoden aikana mielen syövereissä on pyörinyt enää kolme todellista vaihtoehtoa. Siis G-mersu, Hdj 80 ja pitkä defe. Näistä G:n ja Defen välillä ilmeinen valinta tehdään. Kummastakaan ei ole kokemusta mutta molemmat saa sijansa ja arvostuksensa erityisinä oikeina maastureina. Defen kanssa olen kylmät tyypit ottanu ja jutellu monen defemiehen kanssa. Siis hyväksyn sen hyvin pitkälti sellaisena kun se tunnetaan. Siitä joko pitää tai sitä vihaa.
Mutta muutamia askarruttavia asioita mielessä pyörii ennen kuin tulee liikekannallepano ja sopivan kohteen löytyminen. Tällähetkellä nettiautossa on kaksi kiintoisaa kohdetta, molemmat vuosimallia 2005 eli loppupään td5 koneisia ja 9-hengen versioita. Täyttävät siis kriteerit siinä mielessä.
Sitten niitä mielipiteitä muutamaan kysymykseen liittyen.
1. Ensinnäkin olenko vastuuton perheenisä jos talvella kuljetan vauvasta teini-ikään olevia lapsukaisia kylmäksi moititulla deffalla jossa lasit kuulemma ei juuri auki pysy ja kieli kuurassa matkataan. Onko ne oikeasti niin kylmiä. Kai sentään county varusteinen lisälämmittimillä varustettu defe sulana kyytiläiset pitää.
2. Vedän paljon 2000kg:n painoista suurta ja leveää asuntovaunua, viihdymme retkillämme luonnossa ja usein lomakohde ja leiri on kehnojen sorateiden päässä, josta sitten mielellään autolla siirtyisi vieläkin syvemmälle korpeen kalastelemaan ja marjastelemaan. Riittääkö voima painavan taakan hinaamiseen vai löydänkö itseni teiden tukkona keskisuomen ja lapin ylämäissä. Kuvittelisin että vaihteiston välitykset ja suht vääntävä kone kykenevät ihmeellisiin suorituksiin mutta mikä on asian laita oikeasti. Kestääkö tekniikka pientä voiman lisäystä, eli egr:n tappo + lastutus + isompi cooleri ja turbo, kuitenkin niin että konttorikäynneistä selviäisi ilman tekniikkavaihtojumppaa. Tämä siis lähinnä optiona mikäli voimanpuute sattuisi vaivaamaan.
3. Tarviiko kuulosuojaimia, onko kelpo keinoja äänieristyksen paranteluun. Mainittakoon että nykyinen väyrysmersukin sai lisä-äänieristystä ja teki hyvää siis autolle, samoin voiman lisäys yms hienosäätö. Mutta en vertaa defeä ja väyrystä mitenkään, painivat omassa sarjassaan omilla ominaisuuksillaan. Mutta koska hankkeessa on mukana myös kriittinen rouva (defet muka rumia) niin tahtoisin selvittää muutamia perusasioita näillä kysymyksillä ennakkoon. Jo vuosia on houkutellut ajatus hieman tuunatusta defestä, jossa siis äänentoisto ja matkustusviihtyvyys olis paranneltu. Offia en ryhdy ajamaan mutta tiettömiä taipaleita matkalla sattuu eteen, etenkin talvella. Kiitollisena odotan kommentteja. Ja siis nettiauton 2005 vuoden pari mustaa defeä siis siintää silmissä, jotain niillä mausteilla perusvarusteltua perheen kuljetinta. Bussia en siis osta, en!
Mielestäni noihin kriteereihin sopisi huomattavasti paremmin discovery/range. Defender kuitenkin on, noh, työkalu, ja sellaisena se tahtoo pysyä vaikka yrittäisi mukavampaan suuntaan viedä. Tosin tuon ikäiset discot/ranget eivät nyt enää ihan oikeita maastoautoja ole, ja ovat vähän eri hintaluokassakin. Mutta viisaammat sanokoon mielipiteensä.
3000kg perävaunua oon td5 defellä vetänyt aika paljonkin, ei se tientukko ole mutta mistään raketista ei voida kuitenkaan enää puhua. Sanotaan näin että suoriutuu kyllä ihan hyvin tuosta 3 tonnin perävaunusta. Eli varmaan yhdistelmämassa suunnilleen sama kun auto reissulastissa+2000kg vaunu.
Tervehdys!
Sanon, vaikka en haluaisikaan, että jos etsit maasturia ja vetoautoa etkä halua autostasi elämäntapaa, henkisiä haasteita, jokaisesta matkastasi seikkailua, kompromisseja ja joskus kärsimyksiäkin (henkisiä, fyysisiä ja taloudellisia) normaalia autonomistajaa enempää sekä et halua autosi hankinnan mukana saavasi tukuittain puutteita ja vanhakantaisia ratkaisuja joita ei ole saatu vuosikymmenten aikana vieläkään ajanmukaiseksi,,, sinun kannattaa hankkia G tai mieluiten HDJ80. Molemmathan ovat sikakalliita ja myös hoitaa ja huoltaa. Osat maksavat maltaita, mutta elo on vakaampaa toimivalla autolla jonka tekemisessä on käytetty suunnittelua ja tuumamitan lisäksi myös millimetrin tarkkuutta.
Ihan sydämestäni toivotan sinut Defender ihmiseksi vain, jos haluat laittaa rahasi näennäisesti arvokkaaseen autoon ja hankkia auton elämäntavaksesi kaikkine puutteineen ja vikoineen. Niin minä tein ja olen onnellinen.
Eikä Defenderistä ole vetoautoksi, ainakaan jos vertaa HDJ:hin. Vetoautossa on oltava kutoskone ja parisataa hepoa. Kyllä alitehoisella taunuksellakin voi sitä jäähallin kokoista koppia hinata mutta jos haluaa homman toimivan ja huomioi myös muut niin Defellä voi semmosia hommia hoitaa ihan tilapäisesti.
TT
Kiitos näistä varsin realistisen sekä rehellisen kuuloisista ajatuksista. Hyvää Geetä olen pitkään kytännyt, mutta kun tarvitaan lisäistuimet takaosaan niin sopivan löytäminen on haastavaa. Samoin hdj 80 laita, myynnissä olevat ovat järkiään reilu puolimiljoonaa ajettuja ja se jarruttaa omistajaksi siirtymistä. Toisaalta hyvin huollettu ja pidetty yksilö on asia erikseen, niitä ei tunnu olevan myynnissä.
Ja sitten tämä defe. Se on jotenkin omalaatuisen aito ja kiehtova vehjes, jonka varmaankin ennenpitkää joudun hankkimaan. Se että onko se perheen pääkulkine pitänee tonkia perinjuurin. Mutta rauhassa etenen ja tätäkin foorumia jo pitkään seuranneena defe kiinnostaa päivä päivältä enemmän.
Ei pidä pelästyä Solihull:in tekstiä.:wink: Joka autossa on omat oikut ja ongelmat, se on paras minkä oikut ekana oppii. Autona mielestäni hyvä ja vetää ilmeisesti jaksaa. Nimimerkki Avro oli muistaakseni vetänyt Td5 defellä volvoa (c303) jonnekkin kisoihin ja jos nyt muistan oikein niin ei ainakaan haukkunut.
Ja eikö ollut tarkoitus etsiä hyvää maasto-autoa jolla voi myös vetää suurta. Siihen kategoriaan mielestäni pitkä defe menee. Tosin vetokyky vielä itsellä kokeilematta.
Mutta hyvä että tulee mielipiteitä, kannattaa kysellä paljon ja muodostaa mielipide kokemusten perusteella. Tosin ihankuin olisi rivien välistä luettavissa että valinta on jo tehty. :wink:
Nyt vaan joltain auto lainaan vaikka viikonlopuksi ja siitä eteenpäin.
Angelo Wrote:Ei pidä pelästyä Solihull:in tekstiä.:wink: Joka autossa on omat oikut ja ongelmat, se on paras minkä oikut ekana oppii. Autona mielestäni hyvä ja vetää ilmeisesti jaksaa. Nimimerkki Avro oli muistaakseni vetänyt Td5 defellä volvoa (c303) jonnekkin kisoihin ja jos nyt muistan oikein niin ei ainakaan haukkunut.
Ja eikö ollut tarkoitus etsiä hyvää maasto-autoa jolla voi myös vetää suurta. Siihen kategoriaan mielestäni pitkä defe menee. Tosin vetokyky vielä itsellä kokeilematta.
Mutta hyvä että tulee mielipiteitä, kannattaa kysellä paljon ja muodostaa mielipide kokemusten perusteella. Tosin ihankuin olisi rivien välistä luettavissa että valinta on jo tehty. :wink:
Nyt vaan joltain auto lainaan vaikka viikonlopuksi ja siitä eteenpäin.
Olen tosiaan vedellyt 3000kg:n autotraileria 90 Defellä, mutta uudempi Puma pannuinen. Taitaa olla -09 tuo kaverin laitos.
En pysty arvioimaan pitkän ja pätkän eroa kun en pitkällä ole päässyt ajelemaan, pätkä on kumminkin ihan hyvä vetopeli.
Sitkeästi puskee menemään ainakin tuolla uudella kannulla.
Paino ei sinänsä ollut mitenkään hirmuinen, mutta yhdistelmän ilmanvastus lienee jotain melkoista. Pannaan nyt vaikka kiihotukseksi kuvalinkki...
http://viewmorepics.myspace.com/index.cf...ID=9230487
Tervehdys!
En minä pelottele, on vain aika riski laittaa kymppitonneja tiskiin ja herätä totuuteen ;-)
Toki, jos raha ei ole ongelma niin aina sitä kannattaa kokeilla.
Mun elämänohje on, että Lantikkaa kannattaa lähestyä hitaasti ja tutkiskellen. Se ei jätä rauhaan kuitenkaan, joten siihen on tutustuttava kunnolla ennemin tai myöhemmin ellei sitä ala vihata. Ratkaisu kannattaa tehdä sitten aikanaan kun on tutustunut Defeihin enemmänkin, ajanut ja kokeillut niitä läpeensä. Ihan kylmien koejojen varaan asiaa ei kannata jättää, koska mieli ei jätä asiaa rauhaan.
Pahalta tuo näyttää, että jonakin päivänä Defe teillekin tulee...oireet ovat sellaiset.
TT
Tervehdys!
Tuo solihullin teksti oli kuin lukisi omaa kirjoitustaan..
Minulle defender on ollut ns. pienenpojan unelma, liekö peruja elämäntavoistani jotka ovat vahvasti luontopainotteiset. Minulle on defeen selkeä viha-rakkaussuhde, joskus sillä tympäsee lähteä ajamaan ja toisinaan taas nautin kun pääsen. Lapset tykkää valtavasti, kova kiista aina ketkä pääsee kyytiin kun koko perhe ei siihen sovi (HCPU-malli). Harrastusautona kun mennään poikain kanssa mettään tai ajamaan enskaa niin onhan se lyömätön peli.
Reilu 4v nyt defe ollut, vaimo ei ole ajanut metriäkään ja kerran ollut kyydissä, tykkää kyllä ja ajoi yhtä pitkää mallia ja hänelle passaa jos laitetaan ns. perheautokin jossainvaiheessa defestä, perhekoko kun vaatisi tila-auton.
Vetänyt olen yli 1000kg trailerilla rangea (=+3000kg) huonosti kiihtyy mutta jaksaa mennä kun vauhtiin saa.
Sanoisinko näin että jos on perheessä toinen auto ns kauppakassi ja kakkosautona defe niin hyvin toimii.. kiireenhän saa unohtaa, yli 90 ei kehtaa ajaa jne. Lisälämppärin varmasti vaatii taakse kovilla pakkasilla.
Se uusin versio vamasti hyvä mutta itse tykkään enempi ns perinteisestä mallista (sisustus, moottori 300tdi ym) Mulla siis td5 motilla ja nykyttelee välillä..
Solihullin tekstissä kyllä tuosta vetokyvystä on kyllä ihan asiaakin. Isompi tilavuuksinen moottori, vaikka olisi samoilla tehoilla, olisi paljon parempi vetokäyttöön. Mielestäni vetokäyttöön ei olisi mitenkään liioiteltu esim. juuri toyotan 4 litranen turbodiesel. Mutta eipä siinä, kyllä tuolla td5 pystyy mielestäni riittävän hyvin vetämään tuotakin 3000kg painoa koukussa.
solihull Wrote:Tervehdys!
...
Mun elämänohje on, että Lantikkaa kannattaa lähestyä hitaasti ja tutkiskellen. Se ei jätä rauhaan kuitenkaan, joten siihen on tutustuttava kunnolla ennemin tai myöhemmin ellei sitä ala vihata. Ratkaisu kannattaa tehdä sitten aikanaan kun on tutustunut Defeihin enemmänkin, ajanut ja kokeillut niitä läpeensä. Ihan kylmien koejojen varaan asiaa ei kannata jättää, koska mieli ei jätä asiaa rauhaan.
Pahalta tuo näyttää, että jonakin päivänä Defe teillekin tulee...oireet ovat sellaiset.
TT
Hyviä ohjeita, täytyy päästä tutustumaan defeen ennen ostoa kunnolla. Mielessä onkin eräs defemies näiltä nurkilta, en vain ole vielä uskaltanut koeajolle, vaikutus saattaa olla samansuuntainen kuin tuossa AVROn linkittämässä kuvassa (ei ainakaan laske kuumetta) tai sitten loputkin haaveet hautautuu ja siihen en oo vielä valmis
Tekniikasta olen keskustellut muutaman defen omistajan kanssa ja yksi oleellinen kriteeri auton hankinnalle onkin että itse sen myös pääasiassa huollan ja korjaan, kuten tähänkin asti kulkineeni. Defen omistajat ovat kyllä hyvin rehtejä eikä ylisanoilla juuri kulkinetta kuvailla. Jotain salaperäistä ylpeyttä kuitenkin henkii jokaisesta Defen omistajasta, minkä olen tavannut. Niin tällä foorumillakin.
...ja rivienvälistä voi lukea ainakin sen että kuumetta nostelee ajoittain kovastikin. Ja hintaluokka tuntuu menevän esimerkiksi Geen ja Defen suhteen niin että samalla hinnalla saisi n.8 vuotta uudemman ja huomattavasti vähemmän ajetun defen kuin mitä G300td maksaa.
Mikälie sitten tavoiteltavampi, td5 vaiko uudempi puma. Ainakaan pudjetti ei uudempiin taida riittää vielä muutamaan vuoteen.
Yritä saada hiukan pidempään yhtämittaiseen ajoon Td5 ja Puma,
huomaat selkeän eron, vain toisessa tarvitaan kuulosuojaimet
koko perheelle.
Itsellä Disco 02 Td5 koneella.
Vaunua, joka on kuitenkin vain n 1200 kiloa, olen kiskonut nyt muutamia satoja kilometrejä. Mukavasti on perässä tullut. Rakettihan tuo ei ole, mutta kun vauhtiin pääsee niin mukavasti menee.
Auton kimpussa on saanut koko lyhyen omistamisen ajan olla jotain tekemässä. Tosin täältä on löytynyt moniin asioihin vinkkiä kun on hakua käyttänyt. Ja netistä on löytynyt maailmalta kuvien kanssa kaiken sorttista ohjetta.
Mutta onhan noissa Discossa ja Defessä eroa aikalailla. Merkki kuitenkin sama...
Voihan sen Defen aina lastuttaa. Aika lailla eri autolta tuntuu lastutettuna.
Allu Wrote:Yritä saada hiukan pidempään yhtämittaiseen ajoon Td5 ja Puma,
koko perheelle.
Siis puma on merkittävästi hiljaisempi, millä ero selittyy. Onhan noissa selvä ero kojetauluissa, mutta onko kukaan tutkaillu kuinka äänen eristäminen on toteutettu. Olen kuvitellut että td5 olis kuitenkin hiljaisempi ulospäin. Tosin Pumaan en ole päässyt tutustumaan esitteitä kummemmin. Aika niukasti käytettyä tarjolla. Allun kyytiin kyllä pitäis päästä

Olen kyttäillyt tampereen kulmilta autoliikkeiden defetarjontaa jo pidempään jotta vois ajokokemusta kartuttaa, mutta hiljaista on ollut, tai sitten en vain ole oikeasta paikasta osannut katsoa.
Äänenvaimennukseen on olemassa tehokkaita tuotteita, parempia kuin mitä tehdas on Pumaan lätkinyt. Muutaman satasen panostuksella saa aikaan ihmeitä. Pieni mainos sallittakoon:
http://www.poppikoneet.com/default.asp?i...1116155328
Itse olen aloitellut Lantikoiden kanssa viitisen vuotta sitten Disco 2:lla, joka vaihtui parin vuoden jälkeen Disco 3:een. Jo tuolloin seuraavan piti olla Defe, mutta uskallus ei riittänyt ja kun myyjä huomasi, että emäntä lämpeni D3:lle, niin peli oli pelattu.
Nyt on kuitenkin Disco myynnissä (ostakaa, joku!) ja tilalle tulee Td5-koneinen Defe STW, todennäköisesti 110 mutta jos hyvä ja hieno 90 tulee vastaan, niin sitäkin pitää harkita. On vaan vähän hankala kahden lapsen ja säännöllisen tavarankuljetustarpeen kanssa.
En sitten tiedä onko Defe enää perheen ykkösauto, kuten LR tähän mennessä, mutta onneksi voi luottaa siihen että emännän Jimny ainakin toimii
Ai juu, empiirisenä havaintona mainittakoon, että D2

sa (Td5) matkustamon melutaso pieneni huomattavasti, kun laitoin konepeltiin Dynamatin Hoodlinerin (jonka alla Xtreme). Vaikutus oli suurempi kuin ovien vaimentamisella, jonka tein konepellin jälkeen. D3

sa konepellin vaimentaminen ei vaikuttanut juuri ollenkaan, tosin auto onkin jo valmiiksi hiljaisempi kuin vaikka Lexus RX

Onko defen kabiiniin kantautuva möly alustasta vai konehuoneesta noin pääsääntöisin peräisin. Näitä kehutaan myös vetoisiksi, onko verhoilun alla suoraan pelti vaiko jotain yritystä lämmön ja äänen eristämiseen kuten vaikkapa tossa e-mersussa. Vai onko ovet niin harvat karmeista että hoikempi kaveri tippuu kyydistä. Kai sinne verhoilujen alle jotain täytettä mahtuu kuten mersuunikin hieman lisäsin. Vaikka ahasta olikin. Lattioihin sai helposti muutaman millin orkkisverhoilun alle ja samalla lämpöeristyskin parani uskoakseni (rouva ei enää moittinu jalkojen palelua)
70-luvun kolokeulainen defe oli oikein simppelin oloinen tekniikaltaan ja oikein samalta näytti inchapen tiloissa näytillä lojuva avo-defe 2008 mallia vaikka siinä sähköhärpättimiä jo onkin.
Kyllä tarvis kohta päästä maanpinnalle edes kyytimieheksi defeen. Kuusamossa ois myynnis 2005 mallin defe (oikein kiintoisa) mutta matka niin pitkä että jää tutkailematta.
castillo Wrote:Allu Wrote:Yritä saada hiukan pidempään yhtämittaiseen ajoon Td5 ja Puma,
koko perheelle.
Siis puma on merkittävästi hiljaisempi, millä ero selittyy. Onhan noissa selvä ero kojetauluissa, mutta onko kukaan tutkaillu kuinka äänen eristäminen on toteutettu. Olen kuvitellut että td5 olis kuitenkin hiljaisempi ulospäin. Tosin Pumaan en ole päässyt tutustumaan esitteitä kummemmin. Aika niukasti käytettyä tarjolla. Allun kyytiin kyllä pitäis päästä
Olen kyttäillyt tampereen kulmilta autoliikkeiden defetarjontaa jo pidempään jotta vois ajokokemusta kartuttaa, mutta hiljaista on ollut, tai sitten en vain ole oikeasta paikasta osannut katsoa.
Tämän perusteella ja oman kokemuksen pohjalta voin vain päätellä, että TDI 300 koneinen vanha Defe on varmasti hiljainen ulospäin. Sen täytyy olla, kun kaikki melu tuntuu tulevan sisään ;-) !!! Eihän sitä melua kaikkialle voi mitenkään riittää? ;-9
Sen verran vielä Defen hankinnasta ja kuumeesta, että jos joskus on vähän mieli lämmennyt defelle, ei kuume jätä rauhaan. Vaikka olisit koeajolla tuominnut sen täydeksi pa***ksi, asia kaivaa mielessä taas muutaman yön päästä. Ja se jatkuu koko loppuelämän ajan ennen kuin joko ostat Defen tai iän myötä kasvaa vain ajatuksesta ulos.
Jotakin mystiikkaa siinä on, sen myönnän ja sen tietää vain Defen omistaja!
Defenderisti on vähän kuin vapaamuurari. Veljeshenki elää, eikä asialla ole tarvetta retostella vaikka se huomattaisiin. Vain ME tiedämme, että allamme on maailman PARAS auto ,,, vai meniköhän se sittenkään nyt ihan noin?
solihull Wrote:... 300 koneinen vanha Defe on varmasti hiljainen ulospäin. Sen täytyy olla, kun kaikki melu tuntuu tulevan sisään ;-) !!! Eihän sitä melua kaikkialle voi mitenkään riittää? ;-9
Suorastaan ihanasti päätelty :lol: Matemaattisesti hyvin loogisen tuntuinen asia :roll:
Minun ainoa defekokemus on kangaskattoisesta vanhuksesta kaikessa metallisessa askeettisuudessaan. Ensin tuli jonkinmoinen hylkimisreaktio vaikka kaikki tuntui passaavan oikein mainiosti minun kokoisen ukon ergonomialle. Hallintalaitteet oli kuitenkin varsin perustellusti siellä missä olivat. Ajoin saman tien uutta katsomaan liikkeseen ja tutun tuntoinen kampe oli sielläkin. Ajoin jotenkin huojentuneena kotiin kunnes harmaa pitkä puma-defe ajoi valoissa vierelle. Huomasin olevani taas sairas ja defe vie jopa yöunia.
solihull Wrote:Defenderisti on vähän kuin vapaamuurari. Veljeshenki elää, eikä asialla ole tarvetta retostella vaikka se huomattaisiin. Vain ME tiedämme, että allamme on maailman PARAS auto ,,, vai meniköhän se sittenkään nyt ihan noin?
Meni se. Juuri noin.
- p
Ruotsissa olis jokunen defe myynnissä huomattavasti mukavampaan hintaan kuin kotimaassa. Verot taitaa kuitenkin tasoittaa tilanteen, maksaakohan haku sitten edes vaivaa. Tosin tällä hetkellä suomessa on kaksi kriteerit täyttävää eli 9-paikkaista... Täytyy seurata tilannetta.
Eihän noissa mitään järkeä ole, varsinkin jos " uutena " ostaa ja sitten rakentelee mieleisekseen. Eipä ensimmäisenä parina vuotena taida tonni kuussa arvonalennukseksi riittää. Toisaalta asioissa on yleensä kaksi puolta. Itse en viitsi perheen ykkösautolla ajella ja olenpa tainnut joitain hommiakin saada vehkeen ansiosta. Ensimmäisessä huollossa tulevat sitten repimään pelihousunsa kun takuuseen korjailevat " pieniä " omituisuuksia ja ominaisuuksia, työn laadusta puhumattakaan. Ajelenpa tällä kuitenkin, kunnes parempaa keksitään.
Tuosta
http://tinyurl.com/392lzyx löytyy kaikki henkilömallisista Defenderistä tehdyt veropäätökset. Kuten näkyy, verojen määrää ei voi ennustaa juuri minkäänlaisella tarkkuudella, vaan homma menee arpomalla, niin kuin harvinaisempien autojen kanssa aina.
Edukkaimmat Defet löytyvät Espanjasta ja Italiasta, tosin nuo ovat pääsääntöisesti jonkun viranomaistahon tai yrityksen käytössä olleita ja kunnoltaan sen mukaisia - eli varmaankin kohtuudella huollettuja, mutta ei ihan kukka-kämmenellä-tyyliin kohdeltuja.
Defepongailuja ollaan harrastettu ja hankinnan perustelu rouvalle työn alla. Kun näitä satunnaisia 110 deffoja on liikenteessä viime päivinä nähty niin nosti perheen kauniimpi osapuoli sinänsä tärkeän defen ulkoiseen ilmeeseen liittyvän näkökulman. Pienikokoisia kun ollaan niin ilmoille lensi ajatus "tarviiko sen olla niin järkyttävän korkealla, voiko sitä edes vähän tontittaa" ...
Vastaan jotta tottamaar, mutta oon jääny miettimään asiaa tarkemmin kuitenkin. Eli kun tiedossa on kulkineen käyttötarkoitus ja sitä rataa niin jovain se voisi hiukan matalampikin olla. Mutta kuinkas defen alustan madaltaminen onnistuu muutamalla sentillä. Yleensä jengi haluaa sitä korottaa ja siihen löytyy keinoja kyllä. Mutta voiko madaltaa ja löytyykö siihen kelpo keinoja sekä mitä seuraa ajettavuudelle ja tekniikalle käytössä moisesta operaatiosta? Nykyinen kulkine tykkäs kun pukkas pari senttiä matalampaa alustaa alle, mutta kysymyksessä onkin isohko farkkumersu.
Kysymys lie kovin outo tällä foorumilla mutta jos viisaammat jaksais vastata kaikesta huolimatta. Rouvalle on jonkinasteinen kynnyskysymys tuo defen kaposen-korkea selkeä ulkoasu, mutta kuitenkin lähestytään hitaasti kohdetta sillä silmällä.
Mä en kyllä madalla sitä

hock:
Tottahan sen matalammalle saa, mutta alustalle ei sitten jää sisäänjoustoa enää juuri mitään eikä lyhyemmillä jousilla ulosjoustoakaan tule kummoisesti. Tieltä ei kannata poistua tai voi tulla yllättävä jumi. Ja siitä tulee kyllä hiukan masentavan näköinenkin
Mitäs jos sitä vähän levittäisi sopivilla renkailla ja vanteilla niin se vaan näyttää matalammalta

jomppe Wrote:2" madallus
Ja panssari edessä
T, Antti
Jomppe:n laittamaan kuvaan sanoi rouva sitä ensin tarkkaan katseltuaan, jotta "aika jees"

:lol: :oops: :roll:
Siis jos pitkän defeen laittas vaikka tuuman likemmäs maata ja sitten Ahosensedän ehdottaman muhkeamman rengastuksen nii alkas olemaan kompromissi valmis. Ja lopputulos samalla korkeuvella ku tilanne alkuvaiheessa.
Istuinmukaavuudesta heitti eräs oppilas hiljattain että aika kamala olla kyydissä. Mää siihen että sinnehän vois laittaa tietty volovon penkit. Onkos defen sisätilojen istuinleveys kapeampi vai leveämpi kuin ison ei-amerikkalaisen henkilöauton vastaava. Kuvista saa käsityksen että esim. Etupenkkien välinen tila on melko leveä. Auto kuitenkin näyttää kapealta. Muotoilu taitaa hämätä jonkin verran. En ajatellut asiaa silloin kun istuin ottamassa tuntumaa defen kuskin penkkiin. Mobile.deen deffoissa näkyy meleko prameitakin nahkajakkaroita.
Ei oo pirkanmaan autoliikkeissä deffoja jotta vois koeajolle hakeutua, se hiukka jurppii, mutta ei täs mikään kiire toisaalta ookaan.
Saksan deffoissa (td5) on usein etupenkkiläisen polvien paikkeilla lisäpaneeli jossa ilmasuuttimia. Onko se joku jälkiasennusvaruste vai ilmastointi, jos ilmastointi nii taitaa tuota niin... vehkeet palella helteillä.
Ahosensetä Wrote:jomppe Wrote:2" madallus
Ja panssari edessä 
T, Antti
Nythän sitä panssaria just tarvitaankin, kun menee noin matalalla.

castillo Wrote:Saksan deffoissa (td5) on usein etupenkkiläisen polvien paikkeilla lisäpaneeli jossa ilmasuuttimia. Onko se joku jälkiasennusvaruste vai ilmastointi, jos ilmastointi nii taitaa tuota niin... vehkeet palella helteillä.
Alkuperäisilmastointi, joka on rakennettu kuten jälkiasennusvaruste, koska auto oli jo olemassa kun se suunniteltiin
T, Antti